2025-09-18, 13:01
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har Haft säkert ett 10 tal sexkontakter där jag varit passiv och låtit henne ta initiativet.
I bland blir det bäst så. Inte i en enda gång har jag givit samtycke genom att uttryckligen säga
att jag vill. Hon har helt enkelt förutsatt att jag vill eftersom jag inte givit några signaler att jag
tycker motsatsen. Med dagens lagstiftning skulle jag kunna anmäla alla dessa 10 gånger då jag
före / under eller efter samlag känt att det inte var rätt.

Så snurrigt

Jag skulle säga att du nog behöver professionell hjälp eftersom du hamnar i de här situationerna om och om igen. Du har troligen en hel del att bearbeta.
Citera
2025-09-18, 13:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det beror på att fylla inte är en ursäkt för att begå brott. Du kanske var för full för att förstå att hon var för full, men det är oväsentligt.

Men tycker du att det är en rimlig princip att applicera i dessa fall? När båda är lika fulla och när samtycke t.ex. har getts? Ska då den ena parten lastas för detta med fängelse, stora skadestånd och livslångt bagage som resultat?
Skulle det enda rätta i dessa fall för den parten som blir anmäld vara att göra en motanmälan eftersom den anmälde också varit väldigt full?
Citera
2025-09-18, 13:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Då vill jag att du ger mig ett sådant exempel på reellt fall som skett och dömts på det sätt som du hävdar.

Rätter avgör vad som hänt via alla de metoder de brukar använda för just detta...trovärdiga berättelser som hänger samman, vittnen som styrker, samt bevis av olika sorter.

Här ska du få ett sådant exempel.

Dom
Hälsinglands tingsrätt
B 1598-24
Citera
2025-09-18, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag skulle säga att du nog behöver professionell hjälp eftersom du hamnar i de här situationerna om och om igen. Du har troligen en hel del att bearbeta.

Precis som Felicia? https://www.flashback.org/t3695062
Citera
2025-09-18, 13:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nej...

Definitionen av våldtäkt låter:

en sexuell handling, såsom samlag eller liknande, som sker utan den andra personens frivilliga samtycke.

Står inget om våld där.

Det står något om våld i ordet VÅLDtäkt.

Och din definition är tagen ur lagboken, inte ordboken.

Om du tittar i en 20 år gammal lagbok så kommer du nog se en definition som stämmer med ordboksdefiinitionen.

Så varför ha en brottsrubricering under ett ord som egentligen betyder något annat?
Citera
2025-09-18, 13:18
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Visst, går att byta namn på en mängd saker som fått sitt namn i en icke längre giltig världsbild...

Tiden då vi betraktade våldtäkter som enkom detta då fysiskt våld var involverat är för länge sen förbi.

Idag är det som sagt även våldtäkt att ex ha sex med barn...barn gör sällan fysiskt motstånd...
även våldtäkt om du har sex med någon som är redlös, medvetslös, allvarligt sjuk eller ex fysiskt förlamad.. de gör definitivt inte fysiskt motstånd...

Men? låt mig gissa...du tycker inte dessa exempel är att betrakta som våldtäkter.....ska vara helt OK ha sex med en förlamad...? fast den säger nej, sluta! jag vill inte?

Men varför måste det heta våldtäkt när det inte är det? Man kan ha lika hårda straff som för en våldtäkt men det ÄR inte våldtäkt för det. Vad spelar det för roll? Det skapar ju bara förvirring.
Citera
2025-09-18, 13:27
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det beror på att fylla inte är en ursäkt för att begå brott. Du kanske var för full för att förstå att hon var för full, men det är oväsentligt.

Men varför kan ena parten fråntas sin del av ansvaret på grund av fylla?
Citera
2025-09-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ok, du hade ingen poäng med att ställa samma fråga om och om igen. Jag är inte direkt förvånad.

Ok, du förstod alltså inte poängen. Jag är inte direkt förvånad.
Citera
2025-09-18, 13:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Har du tänkt på att det anses ju vara ett brott enbart på grund av fylla. D.v.s. skulle det gjorts en anmälan men det görs en bedömning att anmälaren inte var tillräckligt full så döms det ju som inget brott?
Och denna bedömning av den andra partens grad av fylla och om parten egentligen inte kan mena det den säger ska alltså göras av en person oavsett dennes grad av berusning!!??
Citera
2025-09-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Men tycker du att det är en rimlig princip att applicera i dessa fall? När båda är lika fulla och när samtycke t.ex. har getts? Ska då den ena parten lastas för detta med fängelse, stora skadestånd och livslångt bagage som resultat?
Jämförelsen håller inte. Det är två olika saker du pratar om.

För att illustrera, i vissa länder är det olagligt att tatuera berusade personer. Tycker du en berusad tatuerare ska bli frikänd för att han själv var full när han tatuerade en berusad person?

För övrigt är det rätt sällan som båda är exakt lika fulla. Och "för full" i sammanhanget är dessutom inte direkt salongsberusad.

Citat:
Skulle det enda rätta i dessa fall för den parten som blir anmäld vara att göra en motanmälan eftersom den anmälde också varit väldigt full?
Där har du däremot en relevant jämförelse.
Citera
2025-09-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Har du tänkt på att det anses ju vara ett brott enbart på grund av fylla. D.v.s. skulle det gjorts en anmälan men det görs en bedömning att anmälaren inte var tillräckligt full så döms det ju som inget brott?
Och denna bedömning av den andra partens grad av fylla och om parten egentligen inte kan mena det den säger ska alltså göras av en person oavsett dennes grad av berusning!!??
Jag förstår inte vad det är du vill ha sagt här.
Citera
2025-09-18, 15:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag förstår inte vad det är du vill ha sagt här.

Brottet består ju i att rätten gör bedömningen att den anmälande parten varit för full och därför ska fråntas sitt ansvar av sitt handlande och därför blir handlingen brottslig.
Om nu den anmälde varit lika full, varför kan aldrig den personen fråntas ansvar för sitt handlande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in