2025-09-18, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Visst, går att byta namn på en mängd saker som fått sitt namn i en icke längre giltig världsbild...

Tiden då vi betraktade våldtäkter som enkom detta då fysiskt våld var involverat är för länge sen förbi.

Idag är det som sagt även våldtäkt att ex ha sex med barn...barn gör sällan fysiskt motstånd...
även våldtäkt om du har sex med någon som är redlös, medvetslös, allvarligt sjuk eller ex fysiskt förlamad.. de gör definitivt inte fysiskt motstånd...

Men? låt mig gissa...du tycker inte dessa exempel är att betrakta som våldtäkter.....ska vara helt OK ha sex med en förlamad...? fast den säger nej, sluta! jag vill inte?

Varför i helvete skulle jag tycka det är OK? För att jag ifrågasätter varför det heter våldtäkt när det inte är våld inblandat?

Sjukaste jävla slutsatsen jag någonsin sett. Dessutom så innehåller ditt exempel med den förlamade i allra högsta grad våld.
Citera
2025-09-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det här är fall tagna ur verkligheten. Hur tänker du att rätten kan avgöra att någon varit för full för att dennes samtycke ska vara ogiltigt?

Då vill jag att du ger mig ett sådant exempel på reellt fall som skett och dömts på det sätt som du hävdar.

Rätter avgör vad som hänt via alla de metoder de brukar använda för just detta...trovärdiga berättelser som hänger samman, vittnen som styrker, samt bevis av olika sorter.
Citera
2025-09-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Varför i helvete skulle jag tycka det är OK? För att jag ifrågasätter varför det heter våldtäkt när det inte är våld inblandat?

Sjukaste jävla slutsatsen jag någonsin sett. Dessutom så innehåller ditt exempel med den förlamade i allra högsta grad våld.

Acceptera då att det heter det det nu heter, nämligen våldtäkt.
Citera
2025-09-18, 12:05
Medlem
Citat:
ja om du upplevt dig kränkt och utnyttjad, så har du definitivt den möjligheten.
Men! för att få dessa kvinnor dömda så krävs det att du kan bevisa detta, och då får du det rejält svårt, eftersom...du förmodligen inte har nån trovärdig berättelse som styrker att du känt dig utnyttjad, kränkt, våldtaget etc...eller hur?...eftersom du..... ville.

Så om det inte går att bevisa så har det inte hänt en våldtäkt och han ville? Det är den slutsatsen jag drar av det du säger.

Inga bevis --> ingen våldtäkt inträffade och det var frivilligt.

Det är det resonemang du för.

Reductio ad absurdum:
Så i en stor andel av alla våldtäktsanmälningar ifrån kvinnor som läggs ner pga. brist på bevis så kan vi dra slutsatsen att de faktiskt ville... och att det inte rör sig om våldtäkt.

Jättebra att du är så tydlig, Merapi.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-09-18 kl. 12:08.
Citera
2025-09-18, 12:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
ja om du upplevt dig kränkt och utnyttjad, så har du definitivt den möjligheten.
Men! för att få dessa kvinnor dömda så krävs det att du kan bevisa detta, och då får du det rejält svårt, eftersom...du förmodligen inte har nån trovärdig berättelse som styrker att du känt dig utnyttjad, kränkt, våldtaget etc...eller hur?...eftersom du..... ville.

Jodå, på morgonen efter kontaktar jag min bäste vän och tar en taxi hem till honom.
Där berättar jag att jag blivit sexuellt utnyttjad, ja faktiskt våldtagen.
Jag är mycket upprörd, gråter och duschar i tre timmar.
Sen kommer min mamma och hämtar mej och vi åker till Polisstationen där jag berättar att den här
mycket äldre kvinnan hade lockat med mej hem efter en fest där hon bjöd på stora mängder alkohol
och sedan utfört ett oralt och vaginalt samlag och jag var för full för att kunna säga ifrån.
Minns bara korta sekvenser av vad som hände i soffan.
Jag är mycket ångerfull och klandrar mej själv att jag blev så full.
Polisen är mycket förstående, tröstar mej och säjer att det är en vanlig reaktion våd sexualbrott att
lasta sej själv trots att man är ett offer och det är förövaren som är skyldig.
Citera
2025-09-18, 12:07
Medlem
Citat:

Varför då om det inte krävs något våld?

Citera
2025-09-18, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Låt säga att två lika fulla personer har sex med varandra under samtycke. Sedan leder det ena till det andra att tjejen anmäler killen för våldtäkt och rätten kommer på något sätt fram till att tjejen varit för full för att hennes samtycke ska vara giltigt.

Tycker du att detta är en våldtäkt? Om tjejen nu varit för full för att kunna ge samtycke varför anses killen då inte ha varit för full för att kunna förstå att även fast tjejen sade ja så gäller inte det utan han borde förstått att hon egentligen inte ville?
Det beror på att fylla inte är en ursäkt för att begå brott. Du kanske var för full för att förstå att hon var för full, men det är oväsentligt.
Citera
2025-09-18, 12:10
Medlem
Citat:

Appeal to definition fallacy. Du hakar upp dig för mkt på definitionen.

https://www.logicallyfallacious.com/...-to-Definition
Citera
2025-09-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jodå, på morgonen efter kontaktar jag min bäste vän och tar en taxi hem till honom.
Där berättar jag att jag blivit sexuellt utnyttjad, ja faktiskt våldtagen.
Jag är mycket upprörd, gråter och duschar i tre timmar.
Sen kommer min mamma och hämtar mej och vi åker till Polisstationen där jag berättar att den här
mycket äldre kvinnan hade lockat med mej hem efter en fest där hon bjöd på stora mängder alkohol
och sedan utfört ett oralt och vaginalt samlag och jag var för full för att kunna säga ifrån.
Minns bara korta sekvenser av vad som hände i soffan.
Jag är mycket ångerfull och klandrar mej själv att jag blev så full.
Polisen är mycket förstående, tröstar mej och säjer att det är en vanlig reaktion våd sexualbrott att
lasta sej själv trots att man är ett offer och det är förövaren som är skyldig.

ja men då så....tycker jag du ska anmäla dessa kvinnor.
Citera
2025-09-18, 12:14
Medlem
Citat:

Men hur kan du dra slutsatsen att han ville bara för du trodde det inte fanns bevis? Så de kvinnor som våldtäktsanmäler men där det inte finns bevis för fällande dom, de ville också, eller? Var konsekvent.

Du visar gång på gång att du har en världsbild som inte går ihop. Det är ett korthus.
Citera
2025-09-18, 12:25
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Merpati, förlåt jag glömde en sak.

Min dagbok. I dagboken skrev jag detaljerat om vad som inträffat.
Inlämnad till förundersökningsledaren av min mamma.
Mycket viktigt bevis.
Citera
2025-09-18, 12:56
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Du är så yr i huvudet att du knappt vet vad du heter längre. Poängen i mitt inlägg står där klart och tydligt. Att du inte kan läsa och/eller har lägre IQ än en utvecklingsstörd amöba kan inte jag göra så mycket åt.

Ok, du hade ingen poäng med att ställa samma fråga om och om igen. Jag är inte direkt förvånad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in