2025-09-18, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Jag kan gå med på en viss generell sänkning av försörjningsstödet, men jag tycker samtidigt det måste individ eller familjeanpassas. Kan en familj uppvisa att just dom har behov av lite mer, och kan ge ett starkt och trovärdigt underlag för det, så bör dom få extra.

Om långtidsarbetslösa ska aktiveras, så måste kommunerna har rimliga möjligheter för detta. Det kan nog vara väldigt deprimerande att flera månader i rad, söka hundratals jobb utan att få något.

Att flyktingmottagandet inte varit hållbart, kan jag hålla med om. Men det är ju inte topic.

Regerigen borde underlätta för långtidsarbetslösa(försörjningsstöd) att flytta och matcha och utbilda bättre mot dom jobb som finnas eller kommer finnas. Aktivera sig, utan att där finns mer än jobbansökningar att aktivera sig med, låter inte meningsfullt.
Ingen högoddsare att du själv går på bidrag och kommer att drabbas av det här.
Citera
2025-09-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
jodå enligt svt nyheter iofs 5 barn men ändå

Flera tusen

För till exempel sammanboende med fem barn som i regeringens typfall i dag kan få 46*500 kronor i månaden i olika bidrag, minskas socialbidraget med drygt 8*000 kronor.

Ja jättebra att det minskas tycker jag. Fattar inte hur man räknar flerbarnstillägget men jag får summan t ungefär hälften
Citera
2025-09-18, 10:54
Medlem
Vi kan inte ta in all värdens fattiga barnfamiljer. Inte ens Saudiarabien ,Kuwait eller Norge tillsammans kan göra det!
Vi har nu en lågkonjuktur nu dessutom.
Citera
2025-09-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Jag tror som så här:

Att dekadensen började med regeringen Rheinfeldt och hans "Spin-doctorer" som Per Schlingman:

- Och den helt imbecille Stefan Lövén (som inte ens tänkte tanken vart hans politiska ställningstagande skulle ta Sverige)

- Med ohämmad flyktinginvandring och arbetskraftsinvandring med löner för 12.000 :- i månaden.

- Man kunde nästan tro att de hade läst den amerikanska Universitetslektorn, UNA-bombarens (Theodore John "Kaczynski":s manifest:

"Genom att överbelasta systemen kommer de att kollapsa".

- Och det är vad vi ser idag. - Den generella välfärdsstaten håller på att skäras ner, kollapsa.

- Men inte på det sätt som "Spindoktorerna" hade tänkt sig. - Med sprängningar och skjutningar mer eller mindre varje dag.

- Jag är förbannad på våra politiker.

/WTF
På 90-talet var det antagligen ännu värre. Flerbarnstillägget var ännu generösare och familjer med 10 barn drog in alldeles sjuka pengar. Man måste fråga sig varför de vill till just Sverige? Det är ju självklart att det är för att vi har varit det land med de absolut generöste bidragen.

Politikerna ljög och sa att detta var en investering men det är en börda som vi inte klarar av. Men eftersom de har medborgarskap som ingen vill riva upp så behöver vi betala för eländet under hela vår livstid.

Grattis hjärndöda svenskar. Det kommer bli ännu värre och ni förtjänar det.
Citera
2025-09-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Då kan soc ge matkuponger som jag har för mig de åtminstone gjorde förr. De går åtminstone inte att spara och använda till semesterresor till landet de flytt från, utan används just för att förebygga svält. Så kan ju vänsterpartisterna här inne engagera sig i soppkök om de är oroliga med. Men misstänker många kommer försöka söka sig till generösare land om det blir obekvämt, de flesta har ju släkt i flera europeiska länder

Så kanske det blir, att bidragen blir lägre och endast går just då till mat och hyra. Men jag tvivlar. Om några år har vi facit men om det inte hänt ett smack positivt så kommer ingen komma ihåg detta utspel.
Citera
2025-09-18, 10:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Förvånar det dig om jag säger att det inte är möjligt.
I staden där jag bor försökte SD få fram svar på hur mycket kommunen betalar för alla "flyktingar" som bor här.
SD har aldrig gjort sig kända för att vara några direkt framstående utredare av saker och ting.
Ta in en auktoriserad revisor istället som får gå igenom kommunens bokföring och sedan avlägga rapport.
Citera
2025-09-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Så är det. Sen att staten tar hälften av vad du tjänar i skatt för att ge till dom som går till soc gör ju inte det direkt bättre. Det finns såklart inget incitament till att gå upp kl 05 och åka till ett tråkigt jobb om man kan dra upp filten och somna om när det inte är nån skillnad på inkomsten.

Nån annan betalar alltid.
Nu har väl dock de som går på soc ett flertal olika krav på sig. Knappast att ligga i sängen varje dag och göra inget.
Citera
2025-09-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Många tror ju att precis allt kriminellt beror på socioekonomiska faktorer..
Barnen är ju redan kriminella. Menar de att vi ska ge bort 100.000 i månaden skattefritt istället för att de ska sluta skjuta, bränna bilar och våldta? 10 miljoner? Hur mycket krävs för att de ska sluta?

Journalister saknar intelligens och kan aldrig tänka logiskt.
Citera
2025-09-18, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Nu har väl dock de som går på soc ett flertal olika krav på sig. Knappast att ligga i sängen varje dag och göra inget.
Det är vad du tror men det är fel.

Vad tror du att de gör under dagarna, helt ärligt? Sitter och tokpluggar SFI?

Har du helt missat hur många efter 10 år fortfarande inte kan ett ord svenska? Att det skulle vara hårt att vara arbetslös är en vanföreställning och lika verklighetsfrånvänt som att de där människorna måste ha mer pengar för att inte skjuta ihjäl och råna människor.
Citera
2025-09-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Barnen är ju redan kriminella. Menar de att vi ska ge bort 100.000 i månaden skattefritt istället för att de ska sluta skjuta, bränna bilar och våldta? 10 miljoner? Hur mycket krävs för att de ska sluta?

Journalister saknar intelligens och kan aldrig tänka logiskt.

Nä sällan dom kan det faktiskt. Å inte bara journalister. Men många tror det.
Citera
2025-09-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jag kan inte få det till så mycket och absolut inte exklusive barnbidrag

Alltid när det kommer sådana här politiska utspel så slängs det ut felaktiga siffror till höger och vänster för att blåsa på ens egna argument. Vi vet ju att ialf 1 av partierna bakom det här utspelet har en trollfabrik så man behöver nog inte gissa sådär jättemycket var det kommer ifrån
Citera
2025-09-18, 11:25
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Ja, men ingen vill ju ha ghetton där det bor minst 50% invandrare heller. Så det är väl bara frågan om HUR det sker då?
Som det är nu, tror jag det sker automatiskt. Alla invandrare blir ju inte fattiga direkt. Många har bra jobb, och köper bostadsrätt. Är pengarna ärligt förtjänade ser jag inte problemet, och har inga problem med att bo granne med invandrare. Finns många etniska svenskar som är jobbiga att bo granne med också.

Hur och på vilket sätt man går in med politiska medel och styr uppblandningen, är väl frågan i så fall. Står inte mycket om det i aftonbladet-artikeln.

Det är ju bra, som det står i artikeln, att S vill begränsa möjligheten för invandrare att flytta till utsatta områden.

Själva tryggheten i ett område, får polisen stå för, om det skulle behövas.
Ska det blandas måste det blandas med tvång. Om folk själva får välja var de ska bo börjar svenskarna lämna ett område när andelen invandrare närmar sig 5%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in