2025-09-17, 23:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Men det centrala i åtalet är att det inte funkar tillräckligt bra, inte sant.
Åklagaren tycker inte att det fungerar tillräckligt bra.

Men 12 inlägg av 80 miljoner är verkligen ingen stor andel.
Citera
2025-09-17, 23:19
Medlem
Citat:
Det jag undrar, i mitt stilla sinne, hur det ska vara så förbannat omöjligt att diskutera sakfrågor och ideologiska frågor och politiska frågor och en massa andra frågor UTAN att hänge sig åt HMF.
Problemet med HMF och de senaste decenniernas inlobbade censurlagar är att de saknar objektiva definitioner och i stället vilar på subjektiva tycker-känner-anser-tolkningar.
Citera
2025-09-17, 23:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Rent tekniskt är det möjligt idag med hjälp av AI. Men det skulle ta kål på hela forumet.
Vad jag vet så finns det ingen AI som klarar en sådan bedömning idag. Du skulle bli tvungen att lära upp ett system på alla tänkbara möjligheter och hur domstolar tolkar dessa. Det skulle dra enorma resurser, och åndå skulle en hyggligt bra AI felbedöma åtminstone ett par procent.
Citera
2025-09-17, 23:20
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Av de åtalade inläggen hade jag teoretiskt kunnat se 3. Det med getknullare hade jag antagligen raderat som ot/trams/oneliner. De andra två kan jag inte se något regelvidrigt med (kommer inte ihåg just nu hur de såg ut).

Inläggen var alltså inte rapporterade. Det med getknullaren låg i en sån tråd som man ibland som mod känner att man inte orkar gå igenom från A till Ö utan hoppas att "nån annan" skall ta på storstövlarna och vada igenom. Detta är ett ideellt arbete...

Det är lite upp i luften med hur domare kommer tolka lagen, samt hur ettrig åklagare är att överklaga.

För i mina ögon borde Jan Banan ej bli dömd. Han är inte åtalad för HMF förövrigt.
Citera
2025-09-17, 23:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Rent tekniskt är det möjligt idag med hjälp av AI. Men det skulle ta kål på hela forumet.
Vad jag vet så finns det ingen AI som klarar en sådan bedömning idag. Man skulle bli tvungen att lära upp ett system på alla tänkbara möjligheter och hur domstolar tolkar dessa. Det skulle dra enorma resurser, och åndå skulle en hyggligt bra AI felbedöma åtminstone ett par procent. Detta inte minst eftersom det är ont om domar och prejudikat + att användare kan skriva otydligt (t ex glömma citattecken runt citat).
Citera
2025-09-17, 23:21
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fruktansvärt med ”hets mot folkgrupp” verkligen. Finns det något värre här i världen ens? Kan inte komma på något nu iaf..

Tänker du att vi ska organisera oss på nån Discord tex där vi kan diskuterar vilka skribenter som bör doxas och drivas bort?

Det är väl talande att det är just töntig HMF som är i blickfånget här? Inte att allt från pedofiler till kattmördare faktiskt hanteras?

Sen får man fan i mig ha förståelse för Mohammed som lackat ur efter att ha jobbat samma skift som Nkeke men på fredagen slår i sig en halvböj Explorer och drar negrers obefintliga yrkeskunskap över en kam under namnet Sven Svensson.
Veckan efter kanske Nkeke bjuder Mohammed på lite banan och råkar hitta dom bits han slarvat bort tidigare? Det kan leda till att börjar prata och äta grillad kyckling ihop, kanske gifta sig?

Det stora problemet är nog egentligen alla väldigt lättkränkta individer som inte tål varken sanning eller humor, känsloutbrott eller åsikter som skiljer sig från dom egna.

Nä, jag gillar inte sån organisering. Och jag är egentligen för maximal frihet på internet. Men jag gillar FB, och också om jag förstår att målsättningen är öppen, fri och frejdig debatt så tycker jag att det skulle vara en tragedi om alla möjliga "folkgruppshatare" får FB nedlagd. Bara för att de inte kan hålla sig och/eller behärska sig, utan måste spy ut sitt hat. Då tycker jag att de ska slängas ut istället. Whatever it takes, vilket om åtalet går igenom är mer än vad som görs just nu (eller i alla fall då åtalet väcktes).

Grejen är att det inte ens är svårt att diskutera invandring, islam, bidrag, kriminalitet etc. utan att hänge sig åt HMF. Det går att diskutera såna ämnen hur sakligt som helst, t.o.m. med känslor och utgående från ideologier. Men det finns debattörer som helt enkelt inte klarar av det, som använder FB som kanal för få ge utlopp för sitt eget hat. Det är säkert pedagogiskt och bra på många sätt det med, men INTE om det hotar FB.
Citera
2025-09-17, 23:22
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vad jag vet så finns det ingen AI som klarar en sådan bedömning idag. Du skulle bli tvungen att lära upp ett system på alla tänkbara möjligheter och hur domstolar tolkar dessa. Det skulle dra enorma resurser, och åndå skulle en hyggligt bra AI felbedöma åtminstone ett par procent.

En AI klarar av att torka 99 av 100 pensionärer i röven medans den sista blir fistad.
Citera
2025-09-17, 23:23
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Åklagaren tycker inte att det fungerar tillräckligt bra.

Men 12 inlägg av 80 miljoner är verkligen ingen stor andel.

Men rent lagtekniskt räcker det med ett. Lagen säger ju inte att man måste hålla det på en viss procent, man måste stoppa det (dvs. rensa bort alla).
Citera
2025-09-17, 23:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Attans du fick mig

Frågan är intressant ändock. Det är jänkarinternet lagar applicerade på vårat internet. Oavsett utgång kommer det gå till HD. För biverkningarna kan appliceras på all "socialmedia" som svenskar använder.
Jag känner mig osäker på hur långt målet kommer att gå, och om HD ens tar upp fallet. Åtalet handlar ju inte om Flashback utan om huruvida Jan Axelsson inte ordnat tillräckligt bra moderering. Och den begärda påföljden är endast dagsböter.

Lägg till det att åklagaren börjar svamla om hur modereringen kan bli bättre med AI. Vill HD ens ta i ett sådant mål med tång?
Citera
2025-09-17, 23:25
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
N363r! Titta vad enkelt det där var

Seriöst. Det enda som fungerar är aktivt moderation som Flashback har gjort där inlägg modereras i kontext med svenska lagar och regler.

AI/Automations moderering fungerar ej

Nog går det att göra idag. Du ger Flashbacks regelverk till en AI tillsammans med inlägget.

Om AIn anser att inlägget bryter mot reglerna så blir den flaggad och blir inte publicerad innan en moderator läst igenom och klickat ja.

Tekniskt sett möjligt idag. Men det skulle bli en jävla massa extra jobb för alla mods. Och problemet idag är ju att all AI är så jävla woke och mesig så den skulle göra extremt många misstag.
Citera
2025-09-17, 23:26
Medlem
zobras avatar
Citat:
Men rent lagtekniskt räcker det med ett. Lagen säger ju inte att man måste hålla det på en viss procent, man måste stoppa det (dvs. rensa bort alla).

Nej lagen (som Janne är åtalad för) säger att man ska hålla en skälig moderering.
Citera
2025-09-17, 23:27
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Problemet med HMF och de senaste decenniernas inlobbade censurlagar är att de saknar objektiva definitioner och i stället vilar på subjektiva tycker-känner-anser-tolkningar.

Det är definitivt ett problem. Men rent logiskt är det här frågan om att hålla sig på rätt sida om "tycker-känner-anser". Det är inte fråga om var gränsen går, utan om att den inte ska passeras (vilket rent logiskt är beroende av var den går, men man kan tillämpa en viss marginal för att hålla sig på säkra sidan).

Det finns ju också nåt slags rättspraxis att följa, eftersom det varit en hel del fall de senaste åren. Så det är inte helt taget ur luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in