2024-09-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Det är uppenbart att anmälaren hittat mer än 40 HMF. Kan den personen klara det borde 100 moderatorer klara det på 1-2 år eller hur länge de nu legat där. Till det kommer, vad jag förstått, att det mestadels handlar om en tråd som är av den beskaffenheten att moderatorer borde förvänta sig att sådant här kan dyka upp där och göra en extra kontroll. Jag tror åklagaren har ett starkt mål här.

Anmälaren har väl suttit i 1-2 år och lusläst tråden. Mannen hade kunnat rapportera inläggen istället för att göra en polisanmälan 2 år senare.
Citera
2024-09-09, 23:52
Medlem
Citat:
Hur vet vi att de inte är anmälda? Anmälaren kan inte bevisa att de är rapporterade, polisen har tydligen inte undersökt det heller. Till detta kommer att JA också har svårt för att bevisa att de inte var rapporterade. I denna fråga tycker jag det blir oavgjort och kan sorteras bort i domstolen. Kvar är frågan varför inte 100 moderatorer kan hitta dessa HMF i en tråd som lyser om sig att kunna innehålla just HMF.
Jag antar att de inte letar i hur man bakar sockerkaka efter HMF utan att de gör det i trådar där man kan förvänta sig att sådant postas. På så vis skalas mängden trådar ner ordentligt. Det går alltså inte hävda 8.5 miljoner inlägg för det handlar om betydligt lägre antal postningar i trådar där man kan förvänta sig att HMF dyker upp.
Det enkla svaret är sannolikt för att inläggen aldrig blivit anmälda. Det är i vilket fall en jättemiss av både anmälare och åklagare att inte undersöka detta närmare då det vid eventuell förekomst av anmälan hade varit lättare att visa underlåtenhet att radera inlägg genom uppsåt eller grov oaktsamhet. Det är helt orimligt att begära att en ägaren ska ha stenkoll på precis alla inlägg som skrivs på ett sånt här stort forum med exakt samma resonemang som man hade i fallet med Bildts blogg.
Citera
2024-09-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det enkla svaret är sannolikt för att inläggen aldrig blivit anmälda. Det är i vilket fall en jättemiss av både anmälare och åklagare att inte undersöka detta närmare då det vid eventuell förekomst av anmälan hade varit lättare att visa underlåtenhet att radera inlägg genom uppsåt eller grov oaktsamhet. Det är helt orimligt att begära att en ägaren ska ha stenkoll på precis alla inlägg som skrivs på ett sånt här stort forum med exakt samma resonemang som man hade i fallet med Bildts blogg.

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Anmälaren har väl suttit i 1-2 år och lusläst tråden. Mannen hade kunnat rapportera inläggen istället för att göra en polisanmälan 2 år senare.
Vi vet inte om anmälaren gjort detta. Jag gissar att han anmält. Dessutom anmäls/rapporteras sådant upprepade gånger. Precis som någon annan skrev här ovan så borde de varit rapporterade flera gånger under två år även om anmälaren inte gjort det. Hävda att de inte anmälts tror jag inte håller så länge det inte bevisats. En skärmbild håller inte som bevis om försvaret själva tar bilden för det går att manipulera, det måste helst vara en utredare.
Citera
2024-09-10, 00:31
Avslutad
Citat:
Hur vet vi att de inte är anmälda? Anmälaren kan inte bevisa att de är rapporterade, polisen har tydligen inte undersökt det heller. Till detta kommer att JA också har svårt för att bevisa att de inte var rapporterade. I denna fråga tycker jag det blir oavgjort och kan sorteras bort i domstolen. Kvar är frågan varför inte 100 moderatorer kan hitta dessa HMF i en tråd som lyser om sig att kunna innehålla just HMF.
Jag antar att de inte letar i hur man bakar sockerkaka efter HMF utan att de gör det i trådar där man kan förvänta sig att sådant postas. På så vis skalas mängden trådar ner ordentligt. Det går alltså inte hävda 8.5 miljoner inlägg för det handlar om betydligt lägre antal postningar i trådar där man kan förvänta sig att HMF dyker upp.

Va? Antingen har anmälaren rapporterat dem och har därmed sparade mail eller så har den inte det, kan inte presentera detta och därmed är det inte rapporterat.
Citera
2024-09-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Va? Antingen har anmälaren rapporterat dem och har därmed sparade mail eller så har den inte det, kan inte presentera detta och därmed är det inte rapporterat.
Jag tror de flesta som rapporterar gör det med rapporteraknappen som finns under inlägget. Sitta och knåpa ihop ett mejl tror jag inte många gör. Jag viste inte ens att man kunde rapportera så.
Bevisa att det rapporterats eller inte rapporterats är inte lätt eftersom skärmbilder kan manipuleras. I FUP ser man att de inskickade bilderna inte används utan polisen tog egna skärmbilder som skall användas i målet. Man gör så för att den som skickar in bilder kan ha manipulerat dem. På samma sätt är det då med att skicka in bilder på en rapportering av inlägget. Märkligt att polisen inte undersökte om det var rapporterat eller handlade det om okunskap?
Citera
2024-09-10, 02:04
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Har du något exempel, ett enda, där någon har "berättat sanningen" (och absolut inte hetsat) och sedan blivit dömd för HMF? Nej, det kan du så klart inte presentera.

torsdag 7 juni 2012
En person som på sin blogg lagt upp en text som hävdade att vita är intelligentare än svarta dömdes i tingsrätten till 40 dagsböter och villkorlig dom.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/average-iq-by-country
Citera
2024-09-10, 02:05
Medlem
En liten tanke!

Varför skriver man såna inlägg som visas i FUP:en?
Citera
2024-09-10, 05:17
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är ju ganska tydligt definierat vilket ansvar vi har. Att ha ett fungerande regelverk. Ett fungerande rapporteringssystem. Någon som granskar inläggen som rapporteras.
Någon som plockar bort inläggen som faller utanför lagen.
Det är väl det som fallet handlar om. Att moderatorer inte skött sitt jobb och nu blir Jan eventuellt straffad för det.
Moderatorer som försökt vidmakthålla myten om att Flashback är ett forum utan yttrandefrihetsbegränsningar?
Senast redigerad av RutgerFuchs 2024-09-10 kl. 05:30.
Citera
2024-09-10, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Fast nu handlar det om underlåtenhet.

Fortfarande är grundprincipen att svensk lag personer som befinner sig i Sverige. Det finns några undantag från den principen men jag har inget som säger att denna lag har ett undantag från det, har du?
Citera
2024-09-10, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Faktum kvarstår att de aktuella inläggen stod kvar i tråden länge.
Det kan han kanske dömas för.

Verkar vara okänt vem som anmält honom.

Jag läste att inläggen inte ens var rapporterade och om det stämmer kan han knappast dömas för att inte ha agerat. Han kan förstås inte ha koll på alla inlägg som skrivs.
Citera
2024-09-10, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Det finns några länder där man åtminstone i teorin i vissa fall kan dömas enligt sitt hemlands lag när man befinner sig där. USA är t.ex. (ganska ironiskt) ett sådant. First Amendment är i teorin nästan idiotsäkert, men en svensk skulle möjligen kunna dömas för "hate speech" i USA.

Svensk jurisdiktion styr detta, Sverige får inte det bara för att landet man befinner sig är okej med det. Om handlingen däremot är olaglig även i det landet man befinner sig i kan man åtalas i det landet.
Citera
2024-09-10, 07:04
Medlem
Citat:
Vi vet inte om anmälaren gjort detta. Jag gissar att han anmält. Dessutom anmäls/rapporteras sådant upprepade gånger. Precis som någon annan skrev här ovan så borde de varit rapporterade flera gånger under två år även om anmälaren inte gjort det. Hävda att de inte anmälts tror jag inte håller så länge det inte bevisats. En skärmbild håller inte som bevis om försvaret själva tar bilden för det går att manipulera, det måste helst vara en utredare.
Om anmälaren faktiskt har anmält inläggen så är denne en idiot som inte bifogade någonting om detta i sin polisanmälan. Även om det finns många idioter i detta avlånga land så är det här mer troligt att inläggen inte alls har anmälts till moderatorer. Du verkar för övrigt också vara lite tappad bakom en vagn om du tror att det är den som är åtalad för någonting som ska leda saker och ting i bevis. Det är inte så det svenska rättsväsendet fungerar. Åklagaren har hela bevisbördan och det blir en rejäl uppförsbacke för denne i detta avseende om varken anmälare eller fup kan visa att inläggen anmälts till moderatorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in