2025-09-15, 17:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ingen demokrati, nej. Ingen kan dock tvinga någon att använda en nodmjukvara som vederbörande inte vill använda.

Båda sidor i nuvarande tvist, i den mån personerna var aktiva 2016-2017, var för övrigt på samma sida i blockstorlekstvisten.

Då (liksom troligtvis nu) ville de flesta noddrivare att blockkedjan skulle förbli liten så att det blir lättare och mindre kostsamt att driva en nod.
Tror du att det är de som driver en nod som bestämmer vilken fork som kallas för bitcoin, och vilken som får ett annat namn?
Citera
2025-09-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Tror du att det är de som driver en nod som bestämmer vilken fork som kallas för bitcoin, och vilken som får ett annat namn?

Det pågår ingen forkning.
Citera
2025-09-15, 17:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det pågår ingen forkning.
Nu syftade jag till alla tidigare forks.

Om denna tvist inte löser sig så kan den också i framtiden leda till en hard fork.
Citera
2025-09-15, 18:06
Medlem
Citat:
Nu syftade jag till alla tidigare forks.

Om denna tvist inte löser sig så kan den också i framtiden leda till en hard fork.

Om i stort sett ingen implementerar 30.0.0 så fortsätter allt som vanligt. Så småningom blir Knots överlägset störst och en delvis ny grupp utvecklare kring denna tar över rollen som utvecklare av referensmjukvaran för noder.
Citera
2025-09-15, 18:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om i stort sett ingen implementerar 30.0.0 så fortsätter allt som vanligt. Så småningom blir Knots överlägset störst och en delvis ny grupp utvecklare kring denna tar över rollen som utvecklare av referensmjukvaran för noder.
Det var många "om" här.

Dock blev det ju uppenbart ovan att du inte alls förstår hur tidigare forks har gått till, vilka Core och Blockstream är, och varför du kallar just din favoritfork för bitcoin.
Citera
2025-09-15, 18:17
Medlem
Citat:
Det var många "om" här.

Dock blev det ju uppenbart ovan att du inte alls förstår hur tidigare forks har gått till, vilka Core och Blockstream är, och varför du kallar just din favoritfork för bitcoin.

Jag vill inte dryfta den inaktuella blockstorlekstvisten, men jag har en ganska god bild av hur den förlöpte. Jag var för övrigt bitcoinägare redan då och följde den i realtid, utan att vara aktiv på den ena eller andra sidan.
Citera
2025-09-15, 18:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag vill inte dryfta den inaktuella blockstorlekstvisten, men jag har en ganska god bild av hur den förlöpte. Jag var för övrigt bitcoinägare redan då och följde den i realtid, utan att vara aktiv på den ena eller andra sidan.
Det var inte den enda hard fork som har skett, och du lyckas alltså fortfarande inte förstå vad som syftas med vad Core och Blockstream sysslar med, och vad en eventuell ny framtida fork skulle kunna leda till.
Citera
2025-09-15, 18:33
Medlem
Citat:
Det var inte den enda hard fork som har skett, och du lyckas alltså fortfarande inte förstå vad som syftas med vad Core och Blockstream sysslar med, och vad en eventuell ny framtida fork skulle kunna leda till.

Det pågår som sagt ingen forkning.

Om jag ville diskutera blockstorlekstvisten, vilket jag inte vill, så skulle jag diskutera den med någon kunnig i ämnet. Absolut inte med dig, alltså, som inte äger bitcoin eller har förstått ens helt grundläggande saker om hur Bitcoin fungerar och endast ägnar dig åt bitcoinkritik för kritikens egen skull.

Därmed har du fått tillräckligt med uppmärksamhet från mig för i dag.
Citera
2025-09-15, 19:58
Medlem
Tydligt ställningstagande från The Bitcoin Ways talesperson:

The Node Software YOU Should Run! | Hot Takes (Cirka 9 min)
https://www.youtube.com/watch?v=0ubs-IzlTWQ

Han har rätt i att detta faktiskt är en möjlighet att göra Bitcoin starkare än någonsin, förutsatt att vi rider ut detta.
Citera
2025-09-19, 21:34
Medlem
Michael Saylor yttrar sig i Knots vs Core-frågan:

https://www.youtube.com/live/LwMz66V...5bvSdwqJ&t=137

Citat:
If I wanted to destroy Bitcoin I would just fund infinite developers who are very talented and tell them to make it better.
Citera
2025-09-20, 00:56
Medlem
Föredömligt lugn och saklig genomgång av Core-gruppens argument för att ta bort spamfiltret från nodmjukvaran:

Cores side of the Op_return Debate Explained
https://www.youtube.com/watch?v=jEx-WF-JUf8
Citera
Igår, 09:39
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Länk nedan med information till nod operatörer kring Bitcoin Knots tekniska fördelar.

Knots

Programvaran är en mer avancerad version av Core för ökad kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in