Det kan som sagt bli ett problem långt in i framtiden.
Ok, det KAN bli ett problem.
Jag avfärdar din invändning om olagliga bilder som ett problem, iom att det inte är ett existerande problem i nuläget. Jag har därför svårt att se varför det plötsligt skulle bli ett problem i framtiden.
Jag menar att jag isf ser större problem genom att göra blockkedjan mindre attraktiv att avända, genom att censurera den på olika sätt.
Senast redigerad av Leaston 2025-09-08 kl. 10:54.
Men det finns andra "publicister" än Mara-poolen som släpper igenom dessa. Eller hur?
Hur har det gått för BSV kedjan och deras olagliga bilder? Har pooler fått stänga ner? Pågår det rättegångar?
Nej, endast stora pooler har möjlighet att sälja förtur till blocken. Mara är den jag känner till som pysslar med detta. Varje pool som gör detsamma drabbas av samma typ av publicistansvar och lär knappast släppa igenom något uppenbart olagligt.
Jag vet inte hur det har gått för BSV. Tror knappt någon utanför BSV har varit medveten om händelsen förrän nu, och nästan ingen bryr sig om vad som finns på en sådan obetydlig blockkedja. Det ska ha varit prat om att rulla tillbaka medelst en hardfork för att få bort publiceringen etc, men jag har inte undersökt saken.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-09-08 kl. 11:04.
Ok, det KAN bli ett problem. Jag avfärdar din invändning om olagliga bilder som ett problem, iom att det inte är ett existerande problem i nuläget. Jag har därför svårt att se varför det plötsligt skulle bli ett problem i framtiden.
Jag menar att jag isf ser större problem genom att göra blockkedjan mindre attraktiv att avända, genom att censurera den på olika sätt.
Det problemet behöver inte ligga så långt in i framtiden, utan det kan bli reellt efter uppdateringen av Core-noderna i oktober.
Förhoppningsvis blir det inte så allvarligt som det skulle kunna bli, men om man vill skydda sig själv som noddrivare och Bitcoin så kan man driva en Bitcoin Knots-nod eller låta bli att göra uppdateringen av sin Core-nod. I nuläget har alla noder ett spamfilter som stoppar försök till publicering och distribution av explicita bilder av det slag som dryftas här.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-09-08 kl. 11:12.
Låt oss hoppas att det inte är för sent och för lite.
Även den mer permanenta lösningen på såväl spamfrågan som den potentiella censurproblematiken -- dvs. att bryta pooladministratörernas makt -- har fått fart i kölvattnet på den pågående spamtvisten. Detta syns i ökningen av solobrytning och i statistiken över hur stor andel av hashkraften som decentraliserade Ocean Mining står för:
Antalet Bitcoin Knots-noder fortsätter att öka lavinartat. Om detta håller i sig kommer dessa noder att vara den nya majoriteten snart. I så fall har Bitcoin återigen demonstrerat hur decentraliserad och utom varje individs eller mindre grupps kontroll den är. Över sex tusen Bitcoin Knots-noder är vi uppe i nu, vilka utgör nästan en fjärdedel av alla noder.
Alltfler inser allvaret i Core-utvecklarnas planer för nästa uppdatering.
Ord och inga visor från Adam Livingston, som tidigare hade hållningen att tvisten mest var ett harmlöst gräl mellan folk som egentligen vill samma sak:
Det är märkligt att han inte ser några problem alls med förändringen och inte riktigt bemöter kritiken. Även anmärkningsvärt att han tydligen är investerad i ett projekt som kommer att tjäna pengar på förändringen (?).
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-09-15 kl. 00:52.
Alltfler inser allvaret i Core-utvecklarnas planer för nästa uppdatering.
Ord och inga visor från Adam Livingston, som tidigare hade hållningen att tvisten mest var ett harmlöst gräl mellan folk som egentligen vill samma sak:
Det är märkligt att han inte ser några problem alls med förändringen och inte riktigt bemöter kritiken. Även anmärkningsvärt att han tydligen är investerad i ett projekt som kommer att tjäna pengar på förändringen (?).
Du låter genuint oroad. Jag som trodde att bitcoin var helt ostoppbar och robust men det verkar ju ske denna typ av strul regelbundet? Framtidens pengar
Du låter genuint oroad. Jag som trodde att bitcoin var helt ostoppbar och robust men det verkar ju ske denna typ av strul regelbundet? Framtidens pengar
Det var mer oroande när nästan ingen reagerade mot spammet. Nu ser det ut som krisen ändå kommer att ridas ut och att den vilsegångna Core-gruppen kommer att marginaliseras.
Det blir nog inte så många som uppdaterar till den spamfilterlösa nya versionen. I så fall blir det ytterligare ett styrkebesked för Bitcoin.
Varje kris som genomlevs gör Bitcoin mer robust. Antifragil.
Det som återstår sedan är att eliminera sårbarheten med stora brytningspooler som kan bestämma vilka block som ska brytas av poolen och i vissa illojala fall (särskilt Mara) sälja förtur åt spammare eller försöka censurera transaktioner. Detta är inte lika akut, men vägen som i sinom tid löser detta är utstakad.
Det var mer oroande när nästan ingen reagerade mot spammet. Nu ser det ut som krisen ändå kommer att ridas ut och att den vilsegångna Core-gruppen kommer att marginaliseras.
Det blir nog inte så många som uppdaterar till den spamfilterlösa nya versionen. I så fall blir det ytterligare ett styrkebesked för Bitcoin.
Varje kris som genomlevs gör Bitcoin mer robust. Antifragil.
Det som återstår sedan är att eliminera sårbarheten med stora brytningspooler som kan bestämma vilka block som ska brytas av poolen och i vissa illojala fall (särskilt Mara) sälja förtur åt spammare eller försöka censurera transaktioner. Detta är inte lika akut, men vägen som i sinom tid löser detta är utstakad.
Du får ha i åtanke att Core (med sina kompisar i Blockstream, m fl) är just de som har fifflat fram den fork av blockkedjan som du idag kallar för bitcoin. Apropå decentraliserat.
Du får ha i åtanke att Core (med sina kompisar i Blockstream, m fl) är just de som har fifflat fram den fork av blockkedjan som du idag kallar för bitcoin. Apropå decentraliserat.
Blockstorlekstvisten vanns av den sida som ville ha en liten blockkedja och därmed många noder och mer decentralisering. Troligtvis vinner samma sida den pågående tvisten också. Men det återstår att se.
Om liten blockkedja-sidan vinner så blir Bitcoin starkare inför framtiden. Om inte så medför det en skadlig centralisering och altcoinisering av Bitcoin.
I nuläget kör endast 2,2 procent av noderna den i dagsläget nyaste Core-noden (29.1.0). Den kritiserade kommande versionen (30.0.0) torde snarast bli än mindre eftertraktad.
Som jämförelse driver 12,4 procent den nyaste versionen av Knots (20250903). De flesta som sätter sig in i frågan tenderar att hamna i Knots-lägret, vad det verkar. På sikt borde Knots kunna bli den nya referensimplementationen i och med att Core-gruppen har förbrukat en stor del av sitt förtroendekapital bland engagerade bitcoinanvändare.
Blockstorlekstvisten vanns av den sida som ville ha en liten blockkedja och därmed många noder och mer decentralisering. Troligtvis vinner samma sida den pågående tvisten också. Men det återstår att se.
Om liten blockkedja-sidan vinner så blir Bitcoin starkare inför framtiden. Om inte så medför det en skadlig centralisering och altcoinisering av Bitcoin.
I nuläget kör endast 2,2 procent av noderna den i dagsläget nyaste Core-noden (29.1.0). Den kritiserade kommande versionen (30.0.0) torde snarast bli än mindre eftertraktad.
Som jämförelse driver 12,4 procent den nyaste versionen av Knots (20250903). De flesta som sätter sig in i frågan tenderar att hamna i Knots-lägret, vad det verkar. På sikt borde Knots kunna bli den nya referensimplementationen i och med att Core-gruppen har förbrukat en stor del av sitt förtroendekapital bland engagerade bitcoinanvändare.
Med reservation för att dessa mätningar inte är en exakt vetenskap.
Du vet alltså överhuvudtaget inte vad Core och deras finansiärer Blockstream gör, har gjort, eller vilka de är? Och så tror du att allt går ut på demokratiskt konsensus, beklämmande.
Du vet alltså överhuvudtaget inte vad Core och deras finansiärer Blockstream gör, har gjort, eller vilka de är? Och så tror du att allt går ut på demokratiskt konsensus, beklämmande.
Ingen demokrati, nej. Ingen kan dock tvinga någon att använda en nodmjukvara som vederbörande inte vill använda.
Båda sidor i nuvarande tvist, i den mån personerna var aktiva 2016-2017, var för övrigt på samma sida i blockstorlekstvisten.
Då (liksom troligtvis nu) ville de flesta noddrivare att blockkedjan skulle förbli liten så att det blir lättare och mindre kostsamt att driva en nod.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-09-15 kl. 17:25.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!