2025-09-14, 23:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag delar uppfattningen att världen är galen i detta tidevarv. Jag anser dock inte att det beror på den promille av befolkningen som har könsdysfori.
Trump och entourage är besatta av ämnet.

Kopplas det till nåt biblisk också?

Kirk ansåg även att samkönade äktenskap skulle förbjudas.

Tjatar om kärnfamiljen.
Nationellt förbud ang abort och preventivmedel.
Kvinnor, underordna er männen och stanna hemma.
Kristna, föröken eder.

Charlie Kirks råd till unga kvinnor juni 2025.

... som hämtade direkt från 1950-talet.

Vid Young Women's Leadership Conference i Dallas argumenterade han för att kvinnor borde gå på universitetet.
Men inte för att studera, utan för att hitta män.
Hans fru råder unga kvinnor att lämna karriärvägen och skaffa barn så snart som möjligt.

”Jag säger att universitetet är en bluff.
Men om du ska hitta din livspartner är det faktiskt en riktigt bra anledning att börja på universitetet.”

Turning Point USA-grundarens fru, Erika Kirk, talade också på toppmötet. Hon uppmanade kvinnor att nedprioritera sina karriärer och skaffa barn så snart som möjligt.

https://www.huffpost.com/entry/charlie-kirk-college_n_68544651e4b0dd3af036f896
Senast redigerad av develi 2025-09-14 kl. 23:46.
Citera
2025-09-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror också han siktade på huvudet och träffade halsen. Han var trots allt bara en 22-årig kille, ingen tränad krypskytt, och det är möjligt att siktet var inställt på 100 yards (rätt vanligt avstånd på amerikanska skjutbanor). Tycker mig komma ihåg att avståndet mellan Kirk och skytten var 180 yards(?) och siktlinjen från taket var neråt, så...

Men det saknas en ingrediens i din lista för en "svensk Tyler". En politiker som orerar om hur sådana som han (eller hans flickvän, mamma, kompis eller nån annan viktig person i hans liv) inte ska ha några rättigheter och att de är avskum och avföda. Först då får du en "svensk Tyler", när han känner sig eller sin vän hotad och/eller sårad och samtidigt får ett klart mål för det han känner (ifrågavarande politiker).

Bara 22? Många går med i armén när de är 18 och även i Sverige är en del värnpliktiga så unga. Nu var han ju inte det men en utbildad militär prickskytt kan ju vara under 20 år gammal.
Citera
2025-09-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Det har säkerligen varit folk från högersidan som hånat Breiviks offer eller på någotvis skämtat om det.
Skojar du? Högerförespråkare var ju helt inne på att om man är så dum så man förstör sitt egna land, så är det bara en tidsfråga innan 'en handlingens man' (Breivik) ser till att man får vad man förtjänar. Det var extremt hatfullt efteråt. Breivik var en patriot som ville rädda Norge från tok-vänstern, vilket "högern" sa en nykter normal mänsklig reaktion på 'viljan att återvända till det normala' osv.

Och det faktum att Breivik var psykologiskt ovanligt lagd, vilket framkom under rättegångarna, det var bara PK-vänsterns mörkläggning. Högern var "red-pilled" och vänstern var "blue-pilled".

Vi ser liknande nu. Bara för att 1 person har gjort nånting, så ska gärningsmannens eventuella politiska perspektiv nu vara representativt för samtliga personer som bär på liknande politiska perspektiv. Alla gråskalor försvinner, allt är antingen bara svart eller bara vitt. Bara rött eller bara blått.
I så fall är ju "högern" positiv till massmord på barn och unga med "fel" åsikter, tack Breivik. Eller faktumet att politiska mord i USA (och de flesta länder) utförs till i snitt till ca 80% av folk med höger-extrema åsikter.

Men högern är inte sån, och vänstern är inte som utmålas här heller.

Debatten bara spårar ur. Man får ta fram popcornen och garva åt det.
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-15 kl. 00:05.
Citera
2025-09-15, 00:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom det inte har ett dugg med det jag skrev om får du fortsätta titta på YT själv.

Återkom om du kan diskutera i sak.

Det är ju du som är Off Topic, din fjant.
Citera
2025-09-15, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Var och en får bestämma själv, men jag är inte beredd att hylla eller glädjas åt någons mord bara för att det är en meningsmotståndare eller för att jag uppfattar den som omoralisk. Då blir jag ju faktiskt likadan själv.
Dessutom är det en styggelse mot hela samhället och det fria ordet när någon mördas för att den framför vad den tycker, något som vi alla förlorar på.
Mja, läser man dina inlägg ser man snabbt dubbelmoralen. Du skriker högt mot vissa individer, men blundar för stater och aktörer som agerar utan rättslig prövning – bland annat Israels kontroversiella militära insatser. Den här selektiva moralen förgiftar debatten: allt blir fråga om känslor och indignation, istället för konsekvent kritik mot utomrättsliga handlingar, där bedömningen ofta grundas på subjektiva uppfattningar om vem som är “ond” eller “god”.
Citera
2025-09-15, 00:05
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Trump och entourage är besatta av ämnet.

Kopplas det till nåt biblisk också?

Kirk ansåg även att samkönade äktenskap skulle förbjudas.

Tjatar om kärnfamiljen.
Nationellt förbud ang abort och preventivmedel.
Kvinnor, underordna er männen och stanna hemma.
Kristna, föröken eder.

Charlie Kirks råd till unga kvinnor juni 2025.

... som hämtade direkt från 1950-talet.

Vid Young Women's Leadership Conference i Dallas argumenterade han för att kvinnor borde gå på universitetet.
Men inte för att studera, utan för att hitta män.
Hans fru råder unga kvinnor att lämna karriärvägen och skaffa barn så snart som möjligt.

”Jag säger att universitetet är en bluff.
Men om du ska hitta din livspartner är det faktiskt en riktigt bra anledning att börja på universitetet.”

Turning Point USA-grundarens fru, Erika Kirk, talade också på toppmötet. Hon uppmanade kvinnor att nedprioritera sina karriärer och skaffa barn så snart som möjligt.

https://www.huffpost.com/entry/charlie-kirk-college_n_68544651e4b0dd3af036f896
Ja, jag tror att det är viktigt att se att transfrågan bara är en liten del av en mycket större agenda.
Trump, Charlie Kirk och liknande figurer använder detta som ett "wedge issue", en symbolfråga som väcker starka känslor och får folk att välja sida. Det handlar egentligen inte bara om könsdysfori eller HBTQ-personer. De driver en bredare reaktionär rörelse som vill vrida tillbaka samhället till en tid då män hade makten, kvinnor var bundna till hemmet och staten styrdes av konservativa kristna värderingar.

Det är därför vi ser samma mönster i flera frågor:
Abort och preventivmedel, de vill begränsa eller helt förbjuda det nationellt.
Samkönade äktenskap, vill riva upp lagstiftningen.
Kvinnors rättigheter, pressar kvinnor att lämna arbetslivet och fokusera på familjen.
Kärnfamiljen som ideal, allt utanför det ses som ett hot mot "den gudagivna ordningen".

Många av dessa idéer kommer direkt ur evangelikal kristendom och Christian nationalism, där man menar att USA (och västvärlden i stort) måste styras efter bibliska principer. Bibelverser som "Var fruktsamma och föröka er" och "Hustrur, underordna er era män" används som politiska argument.

Så när Kirk och hans fru säger att kvinnor borde gå på universitetet för att hitta en man, inte för att utbilda sig, så är det inte bara gammaldags. Det är en del av ett politiskt projekt för att kontrollera kvinnors kroppar och livsval.

Transfrågan blir då bara en praktisk symbol för "allt som är fel med världen", trots att det handlar om en väldigt liten grupp människor.
Det är ett smart retoriskt grepp, peka på en promille av befolkningen, skapa moralpanik och använda det för att motivera mycket mer långtgående begränsningar av människors frihet.

Det hela påminner om The Handmaid's Tale, inte i bemärkelsen att vi är där ännu, men många av idéerna som framförs är väldigt lika.
Citera
2025-09-15, 00:10
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Dags att lobotomera alla transor så de slipper böga sig så mycket...dessa varelser kan med fördel också användas som fågelskrämmor på åkrarna...eller som underedsmassa vid vägbyggen.
Least radical Charlie Kirk fan ☝️
Vad har transor och bögar med detta att göra?
Citera
2025-09-15, 00:17
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Mja, läser man dina inlägg ser man snabbt dubbelmoralen. Du skriker högt mot vissa individer, men blundar för stater och aktörer som agerar utan rättslig prövning – bland annat Israels kontroversiella militära insatser. Den här selektiva moralen förgiftar debatten: allt blir fråga om känslor och indignation, istället för konsekvent kritik mot utomrättsliga handlingar, där bedömningen ofta grundas på subjektiva uppfattningar om vem som är “ond” eller “god”.
Du får gärna försöka sätta dit mig, men då får du åtminstone börja med att förstå min ståndpunkt.

Jag blundar inte för utomrättsligt våld. Jag fördömer det. Skillnaden mellan oss är att jag inte köper narrativet från de krafter som i decennier har utnyttjat palestinierna som kanonmat för sitt egentliga mål, att förinta Israel.

Det betyder inte att jag försvarar varje israelisk handling, men jag tänker inte låtsas som att dödskulten Hamas, Iran och liknande aktörer är några frihetskämpar, när deras agerande handlar om ren utplåning.

Det är en fundamental skillnad mellan att en stat, mitt i en väpnad konflikt, slår ut terrorledare och att en enskild person mördas för sina åsikter. Förstår du verkligen inte den skillnaden?

Så nej, jag kommer inte hylla ett mord bara för att det råkar drabbar en meningsmotståndare. Börjar man fira när människor mördas för sina åsikter så står man på samma moraliska nivå som de extremister man påstår sig hata.

Om du tycker det är dubbelmoral att inte vilja sjunka till den nivån, fine. Då får du bära det som din egen ärthjärnas logik, inte min.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-09-15 kl. 00:36.
Citera
2025-09-15, 00:18
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Mördaren har de förhoppningsvis gripit.

De som hängs ut är vidriga personer som hånat Kirks död. De är psykopater. Det är bra att allmänheten får reda på vilka de är så att man kan undvika dem.
De hängs ut som mördare, det är solklart förtal.
Sidan heter charliesmurderers alltså Charlies mördare.

Typiskt snöflingehögern att tänka med fitthålet.
Citera
2025-09-15, 00:20
Medlem
mearshimers avatar
Det var vänstern som sköt Charlie
Det var en transa som sköt Charlie.
Det var Israel som sköt Charlie.
Skytten var en Trumpväljare?
-"Jag bryr mig inte. Det är ändå vänsterns fel."

MAGA är verkligen en korkad sekt som följer en korkad reality-tv clown vars enda syfte med att vara president,är att berika sig själv(Han har tjänat 400milj i månaden sedan januari 2025, utan att hans följare haft några problem med det och det är 3,3 år kvar på hans presidentskap.
Citera
2025-09-15, 00:21
Moderator
MrFishboys avatar
Mordet på Charlie Kirk är ju inget annat än en attack mot frihet och de demokratiska värderingar som många påstår sig ha. Kan tycka att oavsett om man ser sig som höger eller vänster så ger Bernie Sanders många intressanta poänger; https://youtu.be/HlIvH6ozvv4?si=MO9M-RkTyJbNb2DX
Till saken är ju att jag skulle välja att debattera både Charlie Kirk och Bernie Sanders inom många ämnen, men jag precis som de föredrar en fri och öppen debatt.
Citera
2025-09-15, 00:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
De hängs ut som mördare, det är solklart förtal.
Sidan heter charliesmurderers alltså Charlies mördare.

Typiskt snöflingehögern att tänka med fitthålet.

Nej idiot, de hängs ut för vad de skrivit, dvs. att de hyllar mordet.

Sedan har de säkert ett medansvar i filosofisk mening. De piskade upp en hatstämning som ledde till mordet på Kirk, även om de inte höll i geväret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in