2025-09-14, 22:54
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Är det egentligen så konstigt att folk inte gråter floder när någon som själv predikar våld, martyrskap och vapendyrkan råkar illa ut? Men det intressanta är inte bristen på empati – det intressanta är hyckleriet. Samma människor som nu vrålar sig hesa över ”terroristorganisatören” Charles Kirk hade inte en sekunds tystnad över föräldrar och ledare som Qasem Soleimani, Khalil al-Hayya, Mehdi Tehranchi och andra, när de slaktades i utomrättsliga avrättningar.

Nej, då var det tvärtom skratt, skämt och memes. För det är tydligen bara mord när det drabbar ”rätt” personer. När det gäller högerextremister är indignationen maximal. När det gäller andra? Då är det öppet mål för cynism.

Så vad säger det om hela moralen? Att den inte finns. Att allt är spel för galleriet. Ett skådespel där man låtsas stå på de svagas sida, men bara när det är politiskt bekvämt. Och det, i ärlighetens namn, är kanske den mest obehagliga formen av extremism vi har i dag.
Var och en får bestämma själv, men jag är inte beredd att hylla eller glädjas åt någons mord bara för att det är en meningsmotståndare eller för att jag uppfattar den som omoralisk. Då blir jag ju faktiskt likadan själv.
Dessutom är det en styggelse mot hela samhället och det fria ordet när någon mördas för att den framför vad den tycker, något som vi alla förlorar på.
Citera
2025-09-14, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Jag har aldrig hånat en död man, jag skrev tydligt att jag tar avstånd från sådant, läskunnig? Det jag skrev är hur höger Sverige håller den konservativa USA högern så hårt om hjärtat de står för censur, att folk ska styras genom bibeln och kyrkan. Ser du inte själv att högern själva börjar bli woke, nu får man inte längre göra satir av politiker etc. Är inget fan av hbtq woke. Ni i högern borde ju vara överlyckliga för hbtq och woke tramset det har ju varit rent självmål från arbetarpartierna. Och nu får arbetarna betala priset.

Läs RutgerFuchs inlägg över så kanske du förstår något.

Nej men det facto att du försöker rikta ljuset från en som hånar en död man mot något helt annat säger ändå ganska mycket om din karaktär. Sen kan man såklart skriva vad man vill efter för att låta som en anständig människa. Låt oss vända på poletten, att det var en från höger sidan som hade hånat någon av Breiviks offer. Då kan jag garantera dig att det hade tagit hus i helvetet hos mig, jag hade aldrig försvarat det beteendet, jag hade snarare gått i argumentkrig med personen ifråga och sagt det ena och de andra fula till ”höger människan” som hade hånat en död människa. Där skiljer vi oss markant, du och jag.
Citera
2025-09-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
3:30

https://youtu.be/18FNK6ZNGuo?si=pVPt_LvEG9HR6InO

Debattören ska ha varit förberedd på att diskutera frågan transvåld, var matematiker och hade räknat ut att 5 av 600 masskjutningar begåtts av transor de senaste tio åren.

Trump ska ha utrryck att transor inte ska få ha vapen.
Debattören inledde med att påpeka det och frågade Kirk om han höll med om det och Kirk svarade "JA".

Då sa debattören att 5 av 600 masskjutningar skett av transor.
Då sa Kirk "Counting gang shootings?"
(Typiskt sätt för Kirk att flytta målstolpar, gäng är sällan transor)
Debattören gillade det och ville bolla tillbaka till Kirk för att se om Kirk hade siffror på gängskjutningar, typ "prove your point"-argumentation men debattören hann bara säga "Great" och Kirk blev skjuten.

Av en tillfällighet var debattören också mormon som blivit vänster.
Man kanske ska fråga sig om de här kyrkliga uppfostransmetoderna verkligen är bra, var och varannan amerikan verkar ju va rätt extrem med europeiska mått mätt.

"Då sa Kirk "Counting gang shootings?"
(Typiskt sätt för Kirk att flytta målstolpar, gäng är sällan transor)"

Första frågan var hur många transor som utfört masskjutningar, följdfrågan var hur många masskjutningar som skedde totalt varje år, den frågan hade inget med transor att göra, kirk undrar helt enkelt bara om han ska räkna med gängskjutningar eller inte.

Nog snarare du som flyttar målstolpar.
Senast redigerad av Engback 2025-09-14 kl. 23:03.
Citera
2025-09-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag delar uppfattningen att världen är galen i detta tidevarv. Jag anser dock inte att det beror på den promille av befolkningen som har könsdysfori.

Könsdysforin ökar dramatiskt i yngre åldersgrupper i USA:

Citat:
While only 1 out of 1,000 Boomers report they are transgender (one-tenth of 1%), 23 out of 1,000 Gen Z young adults (2.30%) identify as trans—20 times more. By this estimate, there are now more trans young adults in the U.S. than the number of people living in Boston.

Fewer than 1% of Boomers identify as non-binary, compared to more than 3% of Gen Z young adults. Combined with the more than 2% who are trans, that means 1 out of 18 young adults identified as something other than male or female in 2021 and 2022
https://time.com/6275663/generation-z-gender-identity/
Citera
2025-09-14, 23:14
Medlem
Har någon upptäckt detta mystiska tider? Både Trump och Netanyahu postar exakt samma tid och minut.

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/115181549363103818
https://x.com/netanyahu/status/1965853456209748082

9:02 PM · Sep 10, 2025
·
Det är garanterat något hemlig här.
Citera
2025-09-14, 23:14
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
En person med någon form av NPF-diagnos samt som lider avv vanföreställningar kommer på lite sikt inte må bättre för att en läkare kastrerar honom. Det är väl självklart. Inte heller av att aktivister säger till honom att alla som inte håller med om att han är en flicka nu är onda nazister som förtjänar att dö.

Och vad anser du om detta som Adam Cwejman redogör för i Göteborgs-Posten?

Fast detta är nog off-topic i Charlie Kirk tråden. Min poäng är att Kirks åsikter på detta området inte är det minsta extrema eller konstiga utan i linje med vad en stor majoritet människor i världen anser, såväl läkare och psykologer som lekmän. Att vi av politiska skäl låtsas något annat i vissa västländer är något annat.

En förvirrad tonåring som är osäker på vilket kön han eller hon tillhör kommer garanterat få ett lyckligare liv om den väljer att lyssna på en evangelisk pastor jämfört med om den lyssnar på en transaktivist.
Det är helt sant att vården måste vara noggrann, särskilt för unga med NPF eller psykisk ohälsa. I Sverige krävs långa utredningar innan man får hormoner eller kirurgi. Det är inget som sker snabbt.

Lisa Littmans studie får ofta mycket uppmärksamhet, men den bygger på en självrekryterad webbenkät, vilket gör den icke-representativ. Begreppet “Rapid Onset Gender Dysphoria” är inte en officiell diagnos och har kritiserats kraftigt av forskarsamhället.

De flesta stora studier visar motsatsen till vad som påstås av Lisas enkät. Könsbekräftande behandling är kopplad till klart minskad depression och suicidrisk. Till exempel fann en studie på över 27 000 personer 40 % lägre risk för självmordsförsök hos dem som fick behandling jämfört med dem som inte fick det.

Det betyder inte att alla ska transitionera, men för dem som verkligen har könsdysfori kan behandling vara livräddande. Att säga att en pastor garanterat ger ett bättre resultat än vård är inte evidensbaserat, vilket all sjukvård enligt lag ska bygga på.

Jag anser att vården ska styras av vetenskap och beprövad erfarenhet från experter, inte enskilda personers tyckande utifrån ideologi eller religion.
Citera
2025-09-14, 23:15
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss.liiiii
Nej men det facto att du försöker rikta ljuset från en som hånar en död man mot något helt annat säger ändå ganska mycket om din karaktär. Sen kan man såklart skriva vad man vill efter för att låta som en anständig människa. Låt oss vända på poletten, att det var en från höger sidan som hade hånat någon av Breiviks offer. Då kan jag garantera dig att det hade tagit hus i helvetet hos mig, jag hade aldrig försvarat det beteendet, jag hade snarare gått i argumentkrig med personen ifråga och sagt det ena och de andra fula till ”höger människan” som hade hånat en död människa. Där skiljer vi oss markant, du och jag.

Det har säkerligen varit folk från högersidan som hånat Breiviks offer eller på någotvis skämtat om det. Det var ju dock innan samhällsklimatet där världens mäktigaste ledare sitter på sociala medier och skriver att meningsmotståndare är fula, korkade och är allmänt hånfull. Vad sänder det för signaler till resten av befolkningen? Tänk om Ingvar Carlsson hade startat ett drev mot Helt Apropå för att han inte gillade att han framställdes som en sko?
Citera
2025-09-14, 23:16
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det ser ju ut som om två barnrumpor bor i de där rummen. 15-åringar snarare än 22-åringar.

Och de verkar bo i varsitt rum, inte tillsammans. Det skulle först skruva till det, om det skulle visa sig att de faktiskt bara är roomies och inte "ett transpar". Och att Tyler Robinson sköt Kirk utgående från nån skruvad känsla av vänskap.

Jag börjar få vibbar av en helt onödig och fullständigt meningslös tragedi, för alla inblandade...

Jag läste i någon artikel att även en tredje person bodde där, men jag kan ha missförstått eller informationen kanske var felaktig.

Åtminstone guvernören Cox gick tidigt ut med att utredningen har visat att de var ett par.

https://nypost.com/2025/09/14/us-news/charlie-kirk-suspect-tyler-robinson-not-cooperating-with-cops-utah-gov-says-as-he-confirms-alleged-s hooters-relationship-with-trans-roommate/

Jag har även sett en intervju med en utomstående som såg dem hålla händer och kyssas.

Dessutom var de tydligen furries:

https://nypost.com/2025/09/14/us-news/charlie-kirk-assassination-suspect-had-furry-fixation-trans-boyfriend-proclaimed-support-for-bidden/?dicbo=v2-tA0J9M7
Citera
2025-09-14, 23:21
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ok, det här är stort.

Stephen King har skrivit trams i sociala medier i 10+ år, men det är ju ändå en stor författare.

Jag har visst överseende med kända kulturmänniskor som har lite suspekta åsikter.

Men det här är verkligen en vändpunkt om inte ens Stephen King går säker.

J.K. Rowling är non grata inom msm. Man ger nu igen.
Citera
2025-09-14, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Kul att du går igång på att jag säger "er" och sedan säger du själv "ni".
Nej, det är du som inte begriper.

Jag kallar er fascister för er fascister. Det är en korrekt benämning.

Men du kallar mig som är libertarian för "er" men menar inte "er libertarianer".

Du är för korkad för att begripa vad du babblar om helt enkelt.

Citat:
Jag har mina principer och en princip är att ge igen med samma mynt. Ni har startat krig och då får ni räkna med att alla metoder ni har använt kommer användas emot er.
Som sagt...
Citera
2025-09-14, 23:25
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Könsdysforin ökar dramatiskt i yngre åldersgrupper i USA:

https://time.com/6275663/generation-z-gender-identity/
Siffrorna från Time-artikeln handlar om självidentifiering, alltså hur folk själva beskriver sitt kön, inte om diagnoser eller medicinsk behandling. Att 5 % av Gen Z säger att de är trans eller icke-binära betyder inte att alla har könsdysfori eller vill ha könsbekräftande behandling. Mycket handlar om ökad öppenhet och trygghet, fler vågar vara ärliga idag än tidigare generationer, precis som när fler öppet började identifiera sig som homosexuella när samhället blev mer accepterande. För unga kan det också vara en fas av utforskande och vården arbetar stegvis med samtal och stöd innan medicinska beslut tas. Det här är alltså inte bevis för en “epidemi” av transidentitet, utan speglar främst en kulturell förändring och större synlighet.
Citera
2025-09-14, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Det har säkerligen varit folk från högersidan som hånat Breiviks offer eller på någotvis skämtat om det. Det var ju dock innan samhällsklimatet där världens mäktigaste ledare sitter på sociala medier och skriver att meningsmotståndare är fula, korkade och är allmänt hånfull. Vad sänder det för signaler till resten av befolkningen? Tänk om Ingvar Carlsson hade startat ett drev mot Helt Apropå för att han inte gillade att han framställdes som en sko?

Ja, säkert. Dock är det inget som har nått mig, men skulle det göra det så kan jag garantera dig att jag hade blivit lika ilsken på dom som jag blir på folk som hånar Charlies död. Och jag skulle aldrig nånsin komma med ”men ni på vänstern då!” Eller försöka rikta bort fokuset på ett annat sätt för att försvara ”min sida”. Jag hade snarare stått med vänstern då och hatat på alla som gör narr av en människa vars lik knappt svalnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in