Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Prinzezzan, jag förväntar mig lite mer av dig, du kan ju tänka! Att ajnoshort har problem med att förstå vet vi ju sedan tidigare, men det värsta med den användaren är att jag tror att han/hon medvetet skriver felaktigheter. Oklart varför, men obehagligt är det. Ta bara det där med den gamla orienteringskartan och stigen som inte fanns. Bedrövligt. Alla beskrivningar som finns tillgängliga i försvinnandet säger att stigen genom Kohagen ledde till lekplatsen och ingen annanstans.
Tycker ni inte att det är lite märkligt att både jag och IB03 - ovetandes om varandra, har det visat sig - har provgått sträckan på 13 minuter? Hur kan man nöja sig med en kartapp? Vi får verkligen hoppas att landets samlade brottsutredare gör på-plats-undersökningar och inte nöjer sig med att titta på nätet. Sträckan är ganska exakt 1 300 meter och gås lätt på just 13 minuter. Jag har ju gått sträckan flera gånger. Jag vet!
Jag har ingen anledning att tro att ajnoshort medvetet skriver felaktigheter. Om en stig var utmärkt på en orienteringskarta, behöver det inte betyda att den runt år -92 var upptrampad. Men det var en stig markerad på kartan. Sedan ledde stigen, som Helena, syster U m fl gick på väg hem från stan, fram till lekplatsen. Där fanns vissa av Helenas tillhörigheter, däckspår osv. Det finns väl inga motsättningar där? En stig var utmärkt på en orienteringskarta, men kanske inte den stig de brukade gå. Den norra stigen var kanske igenväxt, eller var det så att kartan var fel? Jag vet inte. Men den norra stigen var utmärkt, men den stig de brukade gå utmynnade vid lekplatsen.
Nu vet jag varken vem du eller IB03 är och hur ni ser ut - och det spelar mig ingen som helst roll. Saken är den du och IB kanske var män, runt 175-185 cm, nyktra, inte hade festat och dansat och "tjoat" hela natten utan hyggligt "o-trötta" osv. När man gör undersökningar/experiment bör förhållandena vara så lika som möjligt, om man ska jämföra. Jag vet inte hur förhållandena var i era fall, jag bara menar att det generellt inte är detsamma om en trött (?), småberusad (?) tjej på 165 cm jämförs med t ex en nykter, hyfsat pigg man på kanske 175-185 cm med längre steglängd. Om dina förutsättningar stämmer med de som Helena hade (kön, längd osv), då kanske det även tog henne 13 minuter att gå samma sträcka.
Och igen, jag vet inte om du och IB03 är män eller kvinnor, hur långa nu är, om ni hade druckit någon som helst alkohol och dansat och festat i flera timmar innan ni provgick sträckan, var för sig. Det tog säkert dig 13 minuter att gå sträckan, men vi vet inte något om dina förhållanden och omständigheter. Man kan också, som jag skrev tidigare, utgå lite från sig själv. Jag hade Helenas längd (+ ett par cm), var/är tjej, har/hade inte den längsta steglängden (jämfört med en lång person). Jag hade ca 2 km, lite drygt, hem från universitetet. När jag gick hem därifrån tog det mig ca 25 minuter, och då var jag nykter, hade inte dansat och festat, men dock lite småtrött. En längre person gick samma sträcka snabbare än vad jag gjorde.
Olika omständigheter kan ge olika resultat.