2024-05-27, 00:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Stocholmsvägen 58 eller Madlyckevägen var väl de alternativ jag tänkte närmast på...

Jag har inte fått svar av HeAn och ej heller av den som hade fest på 58:an. KlMa har inte heller gått ut och triumferat över att han äntligen fått alibi.

Det är väl läget just nu och jag tycker väl att det får gå ett par veckor till innan jag så att säga summerar.

Du tycker inte att det hade varit bättre att inte säga något förrän du hade något att säga? Du kunde ha väntat med "scoopet" tills du verkligen hade haft något att komma med. Och hade du inte haft något att komma med, så ... Som du agerade nu skapade du bara onödig turbulens. Eller så var det det som du ville?
Citera
2024-05-27, 00:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
8) Gabriella har sagt: "Helena skulle inte hoppa in i en främmande bil när hon kunde gå hem. Att gå tio minuter en jättefin sommarkväll är inget och enligt vittnen hade hon redan lämnat Stadt och gått förbi torget på väg hemåt."

Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Varför säger du tio minuter?

Citat:
Du fattar ovanligt trögt, va? Det om tio minuter står inom citationstecken ("...", du vet) - det är Gabriellas ord!

Nå, kommer det ett svar? Kan du erkänna att du har gjort bort dig?
Citera
2024-05-27, 00:10
Medlem
Citat:
Du fattar ovanligt trögt, va? Det om tio minuter står inom citationstecken ("...", du vet) - det är Gabriellas ord!

Svara på frågan istället. Det är ju inte 10 minuters gångväg.
Citera
2024-05-27, 00:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Svara på frågan istället. Det är ju inte 10 minuters gångväg.

Du får fråga Gabriella, det är hennes ord som jag citerade.

Du får helt enkelt förstå att Gabriella inte var så noga med raketvetenskapen när hon sa det där om "tio minuter". Gör inte du samma sak ibland? Typ "rörmokaren kom och fixade saken på tio minuter" - fastän det tog kanske en timme? Jag vet att promenaden tog lite mer än tio minuter.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-27 kl. 00:17.
Citera
2024-05-27, 00:12
Medlem
Citat:
Det är precis det som jag gör - men möts av töntar som du, United, Bananen och någon till.

Du kan nog räkna upp alla i tråden i så fall. Om alla försöker få dig skärpa till dig kanske en bra grej är att ransaka sig själv lite grann?
Citera
2024-05-27, 00:16
Medlem
Citat:
Du får fråga Gabriella, det är hennes ord som jag citerade.

Är det 10 minuter gångväg?
Varför raddar du upp det i en lista för att styrka din tes när utsagan är oriktig?
Hennes val var snarare 25min eller skjuts. Men det passar ju inte din saga.
Citera
2024-05-27, 00:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Varför raddar du upp det i en lista för att styrka din tes när utsagan är oriktig?

Du får fråga Gabriella, det är HENNES ord som jag CITERADE.

Du får helt enkelt förstå att Gabriella inte var så noga med raketvetenskapen när hon sa det där om "tio minuter". Gör inte du samma sak ibland? Typ "rörmokaren kom och fixade saken på tio minuter" - fastän det tog kanske en timme? Jag vet att promenaden tog lite mer än tio minuter, runt 12 till 15 minuter.

Nu är det sluttjafsat. Jag kommer i fortsättningen att scrolla förbi dina inlägg, Uniteds inlägg, Sculleys inlägg samt Bananens inlägg.
Citera
2024-05-27, 00:36
Medlem
Citat:
Du får fråga Gabriella, det är HENNES ord som jag CITERADE.

Du får helt enkelt förstå att Gabriella inte var så noga med raketvetenskapen när hon sa det där om "tio minuter". Gör inte du samma sak ibland? Typ "rörmokaren kom och fixade saken på tio minuter" - fastän det tog kanske en timme? Jag vet att promenaden tog lite mer än tio minuter, runt 12 till 15 minuter.

Nu är det sluttjafsat. Jag kommer i fortsättningen att scrolla förbi dina inlägg, Uniteds inlägg, Sculleys inlägg samt Bananens inlägg.

Hur lång tid tog det att gå för dig?

Oavsett om GA utrycker sig slarvigt, inte kan klockan eller ljuger, så plockar du allt som passar dig och tar med det som "bevis".

Vilka personers inlägg kommer du att läsa i framtiden? Skärp till dig istället, så behöver vi ju inte rätta dig hela tiden och då kommer vi kanske framåt.
Citera
2024-05-27, 10:32
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Nu slipper vi förhoppningsvis få alla diskussioner sönderspammade av Tanten Uggla, vilket är positivt.

En öppen fråga:
Vad har vi för olika personer som Helena skulle kunnat liftat med från Stadt, vi söker efter en bil med fler än föraren, vi söker efter personer vilka Helena känner bra, inte bara ytligt, just shoot!?
Citera
2024-05-27, 10:46
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vem är nyckelperson för punkt 6, BW i SLA?

Citat:
BW.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
BW i SLA 17 juni?
https://imgbb.com/Sm0k2qG

Citat:
---

Ja, det är mycket lättare att scrolla förbi svåra frågor.
Citera
2024-05-27, 10:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Sträckan torget - stigens start i Kohagen är 1276 meter enligt Google maps. Kvinnor i åldern 20-30 går i snitt 4,8 km/h på asfalt. Det ger en promenadtid på cirka 16 minuter. Minskar vi Helenas hastighet till 4,4 km/h så tar sträckan 17,4 minuter. Ökar vi hastigheten till 5,2 km/h tar sträckan 14,7 minuter. En genomsnittlig man i samma ålder tillryggalägger sträckan på cirka 14 minuter. Om sträckan skall tillryggaläggas på 10 minuter krävs en hastighet på 7,6 km/h vilket får ses som en joggingtur. Gångtakten hänger i viss mån samman med personens längd. Om Helena var kortare än en genomsnittlig kvinna så går hon långsammare.

Om Helena istället tar bil så spelar bilens hastighet mindre roll i sammanhanget eftersom sträckan är så kort. Vid 38 km/h tar det cirka 2 minuter att köra hela vägen från torget till Kohagen. Denna korta tid drunknar i den generella osäkerheten kring när olika saker hände.

Eftersom ingen vet hur länge Helena samtalade med andra på torget så kan alla scenarier fås att bringas i samklang med tidsuppgifter från Brovittnet, Hanna och killarna på Hällristningsvägen. Alla scenarier fungerar tidsmässigt men inte med alla vittnen:

1) Helena kan ha gått ensam och mött sin baneman vid Kohagen
2) Helena kan ha gått med Pilot, som dödade Helena och därefter skaffade bil
3) Helena kan ha fått skjuts av sin baneman

Modell 1 fungerar med Hanna och killarna på Hällristningvägen men inte med brovittnet
Modell 2 fungerar med brovittnet, utesluter Hanna och förutsätter att killarna på Hällristningsvägen har aningen fel om tiden för bilen.
Modell 3 fungerar med Hanna och killarna på Hällristningsvägen men utesluter brovittnet

Ytterligare en modell har nyligen föreslagits av MissPeeRat: att en konflikt uppstått mellan Pilot och Helena strax efter det att de lämnat västra brofästet. Pilot skall då ha återvänt till centrum och fått skjuts till Kohagen medan Helena gick. En sådan modell skulle stämma överens med brovittnet, Hanna och killarna på Hällristningsvägen. Pilot får dock skynda sig. Med normal promenadtakt för män respektive kvinnor har Pilot c:a 3,5 minuter till godo på torget och c:a sex minuter till godo om han gick in i en bil i korsningen Kungsgatan/Östra skolgatan. Dessa minutrar behövs om Pilot skall få tag i en medhjälpare.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-27 kl. 11:44.
Citera
2024-05-27, 15:59
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Sträckan torget - stigens start i Kohagen är 1276 meter enligt Google maps. Kvinnor i åldern 20-30 går i snitt 4,8 km/h på asfalt. Det ger en promenadtid på cirka 16 minuter. Minskar vi Helenas hastighet till 4,4 km/h så tar sträckan 17,4 minuter. Ökar vi hastigheten till 5,2 km/h tar sträckan 14,7 minuter. En genomsnittlig man i samma ålder tillryggalägger sträckan på cirka 14 minuter. Om sträckan skall tillryggaläggas på 10 minuter krävs en hastighet på 7,6 km/h vilket får ses som en joggingtur. Gångtakten hänger i viss mån samman med personens längd. Om Helena var kortare än en genomsnittlig kvinna så går hon långsammare.

Om Helena istället tar bil så spelar bilens hastighet mindre roll i sammanhanget eftersom sträckan är så kort. Vid 38 km/h tar det cirka 2 minuter att köra hela vägen från torget till Kohagen. Denna korta tid drunknar i den generella osäkerheten kring när olika saker hände.

Eftersom ingen vet hur länge Helena samtalade med andra på torget så kan alla scenarier fås att bringas i samklang med tidsuppgifter från Brovittnet, Hanna och killarna på Hällristningsvägen. Alla scenarier fungerar tidsmässigt men inte med alla vittnen:

1) Helena kan ha gått ensam och mött sin baneman vid Kohagen
2) Helena kan ha gått med Pilot, som dödade Helena och därefter skaffade bil
3) Helena kan ha fått skjuts av sin baneman

Modell 1 fungerar med Hanna och killarna på Hällristningvägen men inte med brovittnet
Modell 2 fungerar med brovittnet, utesluter Hanna och förutsätter att killarna på Hällristningsvägen har aningen fel om tiden för bilen.
Modell 3 fungerar med Hanna och killarna på Hällristningsvägen men utesluter brovittnet

Ytterligare en modell har nyligen föreslagits av MissPeeRat: att en konflikt uppstått mellan Pilot och Helena strax efter det att de lämnat västra brofästet. Pilot skall då ha återvänt till centrum och fått skjuts till Kohagen medan Helena gick. En sådan modell skulle stämma överens med brovittnet, Hanna och killarna på Hällristningsvägen. Pilot får dock skynda sig. Med normal promenadtakt för män respektive kvinnor har Pilot c:a 3,5 minuter till godo på torget och c:a sex minuter till godo om han gick in i en bil i korsningen Kungsgatan/Östra skolgatan. Dessa minutrar behövs om Pilot skall få tag i en medhjälpare.

Jag har gått denna sträcka och jag tänkte då när jag gick att hålla nere tempot till normaltakt, inte särskilt raskt tempo och då klockade jag denna sträcka till 12 minuter.

Helena som var van att gå denna sträcka hem, tränade på gym och gick mycket med sin hund samt det uppgifter som pekar på att hon kan ha gått med en man i sällskap ,som antagligen inte sackade ner tempot i alla fall.

Stryk alla de scenarierna ovan, ingen av dessa är trovärdiga. Vi måste börja med att samla in det som är kännt om Helenas hemgång först där har vi en solid grund att arbeta utifrån:

1. Innan stängning sade hon i baren :"är det ingen som skall gå åt mitt håll ?" (P4-dok.). KM finns med henne där och enligt KM själv så skiljs de sen på trappen utanför Stadt.

2. KM säger att han går och ringer från torget och BW säger till TSL att "Helena sade att hon skulle ha frisk luft och gå hem".

3. Sedan ses Helena av folk som tycker sig henne gå ensam över torget av vittnen.

4. Sedan ses en man och en kvinna gå tillsammans på Österlånggatan i riktning bort från torget. (P4.dok.)

5. Brovittnet ser det hon ser, som även polisen ansett vara trovärdigt samt att KM stämmer in på denne pilotmanns signalement. Detta par viker av höger ner efter bron på stigen emellan fängelset och ån och fortsätter på den tills de landar uppe vid Ekuddenvägen i anslutning till skogstigen, i det aktuella tidsfönster där bråket som vittnet "Hanna" hör äger rum.

Detta är denna kedja vi skall förehålla oss till. De som börjar med att slå fast att Helena stigit in i en bil och sedan måste rätta allt efter detta är ju de som måste bortse från dessa uppgifter. Alltså som GW börja att fantisera och sedan forma händelser efter eget behag utan hänsyn till dessa vittnesuppgifter alls, eller använda valda delar av dem. Fel.

KM går med Helena ända upp till Kohagen, så är det. KM kan då under inga som helst förutsättningar få tag i en bil i detta läge heller, uteslutet. Därför är det som jag sagt att bilen med GM i står parkerad när detta par kommer upp på Ekuddenvägen eller ankommer då detta par går där allt enligt den HYPOTES som jag tidigare framfört. Jag har denna som arbetshypotes kan jag säga då för att låta mer moderat men...jag finner detta scenario som det allra mest trovärdiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in