Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Jag utelämnade de senaste utredarna som Jenvén med flit eftersom till exempel Jenvén har sagt rakt ut att han inte är inläst på allt material. "Jag har ju inte suttit och läst allt det där", som han sa i tv. Jag betvivlar inte att Jenvén har koll på en hel del grunddata som var skorna låg och legan fanns och sådana saker, men sedan då? Han pratar ju själv om både skjuts och gång hem som två möjligheter ... Alltså, det skulle behövas ett samlat omtag från en grupp av utredare och poliser som har varit med, inklusive utredarna på Kalla fall som ju ska ha läst igenom allt material. Vad tror de mest på? Gång hem? Skjuts hem? Vad anser de om de olika vittnena (Österlånggatan, bron, "Hanna", "Killarna")? Som det är nu känns det inte som att det finns en tydlig linje, allt har bara lämnats hängande, typ.
Det finns ingen polis som har varit
tillräckligt intelligent för att lägga detta pussel på plats. De är också att de är för bekväma samt att de nästan helt uteslutande har kunnat tänka i de banor som de tidigare i karriären varit bekanta med och vad som ligger i linje med statistiken. D v s, hur det
brukar se ut. Därför kommer de att
fortsätta att göra misstag och tänka fel om de "tänker" på helt egen hand.
KF i Göteborg är den polismyndighet i denna utredning som
inte uträttat något alls av värde hittills i deras helt onödiga undersökning av den oskyldige CL som tidigare avfärdats tidigt av alla andra. Anders Eriksson som chef hade ju och har fortfarande huvudansvaret och han måste bära vidare det polisen tidigare lovat familjen att de aldrig skall ge upp.
Detta rykte som Mariestadskällan2 pratar om tror jag kan stämma väldigt bra dock. Det ligger helt i linje med tänkandet som jag tidigare visat att GMs bil
måste ha stått på Kungsgatan. Ryktet kom direkt efter försvinnandet och sade att Helena stått utanför denna bilen och pratat med chauffören
inte att hon skall ha satt sig i denna bil. En mycket viktig detalj.
Detta ligger helt i linje då med att Helena tackar nej till erbjuden skjuts, känner ett obehag av att dessa i bilen skall följa efter och inte lämna henne i fred trots att KM går bredvid. Det är också därför hon gör denna manöver för att skaka av denna bil strax efter bron med att ta ner höger på stigen emellan fängelset och ån. Bilen kan ju inte köra efter på denna stig
men detta blev en falsk och högst kortvarig trygghet som sagts då bilen åker upp i förväg och inväntar dem vid skogsstigen på Ekuddenvägen ståendes inne på den nu borttagna
västra cykelbanan.
Vi ser alltså ett logiskt orsakssamband här också i det att ingen sett Helena heller gåendes rakt fram efter bron på den upplysta gångbanan som många också har som argument till att Helena inte gått mot hemmet.
Jag är helt klar över hur Helenas hemgång gick till och
anledningen till valet av stigen bakom fängelset över ängen.