2025-09-13, 13:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Annars tycker jag att mäklare älskar att prata om sina fantastiska spekulantregister och att de har så mycket folk i kulisserna som vill köpa lägenhet/hus precis där DU bor, men åtminstone jag har aldrig sett till de där spekulanterna.

Spekulantregister är väl rimligen alltid en färstvara, man är ju inte ute och letar bostad år efter år utan en avgränsad tid där man har som plan att hitta något nytt. Så de där registren blir väl snabbt inaktuella för 80-90% av alla som finns med, det är ju ingen idé att sitta och ringa runt folk på måfå och få till svar att de redan köpt.
Citera
2025-09-13, 13:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
En del av det där är väl sånt som säljs utanför marknaden överlag. Syskon som köper ut varandra, skilsmässor och annat där det mer är en administrativ transaktion än en försäljning.

Ja, den där tanken har alltid slagit mig när jag sett objekt (ofta ett par år bakåt i tiden) som gått väldigt billigt, alltså även medräknat uppgången på marknaden som helhet. Gissar att det rör sig om försäljningar inom familjen och dylikt, då håller man ju rimligen ett lågt pris för att undvika skatt för säljaren om pengarna ändå är inom samma familj.
Citera
2025-09-13, 13:29
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har följt både Hemnet och Booli nu ett par veckor sedan jag startade denna tråd, utbudet på Hemnet är ju betydligt sämre trots att det kostar multum att annonsera där medan Booli är gratis. På Booli läggs det ju ut "kommande" per automatik, på Hemnet måste de ju trycka igång för en publicering, så Hemnet ligger dessutom alltid efter med de objekt som ska visas.

Varför fortsätta med Hemnet om man ser samma utbud (samt mer, dessutom tidigare) på Booli?
För köpare finns det ju ingen anledning om utbudet är samma. För säljare gäller att så länge en massa potentiella köpare bara tittar på Hemnet så måste man annonsera där. De flesta försäljningar har inte så många budgivare och att missa någon kan göra rätt stor skillnad i "budtrycket".

För såväl köpare som säljare kollektivt, dvs alla som äger eller vill äga ett boende i Sverige, gäller att ju snabbare folk slutar använda hemnet för att leta bostäder, desto bättre för alla. Det är en ren parasit på bostadsägandet.
Citera
2025-09-13, 16:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
För köpare finns det ju ingen anledning om utbudet är samma. För säljare gäller att så länge en massa potentiella köpare bara tittar på Hemnet så måste man annonsera där. De flesta försäljningar har inte så många budgivare och att missa någon kan göra rätt stor skillnad i "budtrycket".

För såväl köpare som säljare kollektivt, dvs alla som äger eller vill äga ett boende i Sverige, gäller att ju snabbare folk slutar använda hemnet för att leta bostäder, desto bättre för alla. Det är en ren parasit på bostadsägandet.

Ja, om det är lite kärvare tider (som nu) med sega budgivningar och få budgivare så förstår jag att man drar i alla kanaler man kan, kanske hade varit en annan sak om marknaden var som under 2021-2022, dvs. högt budtryck, då spelar det nog mindre roll om man tappar några spekulanter som bara kollar Hemnet.

Dock borde nog även säljarna söka sig bort från Hemnet om köparna redan gör det, är man dessutom på jakt efter bostad så kollar man ju annonser överallt så tvek att det finns folk som bara kollar Hemnet idag.
Citera
2025-09-14, 07:55
Medlem
Citat:

Dock borde nog även säljarna söka sig bort från Hemnet om köparna redan gör det, är man dessutom på jakt efter bostad så kollar man ju annonser överallt så tvek att det finns folk som bara kollar Hemnet idag.

Jag vet att det finns gott om folk som inte känner till Booli, särskilt de över 40-50. Jag själv visste inte alls vad Booli var förrän för ett halvår sedan, även om jag hade hört namnet.
Citera
2025-09-15, 21:17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Spekulantregister är väl rimligen alltid en färstvara, man är ju inte ute och letar bostad år efter år utan en avgränsad tid där man har som plan att hitta något nytt. Så de där registren blir väl snabbt inaktuella för 80-90% av alla som finns med, det är ju ingen idé att sitta och ringa runt folk på måfå och få till svar att de redan köpt.

Nä, om man inte säljer väldigt exklusiva objekt är väl spekulantregistret till 90 % folk som torskat en budgivning i närtid. De har letat i området, varit nära att få napp och sen missat. Då har väl mäklaren en lista att ringa runt om det skulle vara så. När jag köpte för ett par år sen förlorade jag ett par budgivningar och då bad jag mäklarna att höra av sig om de fick in något mer i samma kategori, dock helt utan napp eller återkoppling bortom ett "Absolut" när jag bad om det. Sen vet jag inte om det var för att de inte hade några objekt eller för att de helt enkelt sket i det.

För exklusiva objekt kan jag tänka mig att det funkar annorlunda. Där finns det säkert folk som generellt har ett intresse av spektakulära objekt och en massa stålar som bränner i fickan. Men då är det väl under hand framför allt, grejerna kommer kanske inte ens ut på annons utan istället för att fota av hela hemmet och låta "Udda hemnet-tråden" på Flashback spekulera och skvallra så säljer man vid sidan av öppna marknaden. Där kan det nog finnas mer uthålliga spekulantlistor.
Citera
2025-09-15, 22:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Nä, om man inte säljer väldigt exklusiva objekt är väl spekulantregistret till 90 % folk som torskat en budgivning i närtid. De har letat i området, varit nära att få napp och sen missat. Då har väl mäklaren en lista att ringa runt om det skulle vara så. När jag köpte för ett par år sen förlorade jag ett par budgivningar och då bad jag mäklarna att höra av sig om de fick in något mer i samma kategori, dock helt utan napp eller återkoppling bortom ett "Absolut" när jag bad om det. Sen vet jag inte om det var för att de inte hade några objekt eller för att de helt enkelt sket i det.

För exklusiva objekt kan jag tänka mig att det funkar annorlunda. Där finns det säkert folk som generellt har ett intresse av spektakulära objekt och en massa stålar som bränner i fickan. Men då är det väl under hand framför allt, grejerna kommer kanske inte ens ut på annons utan istället för att fota av hela hemmet och låta "Udda hemnet-tråden" på Flashback spekulera och skvallra så säljer man vid sidan av öppna marknaden. Där kan det nog finnas mer uthålliga spekulantlistor.

Ja för påfyllning av spekulantregistret i närtid är det väl så, främst folk som nyligen inte vunnit en budgivning men tror att många mest upplever dessa register som spam-mejl av objekt som inte är intressanta, antingen för att de redan hunnit köpa eller för att det är objekt som inte ligger under deras radar. Som du säger brukar det även vara dålig återkoppling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in