2025-08-23, 11:14
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Ni som säger att ni kollar Booli OCH Hemnet:
Varför kollar ni Hemnet om ni redan har kollat Booli?
Det kan man fråga sig. Av gammal vana kanske? Eller för att de inte hittat till Booli än?Annars är väl enda gången man kollar Hemnet är väl om någon kompis utan koll har skickat en länk på nåt de tycker att man ska ta en titt på.
Citera
2025-08-23, 17:13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Det fetade: Det är just det här som gör att Hemnet suger. Även om man går in och söker och filtrerar efter "nyaste" så tvingas man scrolla förbi alla med "betald placering" och alla halvårsgamla annonser som blivit "förnyade", innan man hittar de nyaste objekten.

Och om alla skulle betala för plus, guld och alla andra svindyra tillägg, för att hamna överst i listan, så fungerar det ändå inte. Bara en kan vara överst.

Nä, Booli är det vettigaste. Det räcker att en mäklare lägger ut objekten på sin sida så kommer den upp på Booli.

Jag tror Hemnets glansdagar är över.

Hemnet känns för mig som en mastodont som vet att den är i utförsbacken och nu passar på att pressa ut så mycket pengar som möjligt. Det är ju sånt som gör att internet på många plan suger röv numera. Google ger inte bra resultat, utan resultaten är de som betalat för att synas. Så är det med så mycket på nätet nu och Hemnet gör ju precis samma sak. Även om din bostad är väldigt attraktiv och den folk helst vill hitta, så dyker lägenheter och hus där folk köpt dyra paketet upp. Jag undrar också hur mycket det faktiskt ger för de som väljer att betala för ett guldpaket, jag tror inte det gör någon direkt skillnad oavsett vad Hemnet själva påstår. Det måste i alla fall vara så att kickbacken på paketen är riktigt bra till mäklarna (antagligen mycket bättre än för själva annonsen), med tanke på hur hårt de försöker sälja in dem.
Citera
2025-08-23, 19:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Hemnet känns för mig som en mastodont som vet att den är i utförsbacken och nu passar på att pressa ut så mycket pengar som möjligt. Det är ju sånt som gör att internet på många plan suger röv numera. Google ger inte bra resultat, utan resultaten är de som betalat för att synas. Så är det med så mycket på nätet nu och Hemnet gör ju precis samma sak. Även om din bostad är väldigt attraktiv och den folk helst vill hitta, så dyker lägenheter och hus där folk köpt dyra paketet upp. Jag undrar också hur mycket det faktiskt ger för de som väljer att betala för ett guldpaket, jag tror inte det gör någon direkt skillnad oavsett vad Hemnet själva påstår. Det måste i alla fall vara så att kickbacken på paketen är riktigt bra till mäklarna (antagligen mycket bättre än för själva annonsen), med tanke på hur hårt de försöker sälja in dem.

Jo det är min bild också, kikar man på Hemnet är det samma (ointressanta) objekt som går rundgång, underförstått att säljarna köpt de dyraste paketen för att synas, lite som Tinder fast för bostäder istället alltså.
Citera
2025-08-23, 19:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansDyrkare
Det finns inget överhuvudtaget som legitimerar att Hemnet tar tiotusentals kronor för annonsering på sin skitsida. Folk går på det för att det ses som en liten kostnad i sammanhanget och att mäklarna pressar för att de faktiskt tjänar 30% av allt säljaren betalar till Hemnet. Det är en bluff och förtjänar att kollapsa. Välj vad som helst hellre än Hemnet om ni ska sälja!

Mäklarna är väl dock rätt förbannade på Hemnet även om de får en kick-back, vilket är förståeligt, många räds att lägga ut sin bostad för att fiska intresse om man inte verkligen bestämt sig för att sälja, vilket leder till färre överlåtelser.

Förut när det bara var mäklararvodet man tog hänsyn till som en mer kännbar kostnad (då Hemnet-annonsen i sig var billig) så var ju det en smäll man tog enbart om man sålde, vilket motiverade till att prova att lägga ut för att se om man kan få bra pris. Nu när tröskeln höjts då styling, fotografering och annons blivit så dyrt så kör man ingen sådan test-ballong, utan man lägger ut om man bestämt sig till 100% för att flytta. Så de där spontan-flyttarna där man egentligen tänkt stanna lite längre men erbjöds ett bra pris har ju dött ut pga. Hemnets överprissättning.
Citera
2025-08-23, 19:59
Medlem
vichy6s avatar
De har spelat ut sin roll som störst. Många mäklare drar sig att lägga upp objektet och vill sälja själv på egen kundstock.
Citera
2025-08-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Samma sökning, filter på villa.

1485 träffar på Booli
https://www.booli.se/sok/till-salu?a...jectType=Villa

724 på Hemnet.
https://www.hemnet.se/bostader?item_...ds%5B%5D=17971

Att du inte bara är oteknisk utan verkar ha problem att ta till dig information får stå för dig, gubbe.
Jag söker alltså ett fritidshus inte en stor villa.....
Citera
2025-08-24, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Som sagt, boomer-alert på dig…

Länka ett objekt som du hittar på Hemnet men som inte finns på Booli. Spoiler: du kommer inte att hitta något. Tvärtom däremot.
Märkligt då jag gjorde samma sökning på Booli igår och då fick upp drygt hälften träffar på det jag söker....
varför i helvete skulle det vara boomer-alert på mej för att Booli ger mindre träffar??? Är du en aning korkad eller något???
Citera
2025-08-24, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Mäklarna är väl dock rätt förbannade på Hemnet även om de får en kick-back, vilket är förståeligt, många räds att lägga ut sin bostad för att fiska intresse om man inte verkligen bestämt sig för att sälja, vilket leder till färre överlåtelser.

Förut när det bara var mäklararvodet man tog hänsyn till som en mer kännbar kostnad (då Hemnet-annonsen i sig var billig) så var ju det en smäll man tog enbart om man sålde, vilket motiverade till att prova att lägga ut för att se om man kan få bra pris. Nu när tröskeln höjts då styling, fotografering och annons blivit så dyrt så kör man ingen sådan test-ballong, utan man lägger ut om man bestämt sig till 100% för att flytta. Så de där spontan-flyttarna där man egentligen tänkt stanna lite längre men erbjöds ett bra pris har ju dött ut pga. Hemnets överprissättning.

Tror detta stämmer. Men det säljs också en hel del utanför Hemnet. Om säljarna är villiga att släppa sitt hem till ett pris och mäklarna hittar en köpare så kanske man hoppar över Hemnet.

Enligt statsdata såldes ca 11% av bostäderna utan annons på Hemnet

Enligt mäklarnas egen uppskattning 20-25%

Enligt SBAB såldes 20% utanför Hemnet 2024
Citera
2025-08-24, 01:53
Medlem
Frågade Chatgtp, tog bort källahänvisningar men det var från olika nyhetssajter.

Historisk prisutveckling för Hemnets annonstjänster

2013 (från 1 juli) Introducerade annonstillägg – ca 600 kr per objekt
2015 Ny prismodell: upp till 1 600 kr beroende på utgångspris
2017 Omstrukturering: avgifter mellan 600–2 100 kr beroende på bostadsvärde
2020 (Q1) Genomsnittlig intäkt per annons: 1 501 kr
2022 (Q1) Snittintäkt: cirka 2 700 kr per annons
2023–2024 Snittintäkten stiger till 4 900 kr (2024 Q1) och 6 274 kr (2024 Q2) – över +300 % sedan 2020
2024 genomsnitt Snittintäkt per annons: 6 392 kr (jämfört med 4 490 år 2023)
2025 Q1 Snittintäkt: 6 722 kr, +80 % ökning under två år
2025 Q2 Snittintäkt skjuter upp till 8 451 kr, +35 % jämfört med samma period 2024

Premiumpaket ("Hemnet Max") Kostar upp till 26 000–32 500 kr, beroende på bostadens värde och region
Citera
2025-08-24, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Märkligt då jag gjorde samma sökning på Booli igår och då fick upp drygt hälften träffar på det jag söker....
varför i helvete skulle det vara boomer-alert på mej för att Booli ger mindre träffar??? Är du en aning korkad eller något???

Hemnet slänger med en massa irrelevanta träffar som är utanför dina sökkriterier bara för att annonsören har köpt ”Premium”. Därav fler resultat.

Igen: Länka ett objekt som du hittar på Hemnet men inte på Booli.
Citera
2025-08-24, 16:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andyhole
Tror detta stämmer. Men det säljs också en hel del utanför Hemnet. Om säljarna är villiga att släppa sitt hem till ett pris och mäklarna hittar en köpare så kanske man hoppar över Hemnet.

Enligt statsdata såldes ca 11% av bostäderna utan annons på Hemnet

Enligt mäklarnas egen uppskattning 20-25%

Enligt SBAB såldes 20% utanför Hemnet 2024

En del av det där är väl sånt som säljs utanför marknaden överlag. Syskon som köper ut varandra, skilsmässor och annat där det mer är en administrativ transaktion än en försäljning. Då är ju aldrig objektet ute på riktigt och det finns inget skäl att annonsera. Annars tycker jag att mäklare älskar att prata om sina fantastiska spekulantregister och att de har så mycket folk i kulisserna som vill köpa lägenhet/hus precis där DU bor, men åtminstone jag har aldrig sett till de där spekulanterna. Men jag kan tänka mig att många väldigt dyra eller udda objekt säljs under hand.
Citera
2025-09-13, 13:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Har följt både Hemnet och Booli nu ett par veckor sedan jag startade denna tråd, utbudet på Hemnet är ju betydligt sämre trots att det kostar multum att annonsera där medan Booli är gratis. På Booli läggs det ju ut "kommande" per automatik, på Hemnet måste de ju trycka igång för en publicering, så Hemnet ligger dessutom alltid efter med de objekt som ska visas.

Varför fortsätta med Hemnet om man ser samma utbud (samt mer, dessutom tidigare) på Booli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in