2025-08-13, 14:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
Har ni prövat Directory Opus istället för Windows Explorer?
Jag själv tycker att det är ett suveränt program fast det tar ju sin tid tills man har inarbetat sig.
https://www.gpsoft.com.au/
Dopus använde jag mycket med amigan men aldrig riktigt gillat pcversionen, har det en riktigt sökfunktion för bla filer, filstorlek, datum etc? eller samma värdelösa skit som windows kör med?
Citera
2025-08-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dopus använde jag mycket med amigan men aldrig riktigt gillat pcversionen, har det en riktigt sökfunktion för bla filer, filstorlek, datum etc? eller samma värdelösa skit som windows kör med?
Jag tyckte den är bra bättre än W tycker jag men ja det tar ett tag att lära sig
Citera
2025-08-15, 12:46
Medlem
1FFs avatar
Som så ofta, och speciellt med 24H2 så var det problem med den senaste, Tisdagens, uppdatering. https://www.windowslatest.com/2025/08/14/microsoft-confirms-windows-11-august-2025-update-issues-rolls-out-emergency-fix/

En fix ska finnas via W.update, eller Update catalog. Personligen gick jag tillbaka till innan uppdateringen. Lite trist då denna uppdatering gjorde datorn märkbart kvickare.
Citera
2025-08-16, 11:28
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Som så ofta, och speciellt med 24H2 så var det problem med den senaste, Tisdagens, uppdatering. https://www.windowslatest.com/2025/08/14/microsoft-confirms-windows-11-august-2025-update-issues-rolls-out-emergency-fix/

En fix ska finnas via W.update, eller Update catalog. Personligen gick jag tillbaka till innan uppdateringen. Lite trist då denna uppdatering gjorde datorn märkbart kvickare.

Så du använder: WSUS eller SCCM??

Enligt artikeln du själv länkade till så anges att du får ett felmeddelande ifall du använder WSUS/SCCM!

"In our tests, Windows Latest found that KB5063878 fails to install due to 0x80240069 when you use WSUS/SCCM (Enterprise deployment tools)."
och tillägget nertill i artikeln:
"“Home users are unlikely to experience this issue, as WSUS is designed for use across business and enterprise environments,” Microsoft noted."

(Kanske dags att öva lite på läsförståelsen..)
Citera
2025-08-16, 20:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bra program som rensar bort gammel skit(bla nedladdade filer) så man får ned storleken lite på säkerhetsbackuper av c:\ ?
Citera
2025-08-16, 20:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bra program som rensar bort gammel skit(bla nedladdade filer) så man får ned storleken lite på säkerhetsbackuper av c:\ ?

Dism++, kört i "Expert mode", rensar allt möjligt på djupet av OSet.

Nedladdade filer - manuell rens av nedladdningsfoldern?

Komprimera backuperna för mindre storlek.

I vissa avbildsprogram kan man utesluta mappar och egenskaper från backupande.
Senast redigerad av 1FF 2025-08-16 kl. 20:52.
Citera
2025-09-11, 13:44
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:

Vågar jag mig på en uppgradering nu till Win 11 tror du? Jag har ju verkligen dragit mig för det in i det sista och hoppats på att de ska lösa allt som kan knasa innan dess, men nu börjar väl tiden gå ut och det är dags att ta ett djupt andetag och sätta igång. Det gick ju inget vidare senast så det är inte utan att det känns sådär..

Tänkte i så fall prova uppgraderingen först och kanske våga mig på en nyinstallation senare.
Citera
2025-09-11, 15:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Vågar jag mig på en uppgradering nu till Win 11 tror du? Jag har ju verkligen dragit mig för det in i det sista och hoppats på att de ska lösa allt som kan knasa innan dess, men nu börjar väl tiden gå ut och det är dags att ta ett djupt andetag och sätta igång. Det gick ju inget vidare senast så det är inte utan att det känns sådär..

Tänkte i så fall prova uppgraderingen först och kanske våga mig på en nyinstallation senare.

Förra gången var det väl datorn som var problemet?

Invänta 25H2 som ska komma senast 2:dra Tisdagen i Oktober och skrid sedan till verket. Gör du en extern backup, eller klon, av hela systemet innan så kan du ju enkelt gå tillbaka om det blir problem.

Ditt nämnda tillvägagångssätt låter för övrigt sunt.
Citera
2025-09-11, 17:16
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Förra gången var det väl datorn som var problemet?

Invänta 25H2 som ska komma senast 2:dra Tisdagen i Oktober och skrid sedan till verket. Gör du en extern backup, eller klon, av hela systemet innan så kan du ju enkelt gå tillbaka om det blir problem.

Ditt nämnda tillvägagångssätt låter för övrigt sunt.
Ja, det var nog något med datorn då som ställde till det men det gör mig ju lite osäker även denna gång.
Åh, tack för tipset! Då väntar jag lite till.
Citera
2025-09-11, 17:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, det var nog något med datorn då som ställde till det men det gör mig ju lite osäker även denna gång.
Åh, tack för tipset! Då väntar jag lite till.

Har du en extern backupmöjlighet och ett bra backupprogram?
Senast redigerad av 1FF 2025-09-11 kl. 17:45.
Citera
2025-09-11, 17:55
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Har du en extern backupmöjlighet och ett bra backupprogram?
Håller på att kika på det.

Bra tips i den här tråden också för att få det hyfsat likt Win 10 i utseendet så jag får ge mig på det sedan också. Man är ju dessvärre en vanemänniska.
Senast redigerad av Jultrollet 2025-09-11 kl. 18:04.
Citera
2025-09-11, 18:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Håller på att kika på det.

Bra tips i den här tråden också för att få det hyfsat likt Win 10 i utseendet så jag får ge mig på det sedan också. Man är ju dessvärre en vanemänniska.

Vad gäller backupprogram så rekommenderar jag Hasleo Backup Suite, väldigt enkelt och oerhört pålitligt. Samt gratis. Din disks totala utrymme var väl 500GB?

Ja att få W11 att se ut som W10 är lätt, finns många program för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in