2025-09-11, 11:03
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av festogge
Det är jag med på, är själv elektriker och kommit över endel koppar från ställverks rivning ifrån bygget jag är på nu, som ska skrotas. Riskfritt för mig att åka in och sälja detta privat då alltså?
Ja om inget annat är sagt om vem som ska ha skrotet.
Citera
2025-09-11, 11:05
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ska tilläggas att detta är många kilo, uppskattningsvis 450-500 kilo
Då lär det bli mer än 50000:- du får be en kompis att sälja en del eller bara sälja en del och resten till en annan skrot.
Citera
2025-09-11, 11:16
Medlem
Jag minns en nyhet om att tjuvar sågat ner en Carl Milles staty i Skåne, Trelleborg kanske, och sålt den för skrotvärde. Det är rätt sjukt. Ta bort allt konstnärligt värde och sälja som skrot. Haha.
Kopplingen är alltså att skrot verkar blivit vanligare (mer värdefullt?) att göra pengar på och då får väl Skatteverket upp ögonen för det förr eller senare. I vanlig ordning är det bäst att ha rent mjöl i påsen.
Citera
2025-09-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Nej givetvis inte, då är det lägre belopp. Men det var väl inte frågan eller de exempel som postats?
Ts skriver om elektriker bl.a. - då görs det i dennes yrkesutövning, inte privat. Vi får utgå från att ts inte menar att det som säljs är stulet.
Citera
2025-09-11, 11:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Skulle inte åka in med allt på ett lass.
Dela upp det på 4-5 leveranser med mellanrum på några dagar
Citera
2025-09-11, 12:25
Medlem
Blaskas avatar
Citat:

Den bör du dela upp. Helst med en polare.
Citera
2025-09-11, 12:41
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts skriver om elektriker bl.a. - då görs det i dennes yrkesutövning, inte privat. Vi får utgå från att ts inte menar att det som säljs är stulet.
Du verkar ha dålig koll på hur sånt här fungerar. Så länge ingen ägare gör anspråk på skrotet som uppstår vid såna här jobb, kan du som privatperson göra vad du vill med det. På vissa arbetsplatser samlar man ihop att skrot som uppstår och delar på pengarna. Det finns även företag där man tar hand om det och säljer det för företagets räkning. Då kommer förtjänsten in på företaget konto och går in i bokföringen
Citera
2025-09-11, 13:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Du får sälja skrot och andra begagnade varor för 50000 utan att betala skatt som privatperson

Nästan rätt

Det är VINSTEN som beskattas, inte försäljningspriset. DVS 50000:- i vinst är skattefritt.
Om du inte vet ditt anskaffningspris så får du göra avdrag med 25% av vinsten som anskaffningsvärde, det betyder du kan sälja personlig egendom för 66 666:- per år utan att betala skatt.
När du skall räkna ut vinsten kan du också göra avdrag för försäljningskostnader.

Observera att detta gäller per person och år, om du delar upp försäljningen på två kalenderår över årsskiftet och kanske två personer i familjen så blir det skattemässigt fördelaktigt om du skall sälja personlig egendom för stora belopp.

https://tidningenkonsulten.se/artikl...ta-tillgangar/
Senast redigerad av trottwell 2025-09-11 kl. 13:43.
Citera
2025-09-11, 14:06
Medlem
På bygget sålde vi koppar, aluminium, rostfritt. vanligt järn fick man dåligt för. De skrev ut ett kvitto å betalade kontant. 10 år sedan. Man lastade bilen full å en kille kollade lasten, sen upp på vågen.
Citera
2025-09-11, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Det är helt klart lagligt, och såvida man håller det på rimlig nivå bryr sig inte skatteverket.
Skrotsmart exempelvis sätter in pengarna på ditt konto, jag brukade panta en del koppar och stål där när jag jobbade som kabeltattare.

Har du koll på vad man får för typ 10kg järn?
Citera
2025-09-11, 14:25
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Nej givetvis inte, då är det lägre belopp. Men det var väl inte frågan eller de exempel som postats?

Skulle säga att det inte framgår av frågan eller exempel, om skrotet är från tillgångar som haft för personligt bruk.
Citera
2025-09-11, 14:34
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har du koll på vad man får för typ 10kg järn?

Sist jag sålde så kallat fragg, dvs blandat, men mest järn, fick jag 1,1 kr/kg.

Rent järn kanske är dyrare, vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in