2025-09-11, 14:43
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har du koll på vad man får för typ 10kg järn?
Priser hos Skrotsmart under förra veckan, enligt ett mejl jag fick:
Bilbatterier = 5 kr/kg
Aluminiumfälgar = 17 kr/kg
Koppar >95% (Sekunda) = 73 kr/kg
Kopparkabel 38% (exempelvis förlängningssladdar och från vanliga elapparater i hemmet. Utan stickproppar!) = 23 kr/kg
Mässing = 43 kr/kg

När jag var hos dem med ett lass i början av juli, fick jag dessa priser:
Järn = 0,70 kr/kg
Rostfritt 2333 = 5,30 kr/kg
Aluminium = 7,40 kr/kg

Antar att det betalas lite bättre för järn, rostfritt och aluminium i nuläget.
Citera
2025-09-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Du får sälja skrot och andra begagnade varor för 50000 utan att betala skatt som privatperson

Om du haft skrotet som privat lösöre,något som kan bli väldigt svårt att bevisa.
Om du "hittar" skrotmetall blir det inkomskatt minimum i inkomstslaget kapital.
Förmodligen anses du näringsidkare medvetet allt vad det innebär.

Nu kommer inte RSV orka utreda dig för femtusen spänn. Femtiotusen.....
Citera
2025-09-11, 15:28
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Om du haft skrotet som privat lösöre,något som kan bli väldigt svårt att bevisa.
Om du "hittar" skrotmetall blir det inkomskatt minimum i inkomstslaget kapital.
Förmodligen anses du näringsidkare medvetet allt vad det innebär.

Nu kommer inte RSV orka utreda dig för femtusen spänn. Femtiotusen.....
Visa gärna på nåt exempel där en privatperson som sålt skrot åkt på att skatta för det eller tvingats bevisa varifrån det kommer. Dessutom rapporterar inte skrotfirmorna till skatteverket vilka som sålt skrot.
Citera
2025-09-11, 15:31
Medlem
Citat:
Visa gärna på nåt exempel där en privatperson som sålt skrot åkt på att skatta för det eller tvingats bevisa varifrån det kommer. Dessutom rapporterar inte skrotfirmorna till skatteverket vilka som sålt skrot.

Jodå det gör de om det blir revision. Förmodligen går det snart med automatik likt DAC7 då de har alla säljarens uppgifter.
Allt som är olagligt eller i gråzon fungerar väl utmärkt tills man åker dit.

Jag talar om vad lagen säger. Sedan är det ju upp till var och en att följa eller bryta mot den
Citera
2025-09-11, 15:34
Medlem
Citat:

Det här tog ungefär fem sekunder att Googla fram.
Sammanfattar rätt bra vad jag skrev/Vad som faktiskt gäller

https://www.skrotify.se/artiklar/skr...s-skatteregler
Citera
2025-09-11, 15:36
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Jodå det gör de om det blir revision. Förmodligen går det snart med automatik likt DAC7 då de har alla säljarens uppgifter.
Allt som är olagligt eller i gråzon fungerar väl utmärkt tills man åker dit.

Jag talar om vad lagen säger. Sedan är det ju upp till var och en att följa eller bryta mot den
En revision är inriktad på företaget revisionen gäller och de ger sig knappast på kunder eller privatpersoner som sålt skrot för 50000
Citera
2025-09-11, 15:38
Medlem
Citat:
En revision är inriktad på företaget revisionen gäller och de ger sig knappast på kunder eller privatpersoner som sålt skrot för 50000

Nehej.
Då är ju allting lugnt....eller inte.
Vem av oss som har rätt lär ju visa sig.
Citera
2025-09-11, 16:31
Medlem
Kul å se ibland, en plåtslagare kom in med en pall med 3 pallkragar på fylld med kopparklipp från verkstaden, så tung att den gick sönder i överkant, måste ha vägt flera hundra kg.
Citera
2025-09-11, 19:14
Medlem
BlessedPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
hantverkare är jävligt glada i att plocka på sig kopparrör och annat som de säljer vidare. Det är tämligen enkelt och riskfritt. Polisen gör en del tillslag hos skrothandlare men då är det att leta efter stulna metaller (ofta koppar).

jag sålde ett fullastat släp med metallskrot, bla en gammal kamin med skorsten (gjutjärn) o fick 2200 kr i handen. många missar den saken o istället kör o slänger det hos kommunen återvinningsstationer

Om man har ett gammalt gjutjärn badkar som stått utomhus tio år, kan man få en slant för det? Det kostar väl om någon ska komma och bära det med
Citera
2025-09-11, 19:44
Medlem
Vi sålde två 5 meters pissrännor i rostfritt från en verkstad vi byggde om, fick rejält betalt för dessa.
när vi sålde skrev alltid skrotfirman arbetslaget på kvittot.
Citera
2025-09-12, 08:40
Medlem
Det är väl inga skrotfirmor som betalar kontant idag?

I övrigt är det en bra extrainkomst att samla och sortera skrot.

Ju renare fraktionen är ju mer betalt får man för materialet.

Så att ta hand om skräp och sortera och plocka isär grejor för att få ur rena material kan vara en riktigt bra idé.

Framförallt om man är arbetslös.
Citera
2025-09-17, 23:18
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Dessutom rapporterar inte skrotfirmorna till skatteverket vilka som sålt skrot.

Men de sätter in pengar på ens kort eller konto, vilket syns i transaktioner, om de har insyn eller kan begära in vet jag inte, men helt osynligt är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in