• 1
  • 2
2025-09-11, 08:32
Medlem
Hur stor är risken att Skatteverket kollar upp skrot som säljs av privatpersoner? Vet att vissa hantverkare, tex VVS eller elektriker kan sälja för större summor, hört en som sålde för 30 k engångs summa. Känn suspekt om Skatteverket skulle granska försäljningen?
Citera
2025-09-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av festogge
Hur stor är risken att Skatteverket kollar upp skrot som säljs av privatpersoner? Vet att vissa hantverkare, tex VVS eller elektriker kan sälja för större summor, hört en som sålde för 30 k engångs summa. Känn suspekt om Skatteverket skulle granska försäljningen?
Risken finns säkert med tanke på att koppartjuvar och andra kriminella element dras till denna bransch. När vi åkte och skrotade på ett tidigare jobb jag hade så körde skatteverket en "razzia" en gång och reggade alla bilar som åkte in. En del skumma skåpbilar som släpade med baken i asfalten tvärnitade och vände
Citera
2025-09-11, 09:06
Medlem
c.divers avatar
Du får sälja skrot och andra begagnade varor för 50000 utan att betala skatt som privatperson
Citera
2025-09-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Du får sälja skrot och andra begagnade varor för 50000 utan att betala skatt som privatperson

Ja men säljer man för 50 k per år borde det ändå väcka misstanke? Eller om man kommer in med skrot för 10 k utspritt 4-5 ggr per år. Känns inte som det är lagligt, även om skroten inte är stulen
Citera
2025-09-11, 09:24
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ja men säljer man för 50 k per år borde det ändå väcka misstanke? Eller om man kommer in med skrot för 10 k utspritt 4-5 ggr per år. Känns inte som det är lagligt, även om skroten inte är stulen
Du är ju tvungen att legitimera dig idag och de mer seriösa ger dig inga kontanter utan sätter in pengarna på ditt konto. Men som nån tidigare skrev är det inte ovanligt med att rörkrökare och elektriker kommer in med kopparskrot för tiotusentals kronor. Minns själv då jag gjorde jobb åt ABB med ställverksutbyten på 90-talet då trots att kopparn bara stod i ca 10-15 kronor så blev det laddningar på runt 20000:-
Citera
2025-09-11, 09:52
Medlem
Citat:

hantverkare är jävligt glada i att plocka på sig kopparrör och annat som de säljer vidare. Det är tämligen enkelt och riskfritt. Polisen gör en del tillslag hos skrothandlare men då är det att leta efter stulna metaller (ofta koppar).

jag sålde ett fullastat släp med metallskrot, bla en gammal kamin med skorsten (gjutjärn) o fick 2200 kr i handen. många missar den saken o istället kör o slänger det hos kommunen återvinningsstationer
Citera
2025-09-11, 09:53
Medlem
Citat:

det kan det göra, men du skall väl inte skatta för något som du själv fått liksom?
Citera
2025-09-11, 09:54
Medlem
Citat:
Nej, inte om det är varor vilka anskaffats i syfte att sälja vidare med vinst.
Citera
2025-09-11, 09:58
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, inte om det är varor vilka anskaffats i syfte att sälja vidare med vinst.
Nej givetvis inte, då är det lägre belopp. Men det var väl inte frågan eller de exempel som postats?
Citera
2025-09-11, 10:20
Medlem
Citat:
Du är ju tvungen att legitimera dig idag och de mer seriösa ger dig inga kontanter utan sätter in pengarna på ditt konto. Men som nån tidigare skrev är det inte ovanligt med att rörkrökare och elektriker kommer in med kopparskrot för tiotusentals kronor. Minns själv då jag gjorde jobb åt ABB med ställverksutbyten på 90-talet då trots att kopparn bara stod i ca 10-15 kronor så blev det laddningar på runt 20000:-

Det är jag med på, är själv elektriker och kommit över endel koppar från ställverks rivning ifrån bygget jag är på nu, som ska skrotas. Riskfritt för mig att åka in och sälja detta privat då alltså?
Citera
2025-09-11, 10:21
Medlem
Citat:
Det är jag med på, är själv elektriker och kommit över endel koppar från ställverks rivning ifrån bygget jag är på nu, som ska skrotas. Riskfritt för mig att åka in och sälja detta privat då alltså?

Ska tilläggas att detta är många kilo, uppskattningsvis 450-500 kilo
Citera
2025-09-11, 10:39
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Det är helt klart lagligt, och såvida man håller det på rimlig nivå bryr sig inte skatteverket.
Skrotsmart exempelvis sätter in pengarna på ditt konto, jag brukade panta en del koppar och stål där när jag jobbade som kabeltattare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in