2025-09-08, 18:56
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Nej, tror inte Rockstar är rätt studio för Fallout.

Må så vara, tänkte mer på spelmotorn.

/AI
Citera
2025-09-08, 19:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Något hände dock med fyran, som jag har svårt att sätta fingret på.
fyran saknar domedagskänslan och fördummades ordentligt, enbart det faktum att man kan få alla perks är negativt, i nv och trean tvingades du taktiskt välja perks för man fick bara ett mindre antal vilket ppverkade spelstilen i mycket större grad.

Det hoppas jag dom tar tillbaka i femman och även mer domedagskänsla, världen har gått åt helvete och det ska märkas.

Citat:
Tror ni förresten att Fallout skulle ha blivit ett bättre spel om ex.vis Rockstar hade tagit över rättigheterna, i stället för Bethesda? Har förstått att de senare inte är särskilt omtyckta som spelskapare...
Tveksamt rockstar verkar ha mesifierats rätt mycket dom senaste åren och det är precis det fallout inte behöver, det ska vara rått hårt och obefintligt människovärde.
Citera
2025-09-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Ja, jag har kört Fallout sedan ettan kom ut. Körde den första på demo/shareware under 90-talet och köpte sedan i tur och ordning tvåan, trean och fyran. Något hände dock med fyran, som jag har svårt att sätta fingret på. Gillade spelet, men kände inte alls för att köpa Fallout 76. Det tog mig även mot att köpa expansionerna till trean. Vet inte varför, men jag hoppas att femman faller väl ut. I sådana fall kommer jag, som normalt aldrig spelar, att investera i en PS5 enbart för detta ändamål. Det var f.ö. Fallout 4 som fick mig att skaffa en PS4 en gång i tiden, som dock endast användes till spelet i fråga och som nu samlar dam i källaren.

Tror ni förresten att Fallout skulle ha blivit ett bättre spel om ex.vis Rockstar hade tagit över rättigheterna, i stället för Bethesda? Har förstått att de senare inte är särskilt omtyckta som spelskapare...

/AI

Jag håller med, trean var väldigt nyskapande för mig och det kändes som att Bethesda hittade typ viben eller vad man ska säga. Sen när de blandade in Obsidian så var iaf min känsla att se försökte kopiera den känslan men att det kanske hade varit bättre om de fick köra mer på det som de är bra på.

En annan tanke som jag knappast är ensam om att ha är att den där känslan av att spelen var unika och resultat av genuint engagemang nog tyvärr klingar av i takt med att dessa bolag växer och blir uppköpta. Från början är det ju ganska små bolag allihop, för mig är det självklart att de stora jättarna som Microsoft i någon mån begränsar kreativiteten för att passa deras olika agendor. Ett spel som riskerar att stämplas som kontroversiellt i någon mening kommer man dra sig för att lansera eftersom man vill blidka den stora publiken, däribland amerikanska föräldrar med sina värderingar. Dessa intressen kommer oundvikligen ställas mot varandra när det gäller denna genre.
Citera
2025-09-11, 00:42
Medlem
Elementarts avatar
Är irriterad över att det ska ha tagit sån lång tid för Bethesda att släppa Fallout 5. Fattar inte hur man kunde ha så mycket fokus på Fallout 76 och Starfield.
Citera
2025-09-11, 11:44
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dnorlax
Jag håller med, trean var väldigt nyskapande för mig och det kändes som att Bethesda hittade typ viben eller vad man ska säga. Sen när de blandade in Obsidian så var iaf min känsla att se försökte kopiera den känslan men att det kanske hade varit bättre om de fick köra mer på det som de är bra på.

En annan tanke som jag knappast är ensam om att ha är att den där känslan av att spelen var unika och resultat av genuint engagemang nog tyvärr klingar av i takt med att dessa bolag växer och blir uppköpta. Från början är det ju ganska små bolag allihop, för mig är det självklart att de stora jättarna som Microsoft i någon mån begränsar kreativiteten för att passa deras olika agendor. Ett spel som riskerar att stämplas som kontroversiellt i någon mening kommer man dra sig för att lansera eftersom man vill blidka den stora publiken, däribland amerikanska föräldrar med sina värderingar. Dessa intressen kommer oundvikligen ställas mot varandra när det gäller denna genre.
Jag har spelat alla, förutom Fallout Shelter och 76.

Innan jag spelade Fallout så spelade jag mest FPS och var skeptisk till rollspel. RPG var för mig på den tiden förknippat med det märkliga isometriska perspektivet. När jag såg bilder på spel med den vyn tänkte jag alltid på att man leker med dockor. Inte blev det bättre av att kompisen sa att spelet var turbaserat. Jag som lyckats bygga upp en tillfällig grav ADHD genom FPS fick ångest bara av att kompisen försökte övertyga mig att spela Fallout.

Isometriskt perspektiv/turbaserat/dialog i text/ = Nej tack! Det kommer ta åratal att ens ta ett steg!

Men på nåt sätt lyckades han övertala mig att i alla fall testa. Sen var jag beroende av spelet och kunde aldrig mer tänka mig att gå tillbaks till FPS igen. Jag insåg vilken fantastisk värld jag gått miste om och hur mycket mer RPG har att erbjuda. Deras största uppgift är att få igång en människas fantasi och låta den vara drivkraften. Tänk vad fantastiskt att stanna upp i ett spel och läsa ett brev eller en mindre bok, att höra rykten och skrönor. Den värld ens eget huvud skapar genom den informationen gör ju att ett spel får ännu mer liv.

När de sedan gick ut med nyheten om att trean skulle vara i förstaperson var jag skeptisk. Nu var jag inbiten rollspelare och hade betat av många titlar. Baldurs Gate 1-2 och alla expensioner däremellan, Diablo, Planescape: Tourment, Icewind Dale, NOX, Arcanum och många fler.

Fallout 3 var ändå bra men jag ångrar lite att jag spelade det, för nu har jag tappat tålamodet att spela klassiska rpg's. Ett RPG i förstaperson och många gånger även i tredjeperson är för mig lite som att man väljer att käka godis i stället för att ställa sig vid spisen och göra en riktigt smakfull måltid med många ingredienser. Det blir en quickfix, för man är för lat och saknar tålamod till något annat.
Citera
2025-10-02, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Är irriterad över att det ska ha tagit sån lång tid för Bethesda att släppa Fallout 5. Fattar inte hur man kunde ha så mycket fokus på Fallout 76 och Starfield.
Det blir värre. OM ESVI kommer ut, säg -28, så sägs det att BGS har ett annat projekt på lut, nämligen ett nytt ESO och att FO5 kommer DÄREFTER, vilket i sådana fall kan bli någon gång 2032-35. Ett ESO görs i etapper där nytt kontent släpps ut pö om pö, lite som FO76 vilket gör att det kommer ut snabbare.

Ovanstående är spekulationer baserat på att BSG har talat om ett "annat projekt" efter ESVI.
Citera
2025-10-02, 13:24
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det blir värre. OM ESVI kommer ut, säg -28, så sägs det att BGS har ett annat projekt på lut, nämligen ett nytt ESO och att FO5 kommer DÄREFTER, vilket i sådana fall kan bli någon gång 2032-35. Ett ESO görs i etapper där nytt kontent släpps ut pö om pö, lite som FO76 vilket gör att det kommer ut snabbare.

Ovanstående är spekulationer baserat på att BSG har talat om ett "annat projekt" efter ESVI.

ESO gjordes ju inte av BGS dock, varför tror man att just dom skulle göra ett nytt sådant i såna fall?
Citera
2025-10-02, 19:03
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
fyran saknar domedagskänslan och fördummades ordentligt, enbart det faktum att man kan få alla perks är negativt, i nv och trean tvingades du taktiskt välja perks för man fick bara ett mindre antal vilket ppverkade spelstilen i mycket större grad.

Det hoppas jag dom tar tillbaka i femman och även mer domedagskänsla, världen har gått åt helvete och det ska märkas.

Tveksamt rockstar verkar ha mesifierats rätt mycket dom senaste åren och det är precis det fallout inte behöver, det ska vara rått hårt och obefintligt människovärde.

Domedagskänslan var konstant i ettan och tvåan, vilket jag också önskar de kunde återgå till.
Däremot uppskattar jag ändå att det finns små glimtar av mänskligt värde i spelen. Det är lätt att det annars blir för enformigt. Jag är den typen av spelare som alltid väljer att vara "the good guy", även om det finns möjligheten att vara ond. Jag har provat att vara ond rakt igenom men det påverkar mitt samvete tillslut, för jag har inte en gnutta ondska i mig. Har däremot inga problem med att döda de som är riktigt onda i spel. Men om det uppstår situationer där man har flera val att välja mellan när det gäller liv eller död, så blir jag faktiskt påverkad av mitt eget samvete och tänker noga genom mitt val.

Det får inte bli för mycket av att bara slakta, jag uppskattar att man kan stöta på människor/varelser som plötsligt visar en helt annan sida. Då blir det lite av en wow-känsla och jag känner att det trots allt finns hopp om en bättre värld, att det finns de som uppskattar ens blödiga sida.

Jag gillade att man kunde bygga settlements i 4:an och hoppas att det är något de tar med i 5:an och att de utvecklar den biten ytterligare så att det känns som att det verkligen har ett värde.
Citera
2025-10-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Domedagskänslan var konstant i ettan och tvåan, vilket jag också önskar de kunde återgå till.
Däremot uppskattar jag ändå att det finns små glimtar av mänskligt värde i spelen. Det är lätt att det annars blir för enformigt. Jag är den typen av spelare som alltid väljer att vara "the good guy", även om det finns möjligheten att vara ond. Jag har provat att vara ond rakt igenom men det påverkar mitt samvete tillslut, för jag har inte en gnutta ondska i mig. Har däremot inga problem med att döda de som är riktigt onda i spel. Men om det uppstår situationer där man har flera val att välja mellan när det gäller liv eller död, så blir jag faktiskt påverkad av mitt eget samvete och tänker noga genom mitt val.

Det får inte bli för mycket av att bara slakta, jag uppskattar att man kan stöta på människor/varelser som plötsligt visar en helt annan sida. Då blir det lite av en wow-känsla och jag känner att det trots allt finns hopp om en bättre värld, att det finns de som uppskattar ens blödiga sida.

Jag gillade att man kunde bygga settlements i 4:an och hoppas att det är något de tar med i 5:an och att de utvecklar den biten ytterligare så att det känns som att det verkligen har ett värde.

Då hoppas man att befolkningen faktiskt kan försvara settlements utan att man måste rusa till undsättning hela tiden.
Citera
2025-10-04, 14:31
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antihumanist
Då hoppas man att befolkningen faktiskt kan försvara settlements utan att man måste rusa till undsättning hela tiden.
Ja det är nåt jag också stör mig lite på.

Nu när jag knappt har något kvar att göra i spelet så blir det att jag lägger mest tid på alla settlements. Det är rätt kul att fördriva tiden med att planera hur det ska se ut. Sedan tycker jag det är skitkul att dra runt i världen och loota saker att ha som prydnad i mina settlements. Som tallrikar och glas på borden, olika sorters blomvaser. Nallar av alla slag som jag lägger i varje säng osv.

Ibland hittar jag någonting riktigt speciellt.
- Shit! Den här skulle passa skitbra på nattduksbordet i det där rucklet jag byggde!
Citera
2025-10-05, 21:14
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Ja det är nåt jag också stör mig lite på.

Nu när jag knappt har något kvar att göra i spelet så blir det att jag lägger mest tid på alla settlements. Det är rätt kul att fördriva tiden med att planera hur det ska se ut. Sedan tycker jag det är skitkul att dra runt i världen och loota saker att ha som prydnad i mina settlements. Som tallrikar och glas på borden, olika sorters blomvaser. Nallar av alla slag som jag lägger i varje säng osv.

Ibland hittar jag någonting riktigt speciellt.
- Shit! Den här skulle passa skitbra på nattduksbordet i det där rucklet jag byggde!

Med inslag av Valheim? Det hade varit intressant.
Citera
2025-10-06, 11:35
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Med inslag av Valheim? Det hade varit intressant.
Ja, det hade varit kul. Nu blev jag sugen på att spela Valheim igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in