Citat:
Ursprungligen postat av
deLuze
Dikten har ett värde i sig eftersom den är bra, och i en kanon eftersom den säger något om hur dåtidens svenskar tänkte. Om du är intresserad av detta ska du bry dig. Om du struntar i vilket så ska du inte det. Alla måste inte läsa poesi
Det du kallar idisslande ser jag som nyfikenhet - att vara intresserad av saker bortom ens direkta horisont. Och visst, det finns folk som använder det för att spela von oben, och det är jävligt störigt, men det är inte Lasse och dikternas fel...
Din irritation över kultursnobbarna verkar lite missriktad. Sätt gärna en kula i Horace Engdahl ... men låt Lasse leva...
Det är inte Lasse, Bellman, Strindberg eller någon annan av de mot sin vilja och efter sin död utnämnda jag stör mig på utan på det köjliga fenomenet kulturkanon.
Här ska en elit tala om för oss inte bara vilka personer vi ska intressera oss för om vi vill va bildade utan till och med vilka dikter.
I övrigt ska vi bara hålla käft och acceptera, känns som ett slag i magen efter 600 år av förtryck.
Allmänhetens gratismotivering till varför man ska utnämna Lasse Lucidor var betydligt bättre än 158-miljonerkronorsmotiveringen.
Allmänhetens motivering löd så här:
”Poeten Lucidor den olycklige, eller Lasse Johansson, blev tidigt föräldralös. Han figurerade i rättsprotokoll som en ledare av studentoroligheter i Greifswald och i Leipzig. Trots en stor lärdom och språkbegåvning lyckades han inte vinna någon tjänst i stormaktens växande förvaltning.
En tillfällighetsdikt, som tog ut svängarna för mycket, till ett högadligt bröllop 1669 resulterade i en lång häktningstid för ärekränkning för Lasse. Det var också en kränkt adelsman som blev slutet för Lasse Johansson efter en natt på krogen Fimmelstången i Gamla Stan i Stockholm.”
Statens elit uttryckte sig såhär och buntade ihop Lasse Lucidor med IKEA och Saab Gripen, för det vill de ha 158 miljoner:
Med ett gott humör som uttrycksfullt talar genom seklerna gestaltar dikten såväl olyckans växlingar som en grundläggande livsbejakelse.
Totalt intetsägande, står ingenting om att han var rebell eller fängslad, här blir dikten helt lösryckt ur sitt sammanhang och känns mer som en skymf, som att staten lyfter fram ett glas mellanmjölk och säger drick.
Undra vad Lasse Lucidor hade tyckt om att just denna dikt blev utvald av Trägård och hans tankesmedja?
Sen är mitt problem att för att göra en topp 100-lista måste man utesluta många verk, är de sämre då?
Varför rebellen Lasse Lucidor, varför inte rebellen Joe Hill?
Antagligen för man har ett bakomliggande syfte och inte vill reta upp politikerna, det är ju de man vill lura till sig 158 miljoner av!