2025-09-08, 20:30
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Lasse Lucidors Skulle jag sörja då vore jag tokot finns parafraserad av Fröding i Ett Helicons blomster.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ett_Helicons_blomster
Visar ju bara att denna kultur bara är ett ständigt nostalgiskt idisslande.
Citera
2025-09-08, 21:06
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Ok men varför ska jag bry mig?
Blir jag mer svensk som Edward Blom om jag lär mig den här meningslösa barockdikten istället för om jag läser Kalle Anka?

Dikten har ett värde i sig eftersom den är bra, och i en kanon eftersom den säger något om hur dåtidens svenskar tänkte. Om du är intresserad av detta ska du bry dig. Om du struntar i vilket så ska du inte det. Alla måste inte läsa poesi

Citat:
Visar ju bara att denna kultur bara är ett ständigt nostalgiskt idisslande.

Det du kallar idisslande ser jag som nyfikenhet - att vara intresserad av saker bortom ens direkta horisont. Och visst, det finns folk som använder det för att spela von oben, och det är jävligt störigt, men det är inte Lasse och dikternas fel...

Din irritation över kultursnobbarna verkar lite missriktad. Sätt gärna en kula i Horace Engdahl ... men låt Lasse leva...
Senast redigerad av deLuze 2025-09-08 kl. 21:08.
Citera
2025-09-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
OJ! Vad folkligt förankrat.
Inget elitiskt över denna "Kulturkanon" alls.
Alla gjorde naturligtvis sina insatser helt gratis. Tack HBTQ++ Uffe för denna kulturkanon.

Hade det varit omöjligt för vanliga svenskar att göra en lista över vad som är svenskkultur, från några århundraden tillbaka helt gratis?
Ja det hade varit intressant att höra vad svenska folket velat ha med. Kanske har det gjorts sådana undersökningar. Annars är väl inte valen speciellt elitistiska utan snarare folkliga som de flesta svenskar känner till. Om det hade varit svenska akademin som stod bakom hade det blivit en kalkonkanon.
Citera
2025-09-08, 23:36
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja det hade varit intressant att höra vad svenska folket velat ha med. Kanske har det gjorts sådana undersökningar. Annars är väl inte valen speciellt elitistiska utan snarare folkliga som de flesta svenskar känner till. Om det hade varit svenska akademin som stod bakom hade det blivit en kalkonkanon.

Kommittén har fått in nästan tio tusen förslag från svenska folket om vad som bör finnas med i en svensk kulturkanon! På webbplatsen finns två tusen av dessa förslag.

https://www.kulturkanon.se/
Citera
2025-09-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Kommittén har fått in nästan tio tusen förslag från svenska folket om vad som bör finnas med i en svensk kulturkanon! På webbplatsen finns två tusen av dessa förslag.

https://www.kulturkanon.se/
Nice, kunde nästan ana detta då jag känner till en del personer i kommitten.
Citera
2025-09-08, 23:45
Medlem
Comitiums avatar
Att vissa varit kritiska till vår svenska kulturkanon innan arbetet med denna ens påbörjats förklarar ju varför de nu är kritiska till resultatet. De hade varit kritiska till resultatet hur det än hade sett ut. Den typen av kritik är alltså utan värde om man tycker att det är bra med en svensk kulturkanon.
Citera
2025-09-08, 23:51
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Nice, kunde nästan ana detta då jag känner till en del personer i kommitten.

Ja, visst är det nice. Det visar att det inte handlar om något dammigt elitprojekt utan att det finns ett stort intresse hos svenska folket av vår kulturkanon. Det är ju inget tvång utan ett erbjudande med vägledning och lästips efter eget val.
Citera
2025-09-09, 02:27
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Dikten har ett värde i sig eftersom den är bra, och i en kanon eftersom den säger något om hur dåtidens svenskar tänkte. Om du är intresserad av detta ska du bry dig. Om du struntar i vilket så ska du inte det. Alla måste inte läsa poesi

Det du kallar idisslande ser jag som nyfikenhet - att vara intresserad av saker bortom ens direkta horisont. Och visst, det finns folk som använder det för att spela von oben, och det är jävligt störigt, men det är inte Lasse och dikternas fel...

Din irritation över kultursnobbarna verkar lite missriktad. Sätt gärna en kula i Horace Engdahl ... men låt Lasse leva...
Det är inte Lasse, Bellman, Strindberg eller någon annan av de mot sin vilja och efter sin död utnämnda jag stör mig på utan på det köjliga fenomenet kulturkanon.

Här ska en elit tala om för oss inte bara vilka personer vi ska intressera oss för om vi vill va bildade utan till och med vilka dikter.
I övrigt ska vi bara hålla käft och acceptera, känns som ett slag i magen efter 600 år av förtryck.

Allmänhetens gratismotivering till varför man ska utnämna Lasse Lucidor var betydligt bättre än 158-miljonerkronorsmotiveringen.
Allmänhetens motivering löd så här:
”Poeten Lucidor den olycklige, eller Lasse Johansson, blev tidigt föräldralös. Han figurerade i rättsprotokoll som en ledare av studentoroligheter i Greifswald och i Leipzig. Trots en stor lärdom och språkbegåvning lyckades han inte vinna någon tjänst i stormaktens växande förvaltning.

En tillfällighetsdikt, som tog ut svängarna för mycket, till ett högadligt bröllop 1669 resulterade i en lång häktningstid för ärekränkning för Lasse. Det var också en kränkt adelsman som blev slutet för Lasse Johansson efter en natt på krogen Fimmelstången i Gamla Stan i Stockholm.”
Statens elit uttryckte sig såhär och buntade ihop Lasse Lucidor med IKEA och Saab Gripen, för det vill de ha 158 miljoner:

Med ett gott humör som uttrycksfullt talar genom seklerna gestaltar dikten såväl olyckans växlingar som en grundläggande livsbejakelse.
Totalt intetsägande, står ingenting om att han var rebell eller fängslad, här blir dikten helt lösryckt ur sitt sammanhang och känns mer som en skymf, som att staten lyfter fram ett glas mellanmjölk och säger drick.
Undra vad Lasse Lucidor hade tyckt om att just denna dikt blev utvald av Trägård och hans tankesmedja?

Sen är mitt problem att för att göra en topp 100-lista måste man utesluta många verk, är de sämre då?

Varför rebellen Lasse Lucidor, varför inte rebellen Joe Hill?
Antagligen för man har ett bakomliggande syfte och inte vill reta upp politikerna, det är ju de man vill lura till sig 158 miljoner av!
Senast redigerad av Kungenshora 2025-09-09 kl. 02:47.
Citera
2025-09-09, 02:37
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Att vissa varit kritiska till vår svenska kulturkanon innan arbetet med denna ens påbörjats förklarar ju varför de nu är kritiska till resultatet. De hade varit kritiska till resultatet hur det än hade sett ut. Den typen av kritik är alltså utan värde om man tycker att det är bra med en svensk kulturkanon.
Sammanfattar väl kulturkanon ganska bra, kritik förr belönas med inkludering på statens topp 100-lista.
Kritik idag är inte värd ett skit.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-09-09 kl. 02:48.
Citera
2025-09-09, 02:55
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ja, visst är det nice. Det visar att det inte handlar om något dammigt elitprojekt utan att det finns ett stort intresse hos svenska folket av vår kulturkanon. Det är ju inget tvång utan ett erbjudande med vägledning och lästips efter eget val.
Vår kulturkanon?
Var är Hinke Bergegren och Joe Hill?
Varför Saab Viggen och inte Amalthea?
För att det ena är ett mordvapen i statens tjänst och det andra var ett misstag?
Har mordvapnet Saab Viggen satt större avtryck i historien än Amalthea där till och med kungen besökte de brittiska strejkbrytarna på sjukhuset?
Varför Saab Viggen istället för giljotinen?
Varför Strindberg men inte fabulanten Franz. G. Bengtsson?

Jag skulle mycket hellre se listan på varför elitstyrkan dissade de övriga 8900 förslagen än varför de valde ut just dessa 100...
Senast redigerad av Kungenshora 2025-09-09 kl. 03:47.
Citera
2025-09-09, 08:12
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Det är inte Lasse, Bellman, Strindberg eller någon annan av de mot sin vilja och efter sin död utnämnda jag stör mig på utan på det köjliga fenomenet kulturkanon.

Här ska en elit tala om för oss inte bara vilka personer vi ska intressera oss för om vi vill va bildade utan till och med vilka dikter.
I övrigt ska vi bara hålla käft och acceptera, känns som ett slag i magen efter 600 år av förtryck.

Allmänhetens gratismotivering till varför man ska utnämna Lasse Lucidor var betydligt bättre än 158-miljonerkronorsmotiveringen.
Allmänhetens motivering löd så här:
”Poeten Lucidor den olycklige, eller Lasse Johansson, blev tidigt föräldralös. Han figurerade i rättsprotokoll som en ledare av studentoroligheter i Greifswald och i Leipzig. Trots en stor lärdom och språkbegåvning lyckades han inte vinna någon tjänst i stormaktens växande förvaltning.

En tillfällighetsdikt, som tog ut svängarna för mycket, till ett högadligt bröllop 1669 resulterade i en lång häktningstid för ärekränkning för Lasse. Det var också en kränkt adelsman som blev slutet för Lasse Johansson efter en natt på krogen Fimmelstången i Gamla Stan i Stockholm.”
Statens elit uttryckte sig såhär och buntade ihop Lasse Lucidor med IKEA och Saab Gripen, för det vill de ha 158 miljoner:

Med ett gott humör som uttrycksfullt talar genom seklerna gestaltar dikten såväl olyckans växlingar som en grundläggande livsbejakelse.
Totalt intetsägande, står ingenting om att han var rebell eller fängslad, här blir dikten helt lösryckt ur sitt sammanhang och känns mer som en skymf, som att staten lyfter fram ett glas mellanmjölk och säger drick.
Undra vad Lasse Lucidor hade tyckt om att just denna dikt blev utvald av Trägård och hans tankesmedja?

Sen är mitt problem att för att göra en topp 100-lista måste man utesluta många verk, är de sämre då?

Varför rebellen Lasse Lucidor, varför inte rebellen Joe Hill?
Antagligen för man har ett bakomliggande syfte och inte vill reta upp politikerna, det är ju de man vill lura till sig 158 miljoner av!

Oj, jo jag håller med om beskrivningarna om Lasse. Jag håller väl också delvis med om din invändning om kanon generellt, men jag tar egentligen inte statens topp 100-lista på så stort allvar alls. Det är något för folk att bråka om och sedan glömma bort.

Det är egentligen min huvudinvändning: Jag förstår inte vad denna lista ska användas till.

Det var ju en presskonferens med buzzwords som interaktivitet och integration och skit, men om syftet varr att få folk att ta del av dessa verk vore det väl bättre att skicka hem böcker, modellflygplan och IKEA Family card till folk på posten?

Det hela känns som ett jippo för att politiker och andra små-, och halvbelästa typer ska låta sig besolas av svensk kulturhistoria utan att faktiskt behöva läsa något själva.
Citera
2025-09-09, 08:32
Medlem
De som inte kom med nu kan komma med när den uppdateras nästa gång eller i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in