2025-09-03, 21:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose

- Vad som är svensk kultur bestäms ovanifrån. Allt är lite lagom mästrande och uppfostrande. Kultur är här inte det du själv uppever att det är eller vad du gör i det dagliga. Det är vad som berättas för dig att det är genom en fastställd lista. En lista skapad av en grupp experter som alla råkar vara äldre akademiker. Förvisso bad man pöbeln skicka in förslag, men det är tydligt att ett ovanifrånperspektiv har genomsyrat hela detta projekt. Folkliga och enkla svar på vad svensk kultur är har valts bort till förmån för finkulturella uttryck. Listan är kort och smal, snarare än lång och bred.

Det krävs såklart en viss verkhöjd för att ett verk ska komma med i en sådan kanon - eller borde göra det i alla fall. Man kan inte ta med t.ex. ABBA:s enfaldiga sångtexter. Sådant lyssnar ungarna på ändå. Det måste vara något mer, något som lyfter själen (vilket inte Sonja Åkesson, som tyvärr kom med, gör).

Citat:
Historisk kultur är viktigare än kultur som sker idag. Klockan stannade för 50 år sedan.
I sann konservativ finkulturell anda förlitar man sig på vad andra viktiga personer genom tiderna redan bestämt är bra och viktig kultur. Det saknas kunskap och intresse för att förstå vilka delar av dagens kultur som är centrala och som kommer bli morgondagens tidlösa kultur.

Man får nog vänta 50 år för att se vad som blir kvar, s.a.s.. INGEN kan veta det idag. Det är ingen mening med att ta med tillfälliga saker, som går upp som en sol och ner som en pannkaka. Det tar ett tag att se vad som är evigt.

Citat:
Annan mångkultur är inte en del av svensk kultur. I listan saknas spår av att det finns många människor i Sverige som exempelvis är muslimer eller har andra kulturella uttryck och traditioner. Menar man här är att de inte är svenskar? Eller är de svenskar fast en del saker som de nog själva skulle påstå är deras kultur inte är svensk? Menar man att att endast vissa grupper ska få behålla sin ursprungliga kultur och samtidigt anses vara svenska – medan andra ska tvingas assimilieras in i en delvis mångkultur?
Vad man än själv tycker är rätt och fel i den frågan tycker jag det är intressant att tänka på vad det här sänder för budskap till vissa grupper i samhället och vad konsekvenserna av detta budskap kommer bli.

Fast nu var det ju en SVENSK kulturkanon som skulle tas fram. Antag att de tar fram en kulturkanon i Thailand. Ska den då inkludera "Små grodorna", Emil i Lönneberga, Gevaliakaffe och luciatåg för att det bor många svenskar där numera?
Senast redigerad av Merwinna 2025-09-03 kl. 21:09.
Citera
2025-09-03, 21:06
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Troligen stora! Så såg det ut hemma i mitt föräldrahem också, fast barnböckerna var med tonvikt på flickböcker förstås: Anne på Grönkulla, Kulla-Gulla, Syster Barton, Pollyanna, Elisabet Kågermans böcker om lappmarksbarnen... Men även könsneutrala barnböcker som Peter Pan och Narnia. Och Z. Topelius' underbara sagor om Valter och Sampo Lappelill och Stjärnöga... och Nalle Puh och Plupp... Jules Verne och Alexander Dumas läste jag också och Fången på Zenda... med underbara illustrationer. Klart att det satte spår i hjärnan, i våra värderingar och i det skriftspråk som vi behärskar idag!

Jag lånade och läste massor av "rödryggade" flickböcker från den lokala lilla bibban, men var förstås tvungen att taktikera och göra det när ingen annan såg. Framförallt detektivböckerna (som alla hade en huvudperson med ett kort "amerikanskt" namn: Kitty, Vicky, Peggy, Betty...). Och visst var det så att Enid Blytons "blandböcker" gavs ut med röda ryggar i Sverige, alltså som "flickböcker"? Fem-böckerna, Hemliga sjuan och en massa andra...

Inte underligt att "jämställdhet" blev en solklar och outplånlig grund...
Citera
2025-09-03, 21:07
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veloce
Hur kan man anse att Viggen system 37 tillverkat av SAAB ska vara med?. Flygplanet i all ära men 35 Draken eller 29 Tunnan revolutionerade stridsflyget när dessa flygplan lanserades och borde därför vara nämnt i "kulturkanonen"

Enkelt! De vassaste varianterna av planet hade en av världens grymmaste kanoner som någonsin monterats i ett stridsflygplan. 3cm grova granater som kunde avfyras 22 stycken per sekund (!):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oerlikon_KCA?wprov=sfti1

Citat:
Oerlikon utvecklade en patron i kaliber 30x173 mm för denna kanon och det är en av de kraftigaste patronerna som används praktiskt i en automatkanon för beväpning av flygplan.

Kanon.
Citera
2025-09-03, 21:09
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
...och nu såg jag att Dan Andersson inte är med! Hur är det möjligt? Men alkoholistkärringen Sonja Åkesson som inte ens kan rimma, är med..? Dan Andersson borde ju vara självskriven, det blir inte svenskare än så här:

Jag väntar vid min stockeld
medan timmarna skrida...

Åh, nu vill jag också citera något! Karin Boye fanns förvisso med i kulturkanonen, men inte med den här!

Torkel Tyre

Öster om Bjura by
är vild och öde trakt,
där lavraggiga granar
står vresiga på vakt.
Där bodde Torkel Tyre,
för dråp lyst i akt.

Nära vid Bjura by
ligger en mossig sten.
Står man gömd där bakom,
när kvällen faller sen,
då ser man byn, hur den glimmar
med många varma sken.

"Det lyser i Halvars gård.
Det lyser i Torstens hus.
Där sitter Torsten och täljer
vid sprakande stockeldssus.
Det lyser i Kettils stuga.
Jag känner vartenda ljus.

Vad visste jag väl om bygd,
när trygg jag i bygden satt?
Nu står jag i långa nätter
och räknar min tappade skatt.
Det glimmar guld över drivan
i snöblå vinternatt."

Så stod han och såg och såg,
då glid av skidor ljöd.
En flämtande mö kom vilt i flykt,
hon rände mot byn i nöd.
Tätt bakom gled en skugga
med ögon som glöd.

Men Torkel grep sin kniv.
Han högg, han stack, han skar,
och vassa, vita tänder
gav hårdnackat svar.
Mot morgonen fällde han ulven,
men själv låg han dödstrött kvar.

Vi fann honom där han låg.
Och märk, att vi handlade väl.
Vi sände bud till prästen.
Han frälste mannens själ.
När solen steg över skogen,
då slog vi Torkel ihjäl.

Vi kunde ha skonat hans liv,
men värdet av slikt är ej stort.
En dråpare var Torkel.
Vi handlade så som vi bort.
Vi alla är män från bygden,
och detta var riktigt gjort.
Citera
2025-09-03, 21:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Åh, nu vill jag också citera något! Karin Boye fanns förvisso med i kulturkanonen, men inte med den här!

Torkel Tyre

Öster om Bjura by
är vild och öde trakt,
där lavraggiga granar
står vresiga på vakt.
Där bodde Torkel Tyre,
för dråp lyst i akt.

Nära vid Bjura by
ligger en mossig sten.
Står man gömd där bakom,
när kvällen faller sen,
då ser man byn, hur den glimmar
med många varma sken.

"Det lyser i Halvars gård.
Det lyser i Torstens hus.
Där sitter Torsten och täljer
vid sprakande stockeldssus.
Det lyser i Kettils stuga.
Jag känner vartenda ljus.

Vad visste jag väl om bygd,
när trygg jag i bygden satt?
Nu står jag i långa nätter
och räknar min tappade skatt.
Det glimmar guld över drivan
i snöblå vinternatt."

Så stod han och såg och såg,
då glid av skidor ljöd.
En flämtande mö kom vilt i flykt,
hon rände mot byn i nöd.
Tätt bakom gled en skugga
med ögon som glöd.

Men Torkel grep sin kniv.
Han högg, han stack, han skar,
och vassa, vita tänder
gav hårdnackat svar.
Mot morgonen fällde han ulven,
men själv låg han dödstrött kvar.

Vi fann honom där han låg.
Och märk, att vi handlade väl.
Vi sände bud till prästen.
Han frälste mannens själ.
När solen steg över skogen,
då slog vi Torkel ihjäl.

Vi kunde ha skonat hans liv,
men värdet av slikt är ej stort.
En dråpare var Torkel.
Vi handlade så som vi bort.
Vi alla är män från bygden,
och detta var riktigt gjort.

Mnja. Lite enkelt och naivt. Då föredrar jag:

Sköldmön

Jag drömde om svärd i natt.
Jag drömde om strid i natt.
Jag drömde jag stred vid din sida
rustad och stark, i natt.

Det blixtrade hårt ur din hand,
och trollen föll vid din fot
Vår skara slöt sig lätt och sjöng
i tigande mörkers hot.

Jag drömde om blod i natt.
Jag drömde om död i natt.
Jag drömde jag föll vid din sida
med banesår, i natt.

Du märkte ej alls att jag föll.
Din mun var allvarsam.
Med stadig hand du skölden höll
och gick din väg rakt fram

Jag drömde om eld i natt.
Jag drömde om rosor i natt.
Jag drömde min död var fager och god. ---
Så drömde jag i natt
Senast redigerad av Merwinna 2025-09-03 kl. 21:15.
Citera
2025-09-03, 21:14
Avstängd
tramsebyxans avatar
Jag ville måla en träsked så,
att mänskorna anade Gud!

KB
Citera
2025-09-03, 21:14
Medlem
Merwinnas avatar
Nu gick det upp ett Liljeholmens! Det är förstås just så här denna kanon är tänkt att fungera. Alla som är arga på att deras favorit inte kom med, kommer att citera den på diverse forum, och folk kommer att läsa och bli belästa som aldrig förr!

...och medan alla bråkar om vad som är poesi och inte - så läser folk poesi!
Senast redigerad av Merwinna 2025-09-03 kl. 21:34.
Citera
2025-09-03, 21:20
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
...och någonting från Snoilskys "Svenska bilder" borde självklart ha varit med. Nästan alla de dikterna - som handlar om olika svenska kungar och andra viktiga personer i vår historia - är bra, så det går nästan inte att välja, men varför inte "Gamle Kung Gösta t.ex."? Jag kopierar bara in några strofer, men hela är bra - och då lär sig ju kidsen om Gustav Vasa också - utan honom hade vi inte haft något Sverige, vem kan vara viktigare i en svensk kulturkanon?

Liksom vid hans knä vi suttit
Kring flammande härd
Och lyssnat till Dala-sagan
Om flyktingens färd.
Af ångest de späda hjärtan
Knappt vågade slå,
Då spejarnes lansar stungo
I gömmande strå.

Vi följt honom bland försåten
Och nöd utan tal
På vägen till kungastolen
I ärones sal.
Vi sett honom öppna stigar
Och rödja en vret
I skymmande skog af fördom
Och fåkunnighet.

I håret han grep de tredska
På afgrundens rand
Och mot deras vilja gaf dem
Ett fädernesland.
Den lön af ett yngre släkte,
Han bidat uppå,
Kom först, då han satt där bruten
Och gammal och grå.

...men i stället fick vi alltså detta (Sonja Åkesson). Det blir som en illustration av allt som har gått fel i det här j-vla landet de senaste 50-60 åren:

Vara Vit mans slav.

Vit Man vara snäll ibland, javisst
dammsuga golven och spela kort
med barnen i Helgen.

Vit Man vara på för jävligt humör
och svära fula ord
många dagar.

Vit Man inte tåla slarv.
Vit Man inte tåla stekad Mat.
Vit Man inte tåla Dum mening.
Vit Man får stora Anfall
snubbla barnens pjäxor.

Vara Vit Mans slav.

Jag anser inte att poesi måste vara rimmad. Men jag håller med om Sonja Åkessons dikt. Den är så fasansfullt banal.
Citera
2025-09-03, 21:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Jag anser inte att poesi ska vara rimmad. Men jag håller med om Sonja Åkessons dikt. Den är så fasansfullt banal.

Om det inte är rimmat, är det ju inte poesi. Då är det prosa, som bara styckats upp på korta rader för att det ska se ut som poesi. Men det finns förstås olika typer av rim, det måste inte vara just slutrim (även om jag personligen tycker att det är effektivast).
Citera
2025-09-03, 21:24
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Om det inte är rimmat, är det ju inte poesi. Då är det prosa, som bara styckats upp på korta rader för att det ska se ut som poesi. Men det finns förstås olika typer av rim, det måste inte vara just slutrim (även om jag personligen tycker att det är effektivast).
Där tycker vi olika. Tranströmer, Ekelöf, Vennberg, Aspenström... Det är inte prosa utan poesi.

Edit: Men jag gillar rimmat , också

Vi kan i alla fall enas om att Vara Vit mans slav är förfärlig 😉
Senast redigerad av heliotrop 2025-09-03 kl. 21:27.
Citera
2025-09-03, 21:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Där tycker vi olika. Tranströmer, Ekelöf, Vennberg, Aspenström... Det är inte prosa utan poesi.

Edit: Men jag gillar rimmat , också

Vi kan i alla fall enas om att Vara Vit mans slav är förfärlig 😉

Absolut! Och beklämmande att något sådant skulle väljas in, när utrymmet på listan var så begränsat.
Citera
2025-09-03, 21:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
...
- Historisk kultur är viktigare än kultur som sker idag. Klockan stannade för 50 år sedan.
I sann konservativ finkulturell anda förlitar man sig på vad andra viktiga personer genom tiderna redan bestämt är bra och viktig kultur. Det saknas kunskap och intresse för att förstå vilka delar av dagens kultur som är centrala och som kommer bli morgondagens tidlösa kultur.
...

Kan inte annat än att hålla med.

Hur många av dem själva har ens läst eller tittat på det som nämns i listan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in