Citat:
Med mycket möda och stort besvär så kan det finnas möjligheter för MånsPetter att bygga upp en verksamhet på sin vingård som kan ge lite avkastning.
Tråden kommer självdö precis som Måns "karriär". Fortsätt kalla Måns lilla skånelänga för vingård om det känns bättre. Om det någon som gjort bort sig så är det den som började kalla huset på åkern för Vingård. Nu loggar jag ur och unnar alla ett drogfritt liv och en härlig helg med sina barn.
Klimatförändringar och den nya möjligheten till gårdsförsäljning skapar förutsättningar för en lokal produktion i begränsad skala. MånsPetters gård hade 500 vinstockar vid köpet, sveriges största vingård har 135 000, bara som jämförelse. Så det finns jobb.
Om det ska lyckas så är det så klart bra om man har lite pengar i madrassen att leva av under tiden. Från en planterad vinstock till vin i en butelj tar förmodligen fem år. Sen finns det en del gårdar som kombinerar vinproduktion med att tillhandahålla lokaler för event och bröllop. Vi får se hur MånsPetter nischar verksamheten.
Tomten verkar vara 6 692 kvm, i jämförelse så är Sveriges största vingård 23 hektar, dvs 23 000 kvm. https://stories.bjurfors.se/arilds-vingard
Jag säger inte att det inte går, men det kommer att kosta både tid, svett och pengar innan det blir ett plus i kassan om man investerat 10 miljoner på sina första 500 vinstockar. Jag är inte helt säker på att köpet är gjort med en väl genomtänkt affärsplan, om syftet är att bygga upp en vinstdrivande vingård.