2025-09-06, 17:15
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ombildningarna är en konsekvens av hyresregleringarna. Om marknadshyror rådde hade inga ombildningar skett.

Du vill ”lösa” det hela med mer kommunism där du förbjuder ägande. Resultatet av det blir ännu längre köer, mer korruption och mer svarta pengar för köp av kontrakt (är redan en mångmiljardindustri bara i Sthlm att handla med svarta kontrakt).

Där tappade Flanders det, igen. Jag kommer inte ens kommentera dessa halmgubbar om att jag vill förbjuda ägande samt konstiga psykdravel om kommunism.
Dags att göra något vettigt istället, öppna cavan sen ska hyresadeln förbereda sig för Stureplan med nya Eton skjortan för 3500.
Citera
2025-09-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Lärde du dig det när du skrev din masterexamen i nationalekonomi?
Antagligen inte, du är en pseudointellektuell som härjar på Flashback.
Hade du förstått nationalekonomi eller någon ekonomisk teori alls hade du haft inflytande i den sfären, men här är du istället...utan varken inflytande eller förståelse.

Och vem påstod att inget säljs?
Din bristande läsförståelse är helt och hållet ditt problem, jag skrev till och med ett förtydligande till dig men det orkade du inte läsa eller så förstod du inte det heller.

Jag undanber mig långa uppsatser med meningslöst babbel.
Jag klarar mig nog utan din bristande ekonomiska kunskap och otrevlighet, så deal!

Man behöver inte ens läsa NEK A för att förstå principen för marknadsprissättning. Visa mig en mening jag skrivit som indikerar att jag inte förstår dess grundläggande principer. Det kommer du inte klara av. Du däremot har noll förståelse för detta.

Detta skrev wallincus i inlägg kl 13.07 idag;

” Tja, ett tecken på att köpare anser att bostäder är övervärderade skulle kunna vara att de inte köper bostäder längre”

Jobbigt att inte komma ihåg vad man skrev för någon timme sen
Citera
2025-09-06, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Där tappade Flanders det, igen. Jag kommer inte ens kommentera dessa halmgubbar om att jag vill förbjuda ägande samt konstiga psykdravel om kommunism.
Dags att göra något vettigt istället, öppna cavan sen ska hyresadeln förbereda sig för Stureplan med nya Eton skjortan för 3500.

Du skrev själv att ombildningar ska förbjudas två-tre inlägg bak.

Att förbjuda ägande är själva definitionen av kommunism.
Citera
2025-09-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nu är DU som INTE levererar svar.
Och jag levererar svar.

Så när hör du av dig till Finansinspektionen, Riksbanken och ESRB och ber dem rätta deras felaktiga uttalanden?

Citat:
Men jag tar din igen då.
Nej nej, jag menar varför skall jag fråga Riksbanken, ESRB och Finansinspektionen om varför byggföretag går i konkurs. De förstår ju inte ens att bostäder är undervärderade och för billiga. Hur kan de ge ett rätt svar på frågan om de inte ens vet detta?

Citat:
(Jag skulle tro att samtliga övriga läsare i tråden förstår).
Korrekt, alla här inne vet att bostäder är undervärderade och på tok för billiga.
Det är Riksbanken, ESRB och Finansinspektionen du behöver berätta det för, när tänker du göra det?

Citat:
Det är dock inget jag har gett uttryck för.
Var inte blygsam nu, det är en fantastisk idé att ta med produktionskostnader i prissättning.
Därför borde vi sätta ett tak på vad hus får kosta utifrån det.
Kostar det dig 4.1 miljoner att bygga ett nytt hus (med marginal) så får du sälja det för max 4.1 miljoner
Köpte du ditt hus för 200 000 kr 1980 så får du sälja det för max detta.
Citat:
Varför skulle jag berätta något för dom som dom redan vet?
Har du några fler förslag på hjärndött arbete?
De påstår ju att bostäder är övervärderade, då kan de ju inte veta att bostäder är undervärderade och billiga. De behöver din expertis!
Citat:
Dom var tvungna att låna mer i relation till inkomsten än vad som ens är tillåtet idag. Och deras föräldrar borgade för lånen.
Låter fruktansvärt, tur att inte folk behöver belåna sig idag för att köpa bostad på samma sätt
Verkar som att Riksbanken har fel om det med när de skriver att hushållen är högt skuldsatta ur ett historiskt perspektiv. Ber du dem rätta det med? De måste ju rätta ifall du berättar att dina föräldrar tog lån på 50-talet, hur kan man säga emot det?
Läste också att vissa felaktigt påstår att hushållens skulder dubblats sedan 1990 och att räntekvoten (det är väl kostnaden för skuldsättningen, eller hur?) har ökat sedan 1950. Det kan ju inte vara sant om dina föräldrar tog höga lån på 1950-talet, eller hur?
Jag vet inte vilken klåpare det är som hittat på detta men hans initialer är "SCB", är det någon du känner? Jag menar, du kan ju så mycket om nationalekonomi så jag hoppas du hittar denna "SCB" och avkräver en rättelse.
Citat:
Blir deras pris annorlunda för att jag berättar att dom köper till underpris?
Självklart! De kanske gör rätt för sig och betalar det rätta värdet till de stackars säljarna?
Största vinsten är ju i att vi inte slösar skattepengar på att hjälpa unga in på bostadsmarknaden och att föräldrar inte behöver gå i borgen eller låna pengar till ungarna, eftersom priset är för lågt.

När tar du kontakt med de ovan och får en rättelse utfärdad?
Citera
2025-09-06, 17:58
Medlem
Citat:
Man behöver inte ens läsa NEK A för att förstå principen för marknadsprissättning. Visa mig en mening jag skrivit som indikerar att jag inte förstår dess grundläggande principer. Det kommer du inte klara av. Du däremot har noll förståelse för detta.

Detta skrev wallincus i inlägg kl 13.07 idag;

” Tja, ett tecken på att köpare anser att bostäder är övervärderade skulle kunna vara att de inte köper bostäder längre”

Jobbigt att inte komma ihåg vad man skrev för någon timme sen
Och detta inlägg skrevs 16:31
"Så när jag säger "folk inte längre köper bostäder" så tror du jag menar att ingen köper bostad någonstans någonsin?
Inte det mer logiska alternativet att vissa objekt passerar visning utan att få ett bud på sig för att prisnivån är för hög och att köpare frångår visning av samma anledning?"

(psst, 16:31 är efter 13:07 så du borde haft tid att läsa det)

Jag kommer ihåg vad jag skrev, inte mitt fel att du inte läser det
Citera
2025-09-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Och detta inlägg skrevs 16:31
"Så när jag säger "folk inte längre köper bostäder" så tror du jag menar att ingen köper bostad någonstans någonsin?
Inte det mer logiska alternativet att vissa objekt passerar visning utan att få ett bud på sig för att prisnivån är för hög och att köpare frångår visning av samma anledning?"

(psst, 16:31 är efter 13:07 så du borde haft tid att läsa det)

Jag kommer ihåg vad jag skrev, inte mitt fel att du inte läser det

Ja du reviderade när du blev bemött med fakta om att det säljs fler bostäder än någonsin, trots att vi är i en lågkonjunktur och konsumtionen är relativt låg i samhället.

Hur många andra branscher säljer just nu ATH-volymer som du kan hänvisa till?
Citera
2025-09-06, 18:53
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Du skrev själv att ombildningar ska förbjudas två-tre inlägg bak.

Att förbjuda ägande är själva definitionen av kommunism.

Ombildningar är transfereringar av gemensamt ägande till privat. Ofta till kraftigt underpris.

Att tycka att Ulf Kristersson inge ska kunna ombilda Sahlgrenska palatset till sin privatägda bostad är inte kommunism.
Citera
2025-09-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ja du reviderade när du blev bemött med fakta om att det säljs fler bostäder än någonsin, trots att vi är i en lågkonjunktur och konsumtionen är relativt låg i samhället.

Att du tror att jag menade att ingen någonstans köper bostäder är ju knappast mitt problem eller fel.
Jag tror att du behöver göra den tolkningen för du har inget annat att säga, jag har visat gång på gång flertal artiklar, rapporter och källor från tunga instanser som påtalar att svenska bostadsmarknaden visar tecken på övervärdering.
Dessa kommenterar du inte, utan du väljer att hitta på att jag tror att det inte säljs bostäder och argumenterar mot detta.

Och som du säkert vet finns det redan ett begrepp för detta; straw man
"A straw man fallacy (sometimes written as strawman) is the informal fallacy of refuting an argument different from the one actually under discussion,"

Du hittar på ett argument ("Det säljs inga bostäder") istället för att bemöta det faktiska som sägs i form av att vi har ett rekordutbud av bostäder ute och att utbudet ökar mer än antalet försäljningar.

Citat:

BOSTADSBRANCHEN?! Åh herregud.

Skall vi se, branscher/sektorer som säljer på ATH nivå som jag kommer på:
Försvarsbranschen
Hela industrisektorn
Handelssektorn går rätt bra med 5,5% ökning
Spelindustrin går bra och ökar 2%
Detalj och livsmedel ökar rätt bra(trots politiskt tryck)

Så, nu när vi har klarat av det så kan jag ju fråga dig:
Varför ökar inte försäljningen av bostäder lika fort som utbudet?
Vi har rekord i utbud och rekordförsäljning men en av dessa (utbud) visar större ökning än försäljning.
Lustigt att du helt väljer att bortse från den delen av verkligheten...

Det är väldigt lätt att "acceptera verkligheten" när man är så oerhört selektiv i vad man ser som du är
Citera
2025-09-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Ombildningar är transfereringar av gemensamt ägande till privat. Ofta till kraftigt underpris.

Att tycka att Ulf Kristersson inge ska kunna ombilda Sahlgrenska palatset till sin privatägda bostad är inte kommunism.

Sluta prisreglera så kommer ombildningarna upphöra direkt
Citera
2025-09-06, 20:22
Medlem
Citat:
Har varit i Vallentuna C vid något tillfälle och det är ett klassiskt halvsunkigt 70-tals centrum med en del WT. Precis som de flesta lokalcentrum. Även om du kommer till dyrare Täby har du liknande småcentrum där.

Även Centrumområdet i Danderyd är rätt sunkigt och även Lidingö.

Dock är Vallentuna (som det mesta i Norrort öster om Sollentuna) oerhört lugnt och fritt från stök. Kanske det som lockar.

Yep, Sollentuna har dock många bra områden inom kommunen. Såsom Edsviken, silverdal, Viby, töjnan, kärrdal, gillbo och Häggvik villaområden. Där är nog priserna i paritet med typ Täby kyrkby (Edsviken t.o.m. högre) Iochmed dom goda kommunikationerna till Stockholm city.
Citera
2025-09-06, 20:38
Medlem
Citat:
(…)
Men jag tar din igen då.
1) Du har uppfattningen att bostäder är överprissatta. Och påstår att andra delar sagda bedömning.
2) En implikation av denna bedömning är då att det du skulle vara mycket lönsamt att producera bostäder och sälja.
3) I verkligheten ser vi dock diametrala motsatsen. Produktionen rasar och byggföretagen konkar och ägarna förlorar allt.
4) Att evidens i verkligheten går tvärsemot dina påståenden och de du refererar till är då något som är en tung förklaringsbörda för dig. Och du bör naturligtvis söka dina referensers förklaringar på det.
(…)

Nja, implikationen av att bostadsbyggare anser att bostäder är övervärderade är snarare att de inte vågar bygga, för den händelse bostäder faktiskt är övervärderade och priserna därför riskerar att falla, med den konsekvensen att man riskerar sina investeringar. Om det är så stämmer det väl överens med din tredje punkt.
Citera
2025-09-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Nja, implikationen av att bostadsbyggare anser att bostäder är övervärderade är snarare att de inte vågar bygga, för den händelse bostäder faktiskt är övervärderade och priserna därför riskerar att falla, med den konsekvensen att man riskerar sina investeringar. Om det är så stämmer det väl överens med din tredje punkt.

Jeebus christ. Nu är det byggherrar som anser att bostäder är övervärderade och därför inte bygger? Har den här tråden hittat en ny lägsa-nivå? Jag tycker mig skönja det i vart fall. Eller så har nivån på medborgarna i den här tråden alltid varit såhär låg. Jag minns fortfarande Lava - en lågpanna av rang - antar att hen återkommer vid nästa krasch om 5-10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in