Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Nu är DU som INTE levererar svar.
Och jag levererar svar.
Så när hör du av dig till Finansinspektionen, Riksbanken och ESRB och ber dem rätta deras felaktiga uttalanden?
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Men jag tar din igen då.
Nej nej, jag menar varför skall jag fråga Riksbanken, ESRB och Finansinspektionen om varför byggföretag går i konkurs. De förstår ju inte ens att bostäder är undervärderade och för billiga. Hur kan de ge ett rätt svar på frågan om de inte ens vet detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
(Jag skulle tro att samtliga övriga läsare i tråden förstår).
Korrekt, alla här inne vet att bostäder är undervärderade och på tok för billiga.
Det är Riksbanken, ESRB och Finansinspektionen du behöver berätta det för, när tänker du göra det?
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Det är dock inget jag har gett uttryck för.
Var inte blygsam nu, det är en fantastisk idé att ta med produktionskostnader i prissättning.
Därför borde vi sätta ett tak på vad hus får kosta utifrån det.
Kostar det dig 4.1 miljoner att bygga ett nytt hus (med marginal) så får du sälja det för max 4.1 miljoner
Köpte du ditt hus för 200 000 kr 1980 så får du sälja det för max detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Varför skulle jag berätta något för dom som dom redan vet?
Har du några fler förslag på hjärndött arbete?
De påstår ju att bostäder är övervärderade, då kan de ju inte veta att bostäder är undervärderade och billiga. De behöver din expertis!
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Dom var tvungna att låna mer i relation till inkomsten än vad som ens är tillåtet idag. Och deras föräldrar borgade för lånen.
Låter fruktansvärt, tur att inte folk behöver belåna sig idag för att köpa bostad på samma sätt
Verkar som att Riksbanken har fel om det med när de skriver att
hushållen är högt skuldsatta ur ett historiskt perspektiv. Ber du dem rätta det med? De måste ju rätta ifall du berättar att dina föräldrar tog lån på 50-talet, hur kan man säga emot det?
Läste också att vissa felaktigt påstår att
hushållens skulder dubblats sedan 1990 och att räntekvoten (det är väl kostnaden för skuldsättningen, eller hur?) har ökat sedan 1950. Det kan ju inte vara sant om dina föräldrar tog höga lån på 1950-talet, eller hur?
Jag vet inte vilken klåpare det är som hittat på detta men hans initialer är "SCB", är det någon du känner? Jag menar, du kan ju så mycket om nationalekonomi så jag hoppas du hittar denna "SCB" och avkräver en rättelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Blir deras pris annorlunda för att jag berättar att dom köper till underpris?
Självklart! De kanske gör rätt för sig och betalar det rätta värdet till de stackars säljarna?
Största vinsten är ju i att vi inte slösar skattepengar på att hjälpa unga in på bostadsmarknaden och att föräldrar inte behöver gå i borgen eller låna pengar till ungarna, eftersom priset är för lågt.
När tar du kontakt med de ovan och får en rättelse utfärdad?