Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-06, 15:36
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Etnicitet är inte detsamma som nationalitet. Det sistnämnda är en juridisk term och det är medborgarskapet som styr. Jag som infödd svensk kan mycket väl bli japan om jag söker japanskt medborgarskap. Det har inget med DNA eller blodprov att göra.
Tyvärr så betyder inte Svensk medborgarskap mycket idag. Inte mycket att hänga i granen.

Hade föredragit graderat medborgarskap där jag blir A-medborgare.
Citera
2025-09-06, 15:36
Medlem
Citat:
Jisses vilket rasistdravel. Enligt dig kan man alltså fastställa nationalitet genom ett blodprov? Har man lite spår av svenska köttbullar i blodkropparna då eller? Så ofattbart korkat.

Nationalitet framgår på ditt id-kort, pass och personbevis.

Nu håller jag inte riktigt med personen du svarade på, men du framstår som ännu mer korkad än honom när det gäller DNA.

Nej, det behöver inte vara ett blodprov. Man kan även få ut DNA från salivprov.
Ditt DNA innehåller miljontals så kallade SNP och STR som avslöjar ditt ursprung.
Korrekt inställda genetiska kalkylatorer jämför dina SNP och STR med andras.
Om du och din släkt bott i Sverige i generationer, men ni är romer, så kommer din visa att ni är avvikande och har mer släktskap med romer i Bulgarien än med etniska svenskar.
Om du däremot är en etnisk svensk, med ingen utländsk bakgrund vad du känner till, så kommer du hamna i samma genetiska kluster som andra svenskar.
Citera
2025-09-06, 15:40
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Tyvärr så betyder inte Svensk medborgarskap mycket idag. Inte mycket att hänga i granen.

Hade föredragit graderat medborgarskap där jag blir A-medborgare.

Svenskt medborgarskap har samma betydelse som det alltid haft: Att du har rättigheter att bo och arbeta här, skyldigheter att följa svensk lag och du har rösträtt.

Exakt vad är det du tycker saknas eller har förändrats?
Citera
2025-09-06, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Om du är Svensk eller inte avgörs av ditt DNA, inget annat. Man kan inte bli Svensk, lika lite som man kan bli Libanes, Indier, Irländare eller Finsk. ALLT AVGÖRS AV DITT DNA.
Hur många procent svensk måste man vara för att vara svensk? Finns ju de som testat och varit 5% italienare. Eller Britt. Eller norrman. Var får gränsen, i procent?
Citera
2025-09-06, 15:42
Medlem
Att vara svenskt är dna. Enda anledningen att det inte mäts av detta är för att det inte är pk att säga så. Du kan dock vara kulturellt svensk även om du är från något annat land.

Dock är det extremt sällan en med utländska rötter är svenskar kulturellt, nästintill aldrig. Nu för tiden skulle jag säga det är omöjligt om de inte blir adopterade av svenskt par då du bara kan bli helt kulturellt svensk om du går i en klass med andra svenskar. Nu är dock svenskar minoritet på väldigt många ställen så det är en omöjlighet.
Citera
2025-09-06, 15:43
Citat:
Isf var inte Karl XII svensk heller (samma med majoriteten av våra förfäder).

Det du påstår vara svenska värderingar är i själva verket främmande värderingar som i längden kommer leda till våran undergång.

Helt rätt.
Citera
2025-09-06, 15:43
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Svenskt medborgarskap har samma betydelse som det alltid haft: Att du har rättigheter att bo och arbeta här, skyldigheter att följa svensk lag och du har rösträtt.

Exakt vad är det du tycker saknas eller har förändrats?
Man behöver inte medborgarskap för att bo eller arbeta i Sverige.

Medborgarskap ger rösträtt vilket är typ värdelöst då man det är miljontals som röstar och man får bara en röst att lägga.

Jag hade föredragit ett mer graderat system där jag har privilegier som de flesta saknar.
Citera
2025-09-06, 15:47
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag känner något liknande. Att man inte knyter an till den svenska gemenskapen eller helheten av att vara svensk.

SD har som alla partier sina sanna punkter men det blir artificiellt och påtvingat när de försöker uppifrån implementera dessa. Mest tydligt blir det när det försöker uppmuntra eller förebygga frågor om kultur och identitet på ett politiskt plan.

Jag kan uppskatta svenska kulturella saker men jag identifierar mig inte med det eller att svenskheten i sig skulle göra ett avtryck i mig som person.

Ibland radas typiska svenska saker upp men jag ser inte alls att de är typiskt svenska eller att Sverige som land gett mig de värderingarna. Det är snarare ett modernt axplock av det som låter bra och att jag är skötsam eller lever i linje med "goda värderingar" vill de ta all "cred" för.
Citera
2025-09-06, 15:47
Medlem
Citat:
Jisses vilket rasistdravel. Enligt dig kan man alltså fastställa nationalitet genom ett blodprov? Har man lite spår av svenska köttbullar i blodkropparna då eller? Så ofattbart korkat.

Nationalitet framgår på ditt id-kort, pass och personbevis.

Nationalitet det är , vilket land står det i ditt pass och ditt födelsebevis
MEN
etnicitet betyder vilka var dina förfäder
Alltså Uffes barn antagligen svenska medborgare
men inte ETNISKT svenska
Citera
2025-09-06, 15:48
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Etnicitet är inte detsamma som nationalitet. Det sistnämnda är en juridisk term och det är medborgarskapet som styr. Jag som infödd svensk kan mycket väl bli japan om jag söker japanskt medborgarskap. Det har inget med DNA eller blodprov att göra.

Exakt, svensk syftar till etnicitet. Precis som same, jude eller zigenare.

Nej, du kan inte bli japan. Du får ett medborgarskap. Det handlar om det enkla att människor har rätt till sin personliga identitet och den uppnås i samspel med andra. Du blir svensk om du ser dig som svensk och ses som svensk av andra svenskar.

Annars hade den här diskussionen inte existerat, för då skulle alla med svenskt medborgarskap inte ha behov av att vara same, jude eller zigenare. Lika lite som det skulle finns behov av kurdiska kulturföreningar, afro-svenskarnas riksförbund osv. Eller menar du att svenskar är mindre värda och saknar rätten till det som vi slåss för att alla andra ska ha?

Svenska värderingar i sammanhanget är en reaktion på de senaste decenniernas politiska skådespel. Det SD vill göra är att både kritisera det politiska skådespelet och slå fast en identitet, de gör det däremot fel, för svenskhet är lika lite som same, jude eller zigenare ett medborgarskap eller värderingar. Medborgarskap är en del av det, men etniciteten är avgörande. Och återvänder vi till Ts så är personen svensk om han ser sig som svensk och uppfattas av andra som svensk, det är den avgörande punkten. SD’s öppna svenskhet som du tydligen delar skulle inte utesluta Ts ur svenskhetsbegreppet, det har inte den funktionen.
Citera
2025-09-06, 15:49
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Varför ska man ens tillåta att andra nationaliserar en beroende på var man bor?
Citera
2025-09-06, 15:53
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Man behöver inte medborgarskap för att bo eller arbeta i Sverige.

Medborgarskap ger rösträtt vilket är typ värdelöst då man det är miljontals som röstar och man får bara en röst att lägga.

Jag hade föredragit ett mer graderat system där jag har privilegier som de flesta saknar.

Sverige har näst störst förmögenhetskoncentration i hela EU, så du har alla möjligheter att tillhöra det fåtalet som äger mer, medan den stora massan äger mindre. Man har de privilegier man förtjänar, så du får väl rannsaka dig själv och komma underfund med vad du gör för fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in