2025-09-06, 05:56
Medlem
HassanVonEssens avatar
För min del får de gärna radera mina brev efter ett par veckor. Det är ju ändå mest skräppost som kommer till Kivra. Kreditupplysningar, pensionsbesked, information från MSB, försäkringshandlingar, årsskattebesked. Sånt jag ändå aldrig läser. Jag kan inte ens minnas att jag gjorde ett aktivt val att skaffa Kivra. Men om ni nu säger att man kan köra myndighetspost.se istället så kan det ju vara värt att byta och för en gångs skull göra ett aktivt val.

Jag börjar dock garva när jag tänker tillbaka på hur farsan behandlade sin myndighetspost en gång i tiden. Det var mest Kronofogden och andra indrivarbrev som damp ner i brevlådan. Det han gjorde när posten kom var att han flög upp ur tevesoffan och demonstrativt skyndade sig, verkligen rusade fram till brevlådan, enbart för att riva breven i fyra delar. Sen andades han ut lika demonstrativt och gick lugnt tillbaka och satte sig på sin plats.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-09-06 kl. 06:02.
Citera
2025-09-06, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganghataren
minmyndighetspost.se

Tack, ska kolla in denna!
Citera
2025-09-06, 06:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Så jävla tröttsamt att allt ska kosta pengar i abonnemangsform. Snart kan jag inte starta min egen bil jag köpt kontant utan att ha ett giltigt månads-abb från tillverkaren.

Det finns redan i viss mån med olika systemupdateringar som kräver prenumerationstjänster.
Citera
2025-09-06, 07:32
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag avskyr Kivra. De har gjort att jag fick inkasso krab då min räkning hamnade i skymundan där.

ABVSKYR APP-JÄVELN.

Vågar inta avinstallera skitet för var hamnar allt då?

En kollega laddade hem appen i min telefon utan att jag förstod vad skitet var.

Den terroriserar mig.

Instämmer, jag hatar Kivra. Man blev väl tvångsansluten under covidepiedmin har jag för mig? Det där vaccinationsbeviset man måste ha när man reste runt i världen hamnade på Kivra.

Plötsligt utan förvarning kom en helvetes massa ytterligare post och räkningar till Kivra utan att man bett om det. Så fort jag får nåt skit på Kivra ställer jag in att allt från den avsändaren ska skickas med papperspost istället.
Citera
2025-09-06, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Kivra och Klarna är två mycket tvivelaktiga företag som jag alltid har betraktat med enorm skepsis.

Efter att ha haft min tidning via pren i ett antal år, draget via autogiro från mitt konto kom helt plötsligt att jag skulle fylla i en massa uppgifter till annat bolag (kommer inte ihåg om det var Kivra eller Klarna).
Iaf var det från ett bolag som jag inte hade det minsta lust att lämna ut en massa uppgifter till (vilket efterfrågades).

Ringde tidningen och skulle säga upp den om jag inte kunde betala via min bank. Det gick inte via autogiro, så nu skickar de räkningen varje månad via min ordinarie mail i stället.
Vid samtalet framkom det att jag inte var den enda prenumeranten som hade ifrågasatt detta med Kivra eller om det nu var Klarna.
Citera
2025-09-06, 07:45
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jag har aldrig förstått varför folk över huvud taget har anslutit sig till KIVRA. Hur kan man sprida information om sina privata ekonomiska transaktioner till ett bolag på nätet?

Att de förr eller senare skulle börja ta betalt för tjänsterna kunde man väl räkna ut med baken på ett tidigt stadium.

Haha va? Jag antar att du har en bank och minst ett kort kopplat till nämnda bankkonto.
Banken är ett bolag på nätet, som gladeligen säljer dina uppgifter till tredje part.

Detsamma gäller visa/Mastercard eller vilken leverantör av kort din bank har, dina uppgifter säljs vidare.

On topic så tror jag att kivra mycket väl har räknat med att många av dom 6 miljoner användare kommer lämna om det börjar tas betalt för tjänsten, men minst en miljon användare kommer stanna kvar av bekvämlighet eller okunskap.
Citera
2025-09-06, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Haha va? Jag antar att du har en bank och minst ett kort kopplat till nämnda bankkonto.
Banken är ett bolag på nätet, som gladeligen säljer dina uppgifter till tredje part.

Detsamma gäller visa/Mastercard eller vilken leverantör av kort din bank har, dina uppgifter säljs vidare.

On topic så tror jag att kivra mycket väl har räknat med att många av dom 6 miljoner användare kommer lämna om det börjar tas betalt för tjänsten, men minst en miljon användare kommer stanna kvar av bekvämlighet eller okunskap.

Nämn någon bank som "gladeligen säljer dina uppgifter". Min poäng var att KIVRA samlar uppgifter om dig från en mängd olika källor. Varför kommunicera med dina parter via ett tredjepartsbolag?
Citera
2025-09-06, 08:00
Medlem
Tips:

Skit i Kivra, SJÄLVKLART.

Använd minmyndighetspost istället för Kivra

Skit i mindre kvitton och sluta använd papperskvitton som kommer erbjudas i mindre och mindre skala.

Alla viktiga kvitton fotar ni eller sparar pdf till samma ställe där ni backar upp de kort ni tar med telefonen. Jag som har Android använder google photos och där gör ni ett album som ni kallar Kvitton och där lägger man viktiga kvitton. Gör det enkelt, ta ett kort på kvittot och släng pappret.

Man kan alternativt spara kvitton till google drive eller liknande tjänster där man har en mapp som man döper till kvitton.
Citera
2025-09-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Tips:

Skit i Kivra, SJÄLVKLART.

Använd minmyndighetspost istället för Kivra

Skit i mindre kvitton och sluta använd papperskvitton som kommer erbjudas i mindre och mindre skala.

Alla viktiga kvitton fotar ni eller sparar pdf till samma ställe där ni backar upp de kort ni tar med telefonen. Jag som har Android använder google photos och där gör ni ett album som ni kallar Kvitton och där lägger man viktiga kvitton. Gör det enkelt, ta ett kort på kvittot och släng pappret.

Man kan alternativt spara kvitton till google drive eller liknande tjänster där man har en mapp som man döper till kvitton.
Varför krångla till det så där förbaskat?
Jag har haft Kivra i många år och tycker det är en bekväm tjänst som jag tänker behålla.
Inte många brev man behöver spara mer än 30 dagar. Om det kommer någon viktig post till Kivra så kan du tanka ner det som pdf-fil till din dator enkelt på två röda sekunder med en knapptryckning. Senast jag gjorde det var min självdeklaration.
Sen är det befriande att slippa pappershelvetet brev och räkningar har en konstig förmåga att försvinna med tiden.
minyndighetspost.se är ett alternativ men begränsat.
Finns fördelar med Kivra, t.ex. om du har glömt en räkningar så får du en påminnelse i god tid, en annan fördel att du kommer åt posten oavsett var du är, på resande fot, sommarstugan etc.

Men är man boomer med tre räkningar i månaden så kanske enklare ta dessa pappersvägen...
Citera
2025-09-06, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Det är väl bara att skapa en mapp på datorn och ladda ner det som man vill ha sparat i den. Tar inte mycket tid.
Man vet att man är i en boomertråd när det börjar pratas om datorer. Vem fan använder dator 2025? Angående ämnet kommer jag aldrig ge kivra några pengar. Hellre avslutar jag samarbetet.
Citera
2025-09-06, 09:09
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Smidigt ha sin post från diverse myndigheter samlat på ett ställe. Men att dom ska ta betalt för tjänsten efter 30 dagar är ju värdelöst.

Dessutom kan fysiska brev komma bort av brevbäraren etc. Hänt mig.
Citera
2025-09-06, 09:10
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Man vet att man är i en boomertråd när det börjar pratas om datorer. Vem fan använder dator 2025? Angående ämnet kommer jag aldrig ge kivra några pengar. Hellre avslutar jag samarbetet.
75% av folk som jobbar använder datorer.

Vadå samarbete? Vad bidrar du med för arbete i ert samarbete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in