2025-09-05, 13:03
Medlem
Riksreptilens avatar
Denna firman verkar inte gå med tillräcklig vinst att döma av rubriker tidigare på FB.
Nu tror de att de samlat på sig tillräckligt många användare för att börja ta betalt för lagring?

https://www.expressen.se/ekonomi/tec...ing--ett-test/

" Kivra bekräftade då för sajten Sweclockers att det handlade om ett test. Samma sak hävdar bolaget nu, efter att det i en Reddittråd uppmärksammats att vissa användare fått ett nytt meddelande. Den här gången med beskedet om att kvitton, brev och fakturor kommer att raderas efter 30 dagar om man inte går med på att betala nio kronor i månaden."

Jag har vägrat att ansluta mig då jag gillar pappersark att sätta i betalda räkningarpärmen.
Deras säkerhet för inlogg såg ut rätt tveksam när jag för något år sedan spanade in en kompis fixa runt i telefonen.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-09-05 kl. 13:08. Anledning: Stavgel
Citera
2025-09-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Denna firman verkar inte gå med tillräcklig vinst att döma av rubriker tidigare på FB.
Nu tror de att de samlat på sig tillräckligt många användare för att börja ta betalt för lagring?

https://www.expressen.se/ekonomi/tec...ing--ett-test/

" Kivra bekräftade då för sajten Sweclockers att det handlade om ett test. Samma sak hävdar bolaget nu, efter att det i en Reddittråd uppmärksammats att vissa användare fått ett nytt meddelande. Den här gången med beskedet om att kvitton, brev och fakturor kommer att raderas efter 30 dagar om man inte går med på att betala nio kronor i månaden."

Jag har vägrat att ansluta mig då jag gillar pappersark att sätta i betalda räkningarpärmen.
Deras säkerhet för inlogg såg ut rätt tveksam när jag för något år sedan spanade in en kompis fixa runt i telefonen.

Jag har aldrig förstått varför folk över huvud taget har anslutit sig till KIVRA. Hur kan man sprida information om sina privata ekonomiska transaktioner till ett bolag på nätet?

Att de förr eller senare skulle börja ta betalt för tjänsterna kunde man väl räkna ut med baken på ett tidigt stadium.
Citera
2025-09-05, 13:21
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jag har aldrig förstått varför folk över huvud taget har anslutit sig till KIVRA. Hur kan man sprida information om sina privata ekonomiska transaktioner till ett bolag på nätet?

Att de förr eller senare skulle börja ta betalt för tjänsterna kunde man väl räkna ut med baken på ett tidigt stadium.

Smidigt ha sin post från diverse myndigheter samlat på ett ställe. Men att dom ska ta betalt för tjänsten efter 30 dagar är ju värdelöst.
Citera
2025-09-05, 13:21
Medlem
Känns inte värt det. Jag brukar tanka ned och backupa det som är viktigt ändå. Resten är skitsamma.
Citera
2025-09-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Smidigt ha sin post från diverse myndigheter samlat på ett ställe. Men att dom ska ta betalt för tjänsten efter 30 dagar är ju värdelöst.

Kommunikation från myndigheter kan du ha gratis hos Min myndighetspost, som är en statlig tjänst. "Fördelen" med Kivra är att du även kan få kvitton och annat dit.
Citera
2025-09-05, 13:25
Medlem
ganghatarens avatar
Citat:

Jag använder myndighetspost.se. Kostar inget och jag lägger inte mitt liv i deras händer.
Citera
2025-09-05, 13:30
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
För mig fungerar "min Myndighetspost" utmärkt när det gäller "post" från myndigheter.

Där ingår 80 myndigheter 204 kommuner och 17 regioner...inte 100% täckning men god nog för mig...
Citera
2025-09-05, 13:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Det finns väl fler konkurrenter än Minmyndighetspost och Billo, som är det som näms i artikeln? Klart man laddar ner viktig post, så förstår inte riktigt vad gnälla om ... tills de tar betalt för det också. Kunde man inte ha ett tredje alternativ bara att "maila innehållet till min email", från dem, eller nån konkurrent. Kunde inte statens version (den förstnämnda) expandera till fler anslutna? Folk måste inse att serverhallar med en massa kopior i all oändlighet inte heller är så miljövänligt, så klart värt resonera om. Gränsen kunde vara längre än 30 dagar, tex ett år.
Citera
2025-09-05, 13:33
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Kommunikation från myndigheter kan du ha gratis hos Min myndighetspost, som är en statlig tjänst. "Fördelen" med Kivra är att du även kan få kvitton och annat dit.

Tack för tipset det visste jag inte, värt att fundera på då.
Citera
2025-09-05, 13:39
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
De är tur att man inte har Kivra.
Citera
2025-09-05, 13:46
Medlem
Det är väl bara att skapa en mapp på datorn och ladda ner det som man vill ha sparat i den. Tar inte mycket tid.
Citera
2025-09-05, 13:50
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Det hade vi tidigare också. I brevlådan. Dit kom allt. Finns ingen anledning att ändra det.

Folk ska inte vara så jävla nyfikna på nymodigheter. Därför hamnar ni i den här fällan, där ni skaffar skit som ni sedan inte kan ta er ur. Själv har jag vägrat Kivra och jag kommer att vägra Kivra även om Posten upphör och räkningarna slutar komma. Hellre kronofogden än att tvingas in i sån här skit mot min vilja. Hade fler tänk på det sättet hade de här skurkföretagen inte kunnat "testa" sina förbannade sneakavgifter helt plötsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in