2025-09-05, 20:16
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, detta borde ju skötas av en statlig aktör utan vinstintresse. Eller åtminstone typ Posten, även om de väl är vinstdrivande.
Ja i alla fall med nån som har mer koll!
Om kivra får en notis/medelande om en räkning från nån leverantör ska de givetvis även få feedback då räkningen är betald. Oavsett om det skett via Kivras krångliga sett.

Kivra har visat sig helt värdelösa enligt mig!
Citera
2025-09-05, 20:21
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Alla företag vill ha ett "stabilt kassaflöde"... Sälja grejer och tjänster och ta betalt en gång är omodernt. Kolla tex på Synsam där man kan abonnera på glasögon.

Generationen efter mig får för all del gärna hyra allt i sitt liv av någon annan. Bostad, glasögon, fordon, pengar digitalt som banken kan släcka och lagring av dokument m.m. Men det kommer jag aldrig köpa som en bra idé. Äger du inte ens ditt lagringsutrymme för fakturor och dokument så saknar du makt i samhället. Allt du tror dig ha kan strypas imorgon och du saknar därmed makt över ditt eget liv.

Men var och en väljer själva såklart. Jag kan ha fel och nästa generation kommer kanske vara lyckliga i det här. Jag är bara för gammal för att förstå.
Citera
2025-09-05, 20:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Generationen efter mig får för all del gärna hyra allt i sitt liv av någon annan. Bostad, glasögon, fordon, pengar digitalt som banken kan släcka och lagring av dokument m.m. Men det kommer jag aldrig köpa som en bra idé. Äger du inte ens ditt lagringsutrymme för fakturor och dokument så saknar du makt i samhället. Allt du tror dig ha kan strypas imorgon och du saknar därmed makt över ditt eget liv.

Men var och en väljer själva såklart. Jag kan ha fel och nästa generation kommer kanske vara lyckliga i det här. Jag är bara för gammal för att förstå.
Ja, jag är nog på din planhalva här och det beror kanske som du säger kanske på åldern. Men genom livet har jag lärt mig att avbetalningar, hyror, abonnemang etc är sådant man helst ska undvika, för räknar man på det blir det nästan alltid dyrare än att äga själv. Men så klart, i vissa situationer kan det ju vara bra, tex när teknikutvecklingen går så fort att det inte är lämpligt att köpa och äga.
Citera
2025-09-05, 21:14
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Alla företag vill ha ett "stabilt kassaflöde"... Sälja grejer och tjänster och ta betalt en gång är omodernt. Kolla tex på Synsam där man kan abonnera på glasögon.
Korkat exempel för att jämföra med Kivra!
Citera
2025-09-05, 21:28
Medlem
Kivra och Klarna är två mycket tvivelaktiga företag som jag alltid har betraktat med enorm skepsis.
Citera
2025-09-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Eftersom posten helt enkelt har slutat fungera. Fick flera fakturor efter sista betalningsdatum och så vidare. Smidigt att ha allt på samma ställe.
Hinner dock ladda ner det jag behöver på 30 dagar så det är ju inga problem

Finns ju både autogiro och e-faktura så jag förstår fortfarande inte vitsen med Kivra.
Citera
2025-09-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Kivra och Klarna är två mycket tvivelaktiga företag som jag alltid har betraktat med enorm skepsis.

Dito.
Citera
2025-09-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Denna firman verkar inte gå med tillräcklig vinst att döma av rubriker tidigare på FB.
Nu tror de att de samlat på sig tillräckligt många användare för att börja ta betalt för lagring?

https://www.expressen.se/ekonomi/tec...ing--ett-test/

" Kivra bekräftade då för sajten Sweclockers att det handlade om ett test. Samma sak hävdar bolaget nu, efter att det i en Reddittråd uppmärksammats att vissa användare fått ett nytt meddelande. Den här gången med beskedet om att kvitton, brev och fakturor kommer att raderas efter 30 dagar om man inte går med på att betala nio kronor i månaden."

Jag har vägrat att ansluta mig då jag gillar pappersark att sätta i betalda räkningarpärmen.
Deras säkerhet för inlogg såg ut rätt tveksam när jag för något år sedan spanade in en kompis fixa runt i telefonen.

Hur gör man sig av mer Kivra igen så att man får allt per post? Skaffade det en gång när jag skulle deklarera bara och har ångrat det sedan dess.
Citera
2025-09-05, 22:08
Medlem
9 kr är.rätt.ok
Citera
2025-09-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Finns ju både autogiro och e-faktura så jag förstår fortfarande inte vitsen med Kivra.
Det är inte alla som kör med autogiro eller e faktura tyvärr. Mitt försäkringsbolag skickar dessutom alltid ur första fakturan när man tecknar nytt så det räcker inte med bara autogiro och e faktura. Vitsen med kivra är att du faktiskt får fakturan och kan betala den i tid.
Citera
2025-09-05, 22:25
Avstängd
-Nigger-s avatar
Hoppas skiten går i konkurs.
Kan lika gärna få posten via brevlådan.
Det fungerade jävligt bra förr i tiden och fungerar fortfarande.....
Citera
2025-09-05, 22:27
Medlem
sk33s avatar
Som sagt, vad säger deras kunder (företagen) som betalat Kivra för att lagra kvitton? Rimligt är ju att spara kvitton i åtminstone 10 år, och många tycker nog det är enklare att ha sådant i Kivra än i pärmar - speciellt som kvitton numera håller usel kvalitet och ofta bleks.

Nej, ska försöka avveckla Kivra så långt det går. 9kr/månad är hutlöst för den extremt lilla lagring jag har hos dem. (Nej, jag har inte fått något hotbrev från dem än, de riktar väl in sig på svagare kundgrupper först - åldringar, handikappade, etc)

Snart öppnar de väl förskolor också, det tycks lukrativt för skojare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in