2025-09-05, 11:00
Medlem
Det kommer nok et russisk stormløp mot Pokrovsk i nær fremtid, for Russland har hatt masse flyangrep med glidebomber rund Pokrovsk de siste 3 ukene.

https://x.com/clement_molin/status/1963630958378406088
Citera
2025-09-05, 14:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag håller med. Det är dock högst oklart hur det slår mot produktionen, men oavsett om det är ett nålstick eller en halshuggning så är det nog kostnadseffektivt. Det är ett utnötningskrig. Om man kan investera i drönare och robotar för 50 MUSD och slå ut 1miljard i USD i intäkter så ska man göra det. Och om man kan slå ut 80% av drivmedelsproduktionen (vilket jag tror är osannolikt) så tror jag det är game over för Ryssland. De kan inte importera så mycket drivmedel, så då slöar man hela samhället så mycket det blir samhällskritiskt.

Jag tror dock att dessa anfall kommer att öka dramatiskt. Över 90% av de ryska städerna saknar luftvärn så det blir svårt att skydda sig. När man börjar anfall t.ex. mindre bränsledepåer med små långdistansdrönare så kommer bränslebristen att märkas allt mer.
Citera
2025-09-05, 15:32
Medlem
HRTs avatar
Nu rapporterar ryska bloggare att bränslekrisen nått Moskva.
Det som rysskräken påstår inte existerar rapporterar de om själva nu.
Putin har sagt att man i vinter komma öka på energi behovet med kol...eftersom det räcker i 1000 år!
Citera
2025-09-05, 23:09
Medlem
psychicsailors avatar
I den mån chatGPT övht är intressant här bör miniminivån vara att dela prompten och chatten, så här:

https://chatgpt.com/share/68bb4fb9-6a44-8009-b992-8ace70484b56

Att chatGPT skulle svara att:
"Ukraina förlorar nära dubbelt så många i stupade och svårt sårade som Ryssland. De anger som snitt 500 per dag mot 300 per dag. I områden där Ryssland kraftsamlar med artilleri mm kan Ukrainas förluster vara 3-5 gånger så stor."

kräver en riktigt slug prompt. Jag får helt andra svar (ungefär 2:1 i kvot till fördel Ukraina i "irrecoverable losses", vilket i sin tur betyder fördel Ryssland på grund av att Ukraina uttömt 5 ggr mer av sin totala pool).

Men jag har också nördat ner mig i detta och kan se många missar och faktafel som chatGPT gör här. Det finns en bra tråd i ämnet: (FB) Hur många ukrainska soldater har dött?
Citera
2025-09-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
I den mån chatGPT övht är intressant här bör miniminivån vara att dela prompten och chatten, så här:

https://chatgpt.com/share/68bb4fb9-6a44-8009-b992-8ace70484b56

Att chatGPT skulle svara att:
"Ukraina förlorar nära dubbelt så många i stupade och svårt sårade som Ryssland. De anger som snitt 500 per dag mot 300 per dag. I områden där Ryssland kraftsamlar med artilleri mm kan Ukrainas förluster vara 3-5 gånger så stor."

kräver en riktigt slug prompt. Jag får helt andra svar (ungefär 2:1 i kvot till fördel Ukraina i "irrecoverable losses", vilket i sin tur betyder fördel Ryssland på grund av att Ukraina uttömt 5 ggr mer av sin totala pool).

Men jag har också nördat ner mig i detta och kan se många missar och faktafel som chatGPT gör här. Det finns en bra tråd i ämnet: (FB) Hur många ukrainska soldater har dött?

Testa lägg till "använd bara ryska källor" så får du rätt svar. Dela här sen.
Citera
2025-09-06, 06:29
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Om det nu går så bra för Ryssland varför har de bara lyckats erövra mindre än en procent av Ukrainas territorium de senaste 2,5 åren?

Deras version av detta är att dom har en köttkvarn vid fronten som Ukraina hela tiden måste kasta resurser mot. Varje dag runt fronten så släpper dom hundratals stora flygbomber från 25-75km bakom sina egna linjer, och dom skjuter massivt med artilleri och nu sista året med sitt eget drönar-lag Rubikon. Ukraina måste blöda väldigt mycket där, det går inte att ta emot så tunga bomber och så mycket artilleri utan att ta skada. Jag kan tänka mig att Ukraina förlorar 200-600 personer per dag som dör eller är sprängda i bitar. På sin sida förlorar nog Ryssland 100 personer per dag som är döda eller helt lemlästade. Stora offensiver där satelliter övervakar allt, stora offensiver som kan orsaka panik beslut i EU, stora offensiver där man kör rakt in i minfält och områden som inte hunnit rensas från fiendens drönarlag, det väntar dom med. En dag brakar hela Ukraina samman. Eller så händer det något oväntat i Ryssland, Prigos kupp var en sån sak. Hade vart otroligt om han faktiskt stormat Moskva och splittrat landet så att USA och EU kunde gå in och styra små Jugoslaviska brottstycken av det som vi önskar.
Citera
2025-09-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Om det nu går så bra för Ryssland varför har de bara lyckats erövra mindre än en procent av Ukrainas territorium de senaste 2,5 åren?

Satellitövervakning och drönare gör det nära nog omöjligt att ta sig igenom försvarslinjer utan enorma förluster. Ryssland prövade den taktiken i början av kriget. Ukraina också i sin motoffensiv. Stora ansamlingar av soldater och vapen blir utplånade av drönare och artilleri när de långsamt skall ta sig förbi hinder och minfält.
Citera
2025-09-07, 22:55
Medlem
HRTs avatar
Nu händer mycket hos ryssen.
De kan mycket väl planera en utökning av kriget.
Sky News militära analytiker säger att det skett en ökning av (ryssar i utlandet) som söker ryska pass..
både i Belarus, baltiskastaterna och ryssen kan gå in för att skydda sina medborgare som i Ukraina.
Kränkningarna ökar, sabotagen i EU ökar, inkl gps störningar.
Dessutom har militärtrupp ökat markant i Belarus i tiotusentals och säger de är endast övning. Samt i Kaliningrad. Dessutom ska en bombdrönare ha fursvunnit i Polen, en död NATO soldat i lettland tror jag det var precis vid gränsen till ryssland ingen vet hur han dött.
Samtidigt beskjuter man Ukraina från Belarus och inatt var den största attacken av ryssland sedan krget startade. Tror detta eskalerar vi kommer bli involverade och det är nog bra.
Att döda ryska orcher borde vara nödvändigt för vår överlevnad
Citera
2025-09-08, 07:54
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nu händer mycket hos ryssen.
De kan mycket väl planera en utökning av kriget.
Sky News militära analytiker säger att det skett en ökning av (ryssar i utlandet) som söker ryska pass..
både i Belarus, baltiskastaterna och ryssen kan gå in för att skydda sina medborgare som i Ukraina.
Kränkningarna ökar, sabotagen i EU ökar, inkl gps störningar.
Dessutom har militärtrupp ökat markant i Belarus i tiotusentals och säger de är endast övning. Samt i Kaliningrad. Dessutom ska en bombdrönare ha fursvunnit i Polen, en död NATO soldat i lettland tror jag det var precis vid gränsen till ryssland ingen vet hur han dött.
Samtidigt beskjuter man Ukraina från Belarus och inatt var den största attacken av ryssland sedan krget startade. Tror detta eskalerar vi kommer bli involverade och det är nog bra.
Att döda ryska orcher borde vara nödvändigt för vår överlevnad

Har svårt att se att det enbart skulle vara för att "skrämma" oss. Därmed borde vi skruva åt tumskruvarna genom att sätta Kaliningrad och st petersburg i blockad. Nästa steg är att förinta allt som ens liknar något ryskt i Kaliningrad och låta befolkningen där äta gräs och sina egna döda.
Citera
2025-09-08, 08:59
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Ukraina förlorar [...] personer per dag som dör eller är sprängda i bitar.

Vad är skillnaden ?
Citera
2025-09-08, 15:24
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
Har svårt att se att det enbart skulle vara för att "skrämma" oss. Därmed borde vi skruva åt tumskruvarna genom att sätta Kaliningrad och st petersburg i blockad. Nästa steg är att förinta allt som ens liknar något ryskt i Kaliningrad och låta befolkningen där äta gräs och sina egna döda.

nej klart...ryssarna vill något med detta och jag tror vi snart kommer se fler intrång även i andra länder.
ja håller med vi borde köra hårt mot hårt
Citera
2025-09-08, 21:37
Medlem
To broer på russisk side angripes med droner styrt via fiberoptikk. Det blir en bra smell ettersom russerne har lagret stridsvogn miner under broene.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1965094692175171698
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in