2025-09-01, 20:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Det rapporteras om attacker på raffinaderier utan problem. Ladda ner telegram och prenumerera på lite kanaler.

Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg Sovjetpravdan. Och jag ser ett mönster som upprepar sig.
Citera
2025-09-01, 22:15
Medlem
franges avatar
Citat:
Märkligt, för jag har inte hört något om detta av någon. Inte ens de som var på Krim till här om dagen nämnde detta. Jag läste izvestia och KP och inget om detta. Vet inte om artikeln är förfalskad eller bara en ensidig rapportering i en viss tidning med ett korn av sanning. Ingen här bryr sig. De flesta ryssar skojar om vad västerländsk rapportering ljugit ihop senaste veckan.

Däremot var det milslånga köer i Sverige. Protester över hela landet och sjuklövern var på väg att falla. IKEA konkar snart för att byrålådan Bertil inte kan levereras. Till och med svenska medier rapporterade om detta. Se här:
https://www.automotorsport.se/nyheter/akut-brist-pa-bensin-varit-utan-bensin-i-fyra-dygn/

Föreställ dig nu att någon tar sånt på allvar.
Men vatnik då, läste du ens vad du själv länkade? Anledningen till att det var köer vid pumparna vid årsskiftet var för att det var en stor skattesänkning så det blev mycket billigare att tanka - varpå alla väntade till just den dagen och åkte och fyllde upp bilarna på samma gång, så oljebolagen hann inte fylla på tankarna vid mackarna i samma takt som den gick åt

Fan, man vet att det är illa ställt i Ryssland när vatnikarna blånekar till sådant som till och med rysk media rapporterar om
Senast redigerad av frange 2025-09-01 kl. 22:28.
Citera
2025-09-01, 23:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Men vatnik då, läste du ens vad du själv länkade? Anledningen till att det var köer vid pumparna vid årsskiftet var för att det var en stor skattesänkning så det blev mycket billigare att tanka - varpå alla väntade till just den dagen och åkte och fyllde upp bilarna på samma gång, så oljebolagen hann inte fylla på tankarna vid mackarna i samma takt som den gick åt

Fan, man vet att det är illa ställt i Ryssland när vatnikarna blånekar till sådant som till och med rysk media rapporterar om

Man förbjuder all export av bensin för att på det viset stabilisera hemmamarknaden. Detta fram till oktober 31:

https://www.msn.com/en-us/money/markets/russia-forced-to-extend-fuel-exports-ban/ar-AA1Llsmq?ocid=BingNewsSerp

Jag läste någonstans att ukrainsk vapenverkan har minskat bensinproduktionen med 17%. Plus att det nu är skördetider. Till detta kommer att de ukrainska anfallen ökar i omfattning.
Citera
2025-09-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ursäkter ursäkter.

Fan, man vet att det är illa ställt i Sverige när krigisar blånekar till sådant som till och med svenska media rapporterar om

Nämen seriöst, vänta på kollapsen ni. Det händer nog snart. Snart tar ammunitionen slut också, även om den räckte lite längre än man trodde. Oligarkerna är trötta på Putin och Putin är dessutom dödssjuk. Medvedev verkar som en reformkille. Sanktionerna biter nog snart med det 19e sanktionspaketet också.

Jag kan rapportera live från macken här som kollapsen händer.
Citera
2025-09-02, 08:36
Medlem
Citat:
Fan, man vet att det är illa ställt i Sverige när krigisar blånekar till sådant som till och med svenska media rapporterar om

Nämen seriöst, vänta på kollapsen ni. Det händer nog snart. Snart tar ammunitionen slut också, även om den räckte lite längre än man trodde. Oligarkerna är trötta på Putin och Putin är dessutom dödssjuk. Medvedev verkar som en reformkille. Sanktionerna biter nog snart med det 19e sanktionspaketet också.

Jag kan rapportera live från macken här som kollapsen händer.
Så, någon håla i Sverige får tillfälliga bilköer därför att bensinen plötsligt blivit billigare är på något sorts vis ekvivalent med att Ryssland får långa och systematiska köer därför att man är slut som oljenation och problemen med den interna försörjningen bara sprider sig?

Sabla jävla propagandist och diktatorskramare. Givetvis försöker Putin tillse att Moskastaten är den sista som drabbas, varpå det ännu inte är några köer i dessa västliga oblaster som Moskva eller Leningrad oblast. Det betyder inte att det inte finns gott om videos, vittnesmål och beskrivningar av köer över alla områden som ni förtrycker i öst.

Rysk ammo räcker inte alls längre än vad man trodde, tvärt om faktiskt. Alla beräkningar gav vid handen redan kring 2022 att Ryssland skulle ha t.ex. artilleriammo till 2026, men det är redan på upphällningen och Ryssland har brist på ammunition, eldrör och pjäser och artilleribeskjutningen gått från ett förhållande om 15:1 fördel Ryssland till 2:1 fördel Ryssland, vilket i själva verket är en fördel för Ukraina, eftersom de inte alls är beroende av antal skott på samma vis. Artillerikriget som helhet har minskat och Ryssland blir av med en krympande skara pjäser varje dag. Pansarförlusterna har sjunkit till ental förluster per dag, eftersom stridsvagnarna och stridsfordonen är färre, måste konserveras och är mindre och mindre lämpliga på fält p.g.a. hög ålder. Det som fortfarande är högt däremot, är manskapsförluster, därför Ryssland har inte så mycket mer än kött och långdistansdrönare att komma med nuförtiden.

Sluta försöka försvara det oförsvarbara, och sluta sprid desinformation om läget i Sverige. Artikeln du länkade till säger inte vad du påstod och bensinköerna här var mer "roligt inslag" och tillfälligt än något samhällsproblem. Ryssland har redan kollapsat jävla dåre, det är bara det att kollapsen inte är en enda punkt. Man är slut som oljenation, man är slut som vapenexportör, man är slut som parter i många sammanhang, man är slut som soft power och Ryssland kommer behöva decennier att komma tillbaka och bygga upp förtroendet igen. Ekonomin är en krigsekonomi och kan inte längre ställas om smärtfritt till en civil ekonomi igen. Det är en döende nation och det är just precis därför ni blir så utåtagerande och startar idiotiska krig som ni de facto förlorade dag ett. Precis som vanligt när det gäller Ryssland. Satans jävla vatnik, du har ingen moral, du vet inte vad verklighet är, du har inga kritiska fakulteter och ingen skam i kroppen.
Citera
2025-09-02, 12:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Det rapporteras om attacker på raffinaderier utan problem. Ladda ner telegram och prenumerera på lite kanaler.

Man börjar använda optiskt sökande drönare som följer vägar istället för GPS vilket gör dem svåra att störa ut, och när de flyger på 20 meters höjd över motorvägar i 150 km/h så är det också svåra att upptäcka för luftvärn, helikoptrar och stridsflyg.
Citera
2025-09-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man börjar använda optiskt sökande drönare som följer vägar istället för GPS vilket gör dem svåra att störa ut, och när de flyger på 20 meters höjd över motorvägar i 150 km/h så är det också svåra att upptäcka för luftvärn, helikoptrar och stridsflyg.
Låter som att vägföljande med kameror är lite väl osäkert om man har ett specifikt mål långt in att träffa? Tror de använder annan typ av navigering. Terrängprofiler som tomahawk och stjärnor är väl klassikerna.
Citera
2025-09-02, 13:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Låter som att vägföljande med kameror är lite väl osäkert om man har ett specifikt mål långt in att träffa? Tror de använder annan typ av navigering. Terrängprofiler som tomahawk och stjärnor är väl klassikerna.

Terrängprofiler kräver dock att man flyger på en viss höjd. Stjärnor kräver klar himmel men är annars en ganska enkel metod som funkar med relativt enkel kamera och processor. Flyger man tillräckigt sakta så funkar också wifi-navigering men det kräver att man har lokalt lagrad databas om man inte har tillgång till mobilnät.
Citera
2025-09-02, 15:16
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Det är otroligt viktigt att Ukraina ökar inhemsk förmåga att kunna slå mot dessa. De bör ha en målsättning om att 25% ska vara utslaget i vinter och 40-50% under nästa år. Det är Ukrainas absolut starkaste leverage mot hela processen, både Ry, USA och EU. Det slår mot industrialiseringen i Ryssland, det gör egoistiska Ryssar griniga, det ökar inflationen kraftigt, det slår direkt mot flöden bland korrupt ledare, det slår mot logistik i hela kedjan. Det tar ett sanktionerat Ryssland många många år att återupprätta kapacitet när det väl är förstört. Det är otroligt känsliga anläggningar.

Jag håller med. Det är dock högst oklart hur det slår mot produktionen, men oavsett om det är ett nålstick eller en halshuggning så är det nog kostnadseffektivt. Det är ett utnötningskrig. Om man kan investera i drönare och robotar för 50 MUSD och slå ut 1miljard i USD i intäkter så ska man göra det. Och om man kan slå ut 80% av drivmedelsproduktionen (vilket jag tror är osannolikt) så tror jag det är game over för Ryssland. De kan inte importera så mycket drivmedel, så då slöar man hela samhället så mycket det blir samhällskritiskt.

Dessutom är de svåra att skydda. Vi ser inte längre attacker mot ryska flygbaser, det är antagligen för att man nu lyckas skydda dem. Men där kan man bygga betongbunkrar för flygplanen, man kan inte bygga en bunker runt raffinaderiet.

Nästa fråga är vilken överkapacitet Ryssland har inom olika områden, det gäller så klart att slå mot flaskhalsar eller skapa flaskhalsar. Där var en artikel i veckan som hävdade 17% sänkning. Det var av raffineringskapaciteten, men de säljer volymer ganska långt från sin "volym-all time high".

Helst ska de slå ut råoljeproduktion/distribution, för det är mycket större volymer/intäkter. Antingen pumpstationer, eller hamnar. Oklart hur svårt det är.

Det är dock komplicerat. Om de slår ut bensinproduktion, så säljer ryssen KANSKE råoljan direkt istället. Men minskar råoljepriset då? Och hur dyrt är det att sälja råolja och importera bensin?

Min gissning är att där kommer något motmedel. Inget vapen hittills i kriget har inte fått ett motmedel. Ryssarna är ganska bra på att lära sig och utveckla praktiskt fungerande motmedel. De är dock väldigt, väldigt reaktiva.
Citera
2025-09-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag håller med. Det är dock högst oklart hur det slår mot produktionen, men oavsett om det är ett nålstick eller en halshuggning så är det nog kostnadseffektivt. Det är ett utnötningskrig. Om man kan investera i drönare och robotar för 50 MUSD och slå ut 1miljard i USD i intäkter så ska man göra det. Och om man kan slå ut 80% av drivmedelsproduktionen (vilket jag tror är osannolikt) så tror jag det är game over för Ryssland. De kan inte importera så mycket drivmedel, så då slöar man hela samhället så mycket det blir samhällskritiskt.
Det är väl också nästan normen att länder driver sina fordonsparker på import. I värsta fall säljer de väl också ut lite framtidia oljeservoarer till Kina för att betala för det - en seger för Kina på EUs och Rysslands bekostnad. Jag har inte siffrorna, men gissar att dessutom att den absolut största delen av värdet finns i den begränsade råoljan snarare än konkurrenssatta raffinaderier.

Det finns i princip ingen annan utväg för Ryssland än eskalering eller de avtal de redan föreslagit. Alla fredsavtal är ur ryskt perspektiv ett sätt att förhandla fram en tillfällig fred för att bygga upp Ukrainas militär igen. Det finns inga interna splittringar i Ryssand. Folk av alla samhällslager jag pratat med stödjer kriget och ser EU som fienden.
Citera
2025-09-02, 21:15
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Terrängprofiler kräver dock att man flyger på en viss höjd. Stjärnor kräver klar himmel men är annars en ganska enkel metod som funkar med relativt enkel kamera och processor. Flyger man tillräckigt sakta så funkar också wifi-navigering men det kräver att man har lokalt lagrad databas om man inte har tillgång till mobilnät.

Mitt tips är att de använder INS/IRS kompletterat av DME-DME (i den mån de har nog räckvidd på låg höjd). Det går ju att anlägga en flygbana som passerar i närheten av flygplatser, då INS/IRS:erna kan verifiera/uppdatera sin position, för att på så vis öka noggrannheten i navigeringen.
Citera
2025-09-02, 21:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Det är väl också nästan normen att länder driver sina fordonsparker på import. I värsta fall säljer de väl också ut lite framtidia oljeservoarer till Kina för att betala för det - en seger för Kina på EUs och Rysslands bekostnad. Jag har inte siffrorna, men gissar att dessutom att den absolut största delen av värdet finns i den begränsade råoljan snarare än konkurrenssatta raffinaderier.

Det finns i princip ingen annan utväg för Ryssland än eskalering eller de avtal de redan föreslagit. Alla fredsavtal är ur ryskt perspektiv ett sätt att förhandla fram en tillfällig fred för att bygga upp Ukrainas militär igen. Det finns inga interna splittringar i Ryssand. Folk av alla samhällslager jag pratat med stödjer kriget och ser EU som fienden.

Du har rätt med oljan. Den är viktigare, ungefär 50% av råvaruexport-intäkterna är olja, 20% diesel/bensin/andra raffinerade produkter.

Nu på toppmötet startades en ny development bank, tror den ska heta SCO Development Bank. En av deras uppgifter var att stödja "security". Kanske BRICS-länder i krig i framtiden kommer kunna sälja krigsobligationer till BRICS-bank som bedöms vara i något rimligt krig eller (mindre kontroversiellt) ska klara sig när kriget är slut. IMF (som är USA-dominerat) håller i konflikten Ukraina under armarna, så varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in