Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Som jag förstår det så tänker säljaren att sådant inte lett till så stor "rabatt" tidigare och kräver ett högre utgångspris.
Men tittar jag på försäljningspriser så är det idag stor rabatt på småhus som inte är i toppskick.
Två skäl verkar ligga bakom.
* Bankerna är grinigare med renoveringslån. Köper man ett lite dyrare hus så kanske man maxbelånar sig (som vanlig löntagare). Och då finns inga pengar att betala för renoveringar/moderniseringar. Tidigare kunde man då låna mer till en renovering som höjer värdet. Men det är nu svårare. Och då och då kan inte de köparna betala lika mycket.
* Yngre köpare är inte kompetenta att göra speciellt mycket själva. Utan behöver/vill anlita hantverkare för 750 kr/h. Och det leder till stor "rabatt". Förr när fler gjorde detta själva så kunde dom kräva en lägre "rabatt".
Så nu är det ett gyllene tillfälle för den som kan och vill göra renoveringsjobb själv. Och kommer kanske vara under överskådlig tid. Man bara lägger sig marginellt över i pris än de som måste betala hantverkare.
Du har helt rätt i att många säljare antagligen tänker att så som det funkade förr skall det funka nu med och att därför uteblir rabatterna på renoveringsobjekt.
Däremot undrar jag vart du ser dessa med nedsatta priser, vilken del av landet?
Jag var på en visning där stället var helt obeboeligt eftersom det inte fanns varmvatten, ingen värme i elementen efter en vattenläcka, fuktskador på vinden, tak som var övervuxet med mossa och helt skevt, badrum/tvättstuga som var från 70-talet och kök som saknade belysning (de hade installerat en LED-remsa från IKEA med förlängningssladd). Trots detta var sänkningen i pris ~400 000 kr från liknande objekt i området och då pratar vi 4.5 mkr+.
Sett flera objekt med ungefär samma profil, fast inte så illa och i stort sett utan rabatt helt.
Enda gången det var en som var helt ok så var det ett rivningsobjekt som kommunen hade dömt ut där det framgick i annonsen att man inte fick gå på visning för det var hälsofarligt då huset kunde rasa när som helst. Då var det rabatt ner till taxeringsvärde för marken ungefär, men det var ~1 timma från stan...
kan du inte peka ut ett objekt som du anser är med stor rabatt så man får se vad du menar?