2025-09-02, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
inte köpa nu om ett halvår är det billigare. Så väldigt många avvaktar. Det är ju rätt dyrt ligga ute på hemnet numer. Vet av en del som dragit tillbaka sina annonser och kanske försöker senare, om det tar fart. Kommer förvånansvärt lite skambud också. Mäklare är väl skyldig redovisa bud t säljare. Men kanske det som räknas som rena skambud inte står angivet i annonsen.
Det är nog ingen som seriöst tror att det kommer bli billigare på bostadsmarknaden om 6 månader, däremot är köpare mer avvaktande eftersom risken och kostnaden för boende har mer än fyrdubblats sedan 2020 och ingen direkt prisminskning som kompensation.

Köper du ett hus idag för 6 miljoner är det nog rätt stor risk att du kanske inte får sålt det för mer om 3-4 år så köpare väntar troligtvis på att boendet är mer långsiktigt hållbart.

Sedan är det rätt lustigt med "skambud" för personligen tycker jag mig se rätt många ruckel som har enorma renoveringsbehov (badrum, fasad, tak, tvättstuga) och som trots detta läggs ut runt 5-10% billigare än slutpriser i samma område.
Citera
2025-09-02, 14:49
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Det är nog ingen som seriöst tror att det kommer bli billigare på bostadsmarknaden om 6 månader, däremot är köpare mer avvaktande eftersom risken och kostnaden för boende har mer än fyrdubblats sedan 2020 och ingen direkt prisminskning som kompensation.

Köper du ett hus idag för 6 miljoner är det nog rätt stor risk att du kanske inte får sålt det för mer om 3-4 år så köpare väntar troligtvis på att boendet är mer långsiktigt hållbart.

Sedan är det rätt lustigt med "skambud" för personligen tycker jag mig se rätt många ruckel som har enorma renoveringsbehov (badrum, fasad, tak, tvättstuga) och som trots detta läggs ut runt 5-10% billigare än slutpriser i samma område.

Är det så konstigt egentligen? För vanliga löntagare gäller det ju att belåna sig till absolut max om man vill köpa ett hus i te x Stockholm. Även om de är två personer med hög lön så kommer man troligtvis behöva kompromissa genom att köpa ett mindre hus än man önskar/har behov av och/eller i ett sämre område.

Ett sätt att komma upp sig ett snäpp i storlek eller område blir att köpa ett lite billigare ruckel. Även om det leder till att man på sikt får betala mer än om man köpt motsvarande hus i gott sikt så kan man på sätt köpa in sig i rätt typ av hus och område.
Citera
2025-09-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Är det så konstigt egentligen? För vanliga löntagare gäller det ju att belåna sig till absolut max om man vill köpa ett hus i te x Stockholm. Även om de är två personer med hög lön så kommer man troligtvis behöva kompromissa genom att köpa ett mindre hus än man önskar/har behov av och/eller i ett sämre område.

Ett sätt att komma upp sig ett snäpp i storlek eller område blir att köpa ett lite billigare ruckel. Även om det leder till att man på sikt får betala mer än om man köpt motsvarande hus i gott sikt så kan man på sätt köpa in sig i rätt typ av hus och område.
Konstigt är det verkligen inte, men det är en kontrast mot hur det var för 5-10 år sedan där du kunde köpa utan att ha gått på visning mer eller mindre och ändå vara garanterad att kunna sälja med vinst.
Nu är folk mycket mer försiktiga, för som du säger, man behöver belåna sig till max för att köpa och då behöver man tänka mer långsiktigt eftersom prisuppgång inte längre är en garanti.

Vet inte om att det finns direkta ruckel som ligger ute med bra pris, har mer fått känslan att om rimligt pris är 5 miljoner och huset som skall säljas behöver renoveras för 1 miljon så läggs det ut för 4,9 miljoner.
Inte sett ett ruckel som har en rabatt som motsvarar det faktiska skicket på boendet hittills.
Citera
2025-09-02, 16:27
Medlem
Citat:
Som jag förstår det så tänker säljaren att sådant inte lett till så stor "rabatt" tidigare och kräver ett högre utgångspris.

Men tittar jag på försäljningspriser så är det idag stor rabatt på småhus som inte är i toppskick.
Två skäl verkar ligga bakom.
* Bankerna är grinigare med renoveringslån. Köper man ett lite dyrare hus så kanske man maxbelånar sig (som vanlig löntagare). Och då finns inga pengar att betala för renoveringar/moderniseringar. Tidigare kunde man då låna mer till en renovering som höjer värdet. Men det är nu svårare. Och då och då kan inte de köparna betala lika mycket.

* Yngre köpare är inte kompetenta att göra speciellt mycket själva. Utan behöver/vill anlita hantverkare för 750 kr/h. Och det leder till stor "rabatt". Förr när fler gjorde detta själva så kunde dom kräva en lägre "rabatt".

Så nu är det ett gyllene tillfälle för den som kan och vill göra renoveringsjobb själv. Och kommer kanske vara under överskådlig tid. Man bara lägger sig marginellt över i pris än de som måste betala hantverkare.
Citera
2025-09-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Som jag förstår det så tänker säljaren att sådant inte lett till så stor "rabatt" tidigare och kräver ett högre utgångspris.

Men tittar jag på försäljningspriser så är det idag stor rabatt på småhus som inte är i toppskick.
Två skäl verkar ligga bakom.
* Bankerna är grinigare med renoveringslån. Köper man ett lite dyrare hus så kanske man maxbelånar sig (som vanlig löntagare). Och då finns inga pengar att betala för renoveringar/moderniseringar. Tidigare kunde man då låna mer till en renovering som höjer värdet. Men det är nu svårare. Och då och då kan inte de köparna betala lika mycket.

* Yngre köpare är inte kompetenta att göra speciellt mycket själva. Utan behöver/vill anlita hantverkare för 750 kr/h. Och det leder till stor "rabatt". Förr när fler gjorde detta själva så kunde dom kräva en lägre "rabatt".

Så nu är det ett gyllene tillfälle för den som kan och vill göra renoveringsjobb själv. Och kommer kanske vara under överskådlig tid. Man bara lägger sig marginellt över i pris än de som måste betala hantverkare.

Du har helt rätt i att många säljare antagligen tänker att så som det funkade förr skall det funka nu med och att därför uteblir rabatterna på renoveringsobjekt.

Däremot undrar jag vart du ser dessa med nedsatta priser, vilken del av landet?

Jag var på en visning där stället var helt obeboeligt eftersom det inte fanns varmvatten, ingen värme i elementen efter en vattenläcka, fuktskador på vinden, tak som var övervuxet med mossa och helt skevt, badrum/tvättstuga som var från 70-talet och kök som saknade belysning (de hade installerat en LED-remsa från IKEA med förlängningssladd). Trots detta var sänkningen i pris ~400 000 kr från liknande objekt i området och då pratar vi 4.5 mkr+.

Sett flera objekt med ungefär samma profil, fast inte så illa och i stort sett utan rabatt helt.
Enda gången det var en som var helt ok så var det ett rivningsobjekt som kommunen hade dömt ut där det framgick i annonsen att man inte fick gå på visning för det var hälsofarligt då huset kunde rasa när som helst. Då var det rabatt ner till taxeringsvärde för marken ungefär, men det var ~1 timma från stan...

kan du inte peka ut ett objekt som du anser är med stor rabatt så man får se vad du menar?
Citera
2025-09-02, 17:02
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i att många säljare antagligen tänker att så som det funkade förr skall det funka nu med och att därför uteblir rabatterna på renoveringsobjekt.

Däremot undrar jag vart du ser dessa med nedsatta priser, vilken del av landet?

Jag var på en visning där stället var helt obeboeligt eftersom det inte fanns varmvatten, ingen värme i elementen efter en vattenläcka, fuktskador på vinden, tak som var övervuxet med mossa och helt skevt, badrum/tvättstuga som var från 70-talet och kök som saknade belysning (de hade installerat en LED-remsa från IKEA med förlängningssladd). Trots detta var sänkningen i pris ~400 000 kr från liknande objekt i området och då pratar vi 4.5 mkr+.

Sett flera objekt med ungefär samma profil, fast inte så illa och i stort sett utan rabatt helt.
Enda gången det var en som var helt ok så var det ett rivningsobjekt som kommunen hade dömt ut där det framgick i annonsen att man inte fick gå på visning för det var hälsofarligt då huset kunde rasa när som helst. Då var det rabatt ner till taxeringsvärde för marken ungefär, men det var ~1 timma från stan...

kan du inte peka ut ett objekt som du anser är med stor rabatt så man får se vad du menar?
T ex i området jag bor i. Här såldes två hus med samma läge/tomt. Men det dyrare gick för ca 5 milj mer än det billiga. Det dyrare var dock lite större så ett högre pris var skäligt. Det dyrare var uppfixat i bra skick och moderniserat. Medan det billigare hade självdrag, direktverkande el, i behov av omdränering och omläggning av tak. Och en översyn av ytskikten inne. Inget av detta var dock akut vad jag kunde se. Säg 3-4 milj rabatt för det jag räknade upp. Det mesta av detta kan man ordna själv.
Citera
2025-09-02, 17:13
Medlem
Citat:
T ex i området jag bor i. Här såldes två hus med samma läge/tomt. Men det dyrare gick för ca 5 milj mer än det billiga. Det dyrare var dock lite större så ett högre pris var skäligt. Det dyrare var uppfixat i bra skick och moderniserat. Medan det billigare hade självdrag, direktverkande el, i behov av omdränering och omläggning av tak. Och en översyn av ytskikten inne. Inget av detta var dock akut vad jag kunde se. Säg 3-4 milj rabatt för det jag räknade upp. Det mesta av detta kan man ordna själv.
Vet ju absolut inte vart du bor så det säger mig tyvärr inte mycket.

Dock kan jag säga att de saker du listade är knappast saker man enkelt kan göra själv, du behöver definitivt vara utbildad för det eller ta in/hyra in hjälp för att få dem sakerna ordnade.

Jag kikade själv bara för skojs skull i mitt närområde (Göteborg) och har hittat två objekt som är i extremt stort renoveringsbehov och trots det har de utropspris som ligger över Boolis egna värdering som jämför likvärdiga objekt i området.

Detta är bara en väldigt tråkig historia för jag tror det finns många som är i min sits och gärna hade haft hus men objekten som kommer ut är på tok för dyra jämfört med vad de borde kosta och säljare tror att renovering och rena skador på bostaden inte spelar någon roll...
Jag hoppas priserna går ner till en rimlig nivå någon gång
Citera
2025-09-02, 18:54
Medlem
Citat:
Vet ju absolut inte vart du bor så det säger mig tyvärr inte mycket.
Jag bor i en stockholmsförort. Men det är väl inget du behöver veta. Jag ser inte att det har det minsta med saken att göra.

Det relevanta var prissänkningen och vad för saker som "behöver" göras. Och det nämnde jag.

Citat:
Dock kan jag säga att de saker du listade är knappast saker man enkelt kan göra själv, du behöver definitivt vara utbildad för det eller ta in/hyra in hjälp för att få dem sakerna ordnade.
??
Visst kan man göra det mest av detta själv.
Att lägga om taket gör man enkelt själv.
Göra om dräneringen likaså. (Mina föräldrar gjorde det själva när dom var pensionärer. Varför går inte det för 30-åringar idag?)
Ang värmen så kan man skaffa en LVP så kan man skjuta en större översyn på framtiden.
Ytskikt ordnar man enkelt själv.
Ventilationen kan kan göra själv utan större bekymmer. Men viss kan man anlita någon firma för det om man skolkade för mycket i skolan och inte kan räkna på det.

Det är el man behöver anlita för enlig lag. Och så kan man ju vilja göra det för våtutrymmen.

Citat:
Jag hoppas priserna går ner till en rimlig nivå någon gång
Vad är det jämfört med att du låter bygga ett hus själv. Dvs du är byggherre och betalar för allt.
Citera
2025-09-02, 19:32
Medlem
Citat:
Jag bor i en stockholmsförort. Men det är väl inget du behöver veta. Jag ser inte att det har det minsta med saken att göra.

Det relevanta var prissänkningen och vad för saker som "behöver" göras. Och det nämnde jag.

??
Visst kan man göra det mest av detta själv.
Att lägga om taket gör man enkelt själv.
Göra om dräneringen likaså. (Mina föräldrar gjorde det själva när dom var pensionärer. Varför går inte det för 30-åringar idag?)
Ang värmen så kan man skaffa en LVP så kan man skjuta en större översyn på framtiden.
Ytskikt ordnar man enkelt själv.
Ventilationen kan kan göra själv utan större bekymmer. Men viss kan man anlita någon firma för det om man skolkade för mycket i skolan och inte kan räkna på det.

Det är el man behöver anlita för enlig lag. Och så kan man ju vilja göra det för våtutrymmen.

Vad är det jämfört med att du låter bygga ett hus själv. Dvs du är byggherre och betalar för allt.
Poängen var inte att jag undrade vart du bodde, jag ville veta vart du sett att bostäder säljs med prissänkningar motsvarande sitt renoveringsbehov. På detta svarade du "I området där jag bor".

Man kan såklart göra allt själv, även våtrum och elektronik (vem skall stoppa dig, rent praktiskt?) men frågan är hur bra det blir och vad kostnaden för det är.
Rent praktiskt är det inte görbart för de flesta.
Vet inte exakt vilken skola du gick i där man fick lära sig byta ventilation men tror starkt att detta har influerat din "man kan göra det själv" inställning...
Alla har inte gått bygg, visste du det?

Så det finns inget mellanting mellan att betala en premie för obeboeliga hus och att bygga själv från grunden?
Tror att du är en av anledningarna till att folk vägrar sänka priser på objekt med stora renoveringsbehov, lol.
Citera
2025-09-02, 20:53
Medlem
Citat:
Poängen var inte att jag undrade vart du bodde, jag ville veta vart du sett att bostäder säljs med prissänkningar motsvarande sitt renoveringsbehov. På detta svarade du "I området där jag bor".
Varifrån har du fått att det skulle vara lokalt just här i kvarteren?

Att bankerna är ovilliga till renoveringslån gäller inte bara här. Eller att de under 40 inte renoverar själva.

Citat:
Man kan såklart göra allt själv, även våtrum och elektronik (vem skall stoppa dig, rent praktiskt?) men frågan är hur bra det blir och vad kostnaden för det är.
Vet inte exakt vilken skola du gick i där man fick lära sig byta ventilation men tror starkt att detta har influerat din "man kan göra det själv" inställning...
Bra att vi är överens om att det går bra att göra saker själv. (Och så lägger jag till för ev autister att det blir svårare om man är handikappad).

Varför skulle man behöva utbildning på det jag nämnde?
Jag är teoretiker utan praktisk utbildning. Det har gått bra ändå. (Sedan lär jag jobba långsammare än en hantverkare. Men jag ser inte att det har någon betydelse).

Nuförtiden skulle jag säga att det är mycket lättare att göra saker själv. Globaliseringen har pressat ned priserna för verktyg och nätet innehåller enorm information för den som vill göra jobbet själv.

Citat:
Så det finns inget mellanting mellan att betala en premie för obeboeliga hus och att bygga själv från grunden?
Det är väl inget svar. Vet du inte?

Citat:
Tror att du är en av anledningarna till att folk vägrar sänka priser på objekt med stora renoveringsbehov, lol.
Tror du slår något rekord i att vara osakligt och svårt förvirrad här.

---------------------------------
För den som vill få en inblick i en större uplift så kan följande tråd vara av intresse.
https://www.byggahus.se/forum/threads/villa-fran-69-totalrenovering.462111/
Citera
2025-09-02, 21:55
Avstängd
Citat:

Jag bor också i gbg-området - och i mitt område går vissa hus för 10 mille och vissa hus (albeit mindre hus - inte ens får bud när de ligger ute för 5-6 mille). Nu är ju dessa hus inte alls att jämföra egentligen då potentiella kundgruppen är så otroligt olika, men men.

Problemen är som den gode ekbo säger att bankerna i nuläget inte tillåter att du lånar upp på fastigheten för att göra förbättrande renoveringar - vilket var ganska standard förr då du direkt kunde räkna hem kostnaden. Nuförtiden är bankerna lite mer restriktiva då dom - likt du - tycker att det börjar bli lite dyrt och kanske inte ser att deras pant räcker till i det värsta scenariot.

Men på tal om det - fick precis en ny värdering på villan på booli. Gick upp typ 200 k på en månad så nu är jag ute på blocket och ska skaffa båt inför nästa säsong. Hoppas bara dom återanställer handläggarna för båtlån snart ...
Citera
2025-09-02, 23:26
Medlem
Snubblade över en ganska intressant sida på SCB:
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/kpi-och-kpif-tva-olika-inflationsmatt/

Där dom visar vad som hushåll spenderar sina pengar på. Då kan man tydligt se att under 90-talet så spenderade hushållen en klart större del av sin inkomst på boende jämfört med idag. Jag kan verkligen inte se att det är så höga bostadspriser i Sverige.

För egen del så lånade jag maxbeloppet när jag köpte min lgh, trots det har jag mycket pengar över varje månad. Så att hushåll i Sverige skulle vara så ekonomiskt pressade har jag svårt att se. Personligen har jag aldrig träffat någon som verkligen har svårt att betala för sitt bolån, troligtvis mycket pga det är så höga krav för att få bolån i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in