2025-09-01, 20:22
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Hade du varit i tidig 30-års ålder hade du vetat om minst 10 pers som gjort förlust/ligger back på sin första bostad. Det gäller i princip alla förorter med blandad otur om du köpt sent 2015 till 2024. Ja vissa har gjort helt ok vinster, vissa plus minus noll och vissa förlust. Desto sämre område och desto mindre lägenhet (och senaste åren även förening): större chans till förlust.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/other/hemnet-allt-fler-s%C3%A4ljer-bostaden-med-f%C3%B6rlust/ar-AA1w5eEr?ocid=BingNewsVerp

Hemnet: Allt fler säljer bostaden med förlust

Andel som sålt med förlust (%)
2022: 11
2023: 19
2024: 24

Jag är i den ålderskategorin och känner en del som är i den otacksamma sitsen att sälja med förlust, men inte 10 pers. De som köpte smålägenheter för 10 år sedan efter plugget, köpte något större 5 år senare med flickvännen och nu säljer för att leta villa eller större lägenhet pga familjebildande är fortfarande stora vinnare. I synnerhet i Sthlm. De som ligger efter i det "spelet" och inte bytt upp sig vid rätt tillfälle har det tuffare, inklusive jag själv. Även om jag inte gått back på bostäder som så utan för att jag bott utomlands och varit "utanför marknaden" ett par år.
Citera
2025-09-01, 22:46
Medlem
Känns som att bostadsmarknaden blivit ett sänke för hela ekonomin nu. Svensken håller i pengarna, det är problemet just nu. Tycker inte att det finns strukturella problem i det ekonmiska maskineriet men det snålas och ekonomin går lite hackigt
De som amorterat ner sina bostadslån har gjort helt rätt, de kan gå ur en liten förlustaffär lånefria, det är nog skönt.
Kan tänka mig att det är många som ligger risigt till nu, hög stress.
Citera
2025-09-01, 22:51
Medlem
Att allt fler säljer med förlust förstår jag. Bomarknaden har ju klappat ihop rätt rejält 2025. Måste finnas en hel del personer som i nuläget sitter och betalar för två bostäder, eller sen lång tid tvingas harva kvar i sitt befintliga boende. Faktiskt är det största tecknet jag sett på att det är lågkonjunktur. Men det är kanske så att köpare finns men de har kommit i tanken; inte köpa nu om ett halvår är det billigare. Så väldigt många avvaktar. Det är ju rätt dyrt ligga ute på hemnet numer. Vet av en del som dragit tillbaka sina annonser och kanske försöker senare, om det tar fart. Kommer förvånansvärt lite skambud också. Mäklare är väl skyldig redovisa bud t säljare. Men kanske det som räknas som rena skambud inte står angivet i annonsen.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-09-01 kl. 22:58.
Citera
2025-09-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
https://omniekonomi.se/danske-banks-indikator-bostadspriserna-steg-i-augusti/a/lwG2k3

Man borde kunna uttrycka det sista som att bostadspriserna i Stockholm i stort följer utvecklingen i Sverige.

Mer drag under galoscherna nästa år då.

Up up and away

Wow, vilket statement !
” men vi får vänta till nästa år innan vi ser en mer stadig ökning av bostadspriserna, skriver bankens chefsekonom Susanne Spector.”

Jag tror att jag springer iväg och köper flera BR redan i morgon..

Ger banken en garanti i att priserna går upp nästa år genom detta och håller mig skadeslös om priset skulle gå ner med -40 % ?
Citera
2025-09-02, 06:30
Medlem
Varför tror ni att just förluster på bostäder ”svider” så hårt för folk? Jag menar om någon köper en lägenhet för 2 miljoner och tvingas sälja för 1,8 miljoner 5 år senare är det ju inte ekonomiskt värre än att ha en bil som förlorar 200 000 kr i värde över 5 år.

Det känns nästan som det blivit någon slags prestige i att göra vinst på en bostad snarare än att det är kopplat till någonting som faktiskt har en större påverkan på det faktiska livet.
Citera
2025-09-02, 06:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Känns som att bostadsmarknaden blivit ett sänke för hela ekonomin nu. Svensken håller i pengarna, det är problemet just nu. Tycker inte att det finns strukturella problem i det ekonmiska maskineriet men det snålas och ekonomin går lite hackigt
De som amorterat ner sina bostadslån har gjort helt rätt, de kan gå ur en liten förlustaffär lånefria, det är nog skönt.
Kan tänka mig att det är många som ligger risigt till nu, hög stress.
Inflationseffekter, men det verkar journalisterna inte förstå, flertalet har fått rätt kraftiga reallönesänkningar, det bromsar upp konsumtionen rejält.
Citera
2025-09-02, 08:13
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Om vi lämnar det generella tillståndet i ekonomin åt sidan för ett inlägg, kan faktumet att bostadsbristen är bortbyggd i princip i hela Sverige (inklusive i Stockholm*) ha större påverkan på bostadspriserna än vad den allmänna uppfattningen säger?

* Svarsinlägg som näsvist ska förklara att hyresreglerade paradvåningar på Strandvägen minsann är en bristvara undanbedes
Citera
2025-09-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Om vi lämnar det generella tillståndet i ekonomin åt sidan för ett inlägg, kan faktumet att bostadsbristen är bortbyggd i princip i hela Sverige (inklusive i Stockholm*) ha större påverkan på bostadspriserna än vad den allmänna uppfattningen säger?

* Svarsinlägg som näsvist ska förklara att hyresreglerade paradvåningar på Strandvägen minsann är en bristvara undanbedes

Om det var byggandet som kom ikapp så skulle nog inte fallet varit lika dramatiskt och plötsligt som skedde 2022.
Citera
2025-09-02, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Om det var byggandet som kom ikapp så skulle nog inte fallet varit lika dramatiskt och plötsligt som skedde 2022.

Antar att det kan ha varit en kombination av både höjda räntor och att det började blir rätt mycket outhyrda lägenheter?
Citera
2025-09-02, 11:58
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa

Bostadsbristen har generellt överdrivits. Svenskar flyttar hemifrån extremt tidigt i europeisk jämförelse och kvm per person har inte minskat dramatiskt. Det finns absolut ett behov på sina håll, men det är också ett stort underutnyttjande där många äldre med extremt låga boendeutgifter bor större än de hade gjort i en balanserad marknad (förvisso i något mindre utsträckning nu).

Det är mer så att affärspressens låtsasanalytiker har behövt en förklaring till prisbubblan och har tittat på hur många (ej bostadssökande) som står i hyreskön och sagt att det är skriande bostadsbrist. Sedan har det blivit en sanning.
Citera
2025-09-02, 12:26
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Bostadsbristen har generellt överdrivits. Svenskar flyttar hemifrån extremt tidigt i europeisk jämförelse och kvm per person har inte minskat dramatiskt. Det finns absolut ett behov på sina håll, men det är också ett stort underutnyttjande där många äldre med extremt låga boendeutgifter bor större än de hade gjort i en balanserad marknad (förvisso i något mindre utsträckning nu).

Det är mer så att affärspressens låtsasanalytiker har behövt en förklaring till prisbubblan och har tittat på hur många (ej bostadssökande) som står i hyreskön och sagt att det är skriande bostadsbrist. Sedan har det blivit en sanning.

Ja hyreskön är ju ett eget kapitel. Den står ju exakt alla i. Själv har jag stått 20 år och jag tänker aldrig flytta till Sthlm igen. Stockholms hyreskö är en billig försäkring, ingenting annat.
Citera
2025-09-02, 12:47
Medlem
https://www.di.se/nyheter/prislyft-pa-bostader-narmar-sig-toppnotering/

Citat:
Prislyft på bostäder – närmar sig toppnotering
Bostadspriserna steg i augusti – som vanligt. Uppgången på totalt 1,8 procent i augusti är särskilt tydlig på lägenheter i Stockholm och Göteborg.
Det är uppåt på bostadsmarknaden.

Citat:
Lägenhetspriserna steg med 3,0 procent i hela landet, med uppgångar på 4,3 procent i Storgöteborg och 4,1 procent i Storstockholm.
...
”Lägenhetspriserna ligger nu drygt 4 procent under toppnoteringarna från våren 2022”
Källan är SBAB, dvs staten. Så alla med hjärtat till vänster lär lita blint på detta.
Vi andra får ta det som en mätning av många.

Om det bara är 4% under toppen så är det nära till ATH. Kan inte vara många BR-innehavare som ligger på minus. Några få som köpte under toppmånaderna då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in