2025-08-31, 20:37
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugminklitta
nu frågar jag dig. vem ska jag få bra sex av?

Jag har ingen aning. Men visst hade det varit praktiskt om det funnits facit!
Citera
2025-08-31, 20:42
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du TROR inte det påverkar ett barn på olika sätt om hen är född när fåglarna sjunger, solen skiner 18 timmar om dygnet och alla ser fram mot semestern eller om hen är född när det är mörkt dygnet runt, alla är sura och trötta och det regnar varje dag?

Hördu, nu pratar vi fakta! Inte vad ”du eller jag tror”

Seså! Upp med FAKTA på bordet, vad du ”tror” duger inte. Idiot!
Citera
2025-08-31, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jag har ingen aning. Men visst hade det varit praktiskt om det funnits facit!

ja verkligen, enkelt o kort info. nimt.

nu ber killarna om långa utläggningar, vad för sex gillar du?
va fan ska ja svara på de. just nu kan ja inte se mig ligga me dig för du skriver sämre än denna karaktären och du har en bild på ditt ansikte som väcker noll känslor inom mig.
Citera
2025-08-31, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Hördu, nu pratar vi fakta! Inte vad ”du eller jag tror”

Seså! Upp med FAKTA på bordet, vad du ”tror” duger inte. Idiot!
Jag menar att det säger sig själv att hjärnan påverkas väldigt olika hos ett litet barn beroende på om det är sommar eller vinter vid olika faser i utvecklingen.
Citera
2025-08-31, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Olika undersökningar verkar hänvisa till att bara ca 20% av svenskarna tror på Astrologi. Är inte det här ett jätteproblem egentligen? Det innebär ju att väldigt många människor saknar en vägkarta för sina liv och t ex inte förstår sig på evolutionsprocessen i sina liv.

Folk missar ju också t ex hur man fungerar emotionellt, mentalt, fysiskt, spirituellt och vad man ska utveckla i detta liv. Vidare missar man livets cykler och vilka olika perioder man går igenom i livet samt hur andra människor fungerar.

Diskussionsunderlag:

1. Är inte detta ett stort problem?
2. Hur ska det kunna åtgärdas, t ex mer vetenskapliga studier inom området?
3. Hur kommer det sig att svenskar har så svårt att ta till sig astrologin?

Uppskattar din uppriktighet, och uppkäftighet.
För att svara på dina frågor: Nej det är inget stort problem.
Folk har visserligen inte så stora perspektiv - det håller jag med om.
Men om du tror folk helt och hållet saknar perspektiv på sina liv, då har du ju missat.
Och din framställning om astrologin säger att du tror livet är förutbestämt.
Men det bryter i så fall mot att människor har fri vilja.
Enligt mig finns fri vilja. Det är en "knut-fråga" för mig. Vad anser du om den fria viljan?
Citera
2025-08-31, 21:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Olika undersökningar verkar hänvisa till att bara ca 20% av svenskarna tror på Astrologi. Är inte det här ett jätteproblem egentligen? Det innebär ju att väldigt många människor saknar en vägkarta för sina liv och t ex inte förstår sig på evolutionsprocessen i sina liv.

Folk missar ju också t ex hur man fungerar emotionellt, mentalt, fysiskt, spirituellt och vad man ska utveckla i detta liv. Vidare missar man livets cykler och vilka olika perioder man går igenom i livet samt hur andra människor fungerar.

Diskussionsunderlag:

1. Är inte detta ett stort problem?
2. Hur ska det kunna åtgärdas, t ex mer vetenskapliga studier inom området?
3. Hur kommer det sig att svenskar har så svårt att ta till sig astrologin?
Nej, inte alls.
Citera
2025-08-31, 21:26
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag menar att det säger sig själv att hjärnan påverkas väldigt olika hos ett litet barn beroende på om det är sommar eller vinter vid olika faser i utvecklingen.

Åter igen dina jävla ”antagande”… ”Säger sig själv”… Du baserar dina uttalanden på rent jävla SVAMMEL här i tråden om astrologi. Kom med något nytt, kom med någon form av hårdfakta i stället för ”jag tror” eller ”det säger sig själv”… Kom igen nu, bättre kan du väl med ”15 års research”

Tro vad fan du vill, försök bara inte få andra att tro på ditt svammel om astrologi…
Citera
2025-08-31, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det handlar om exakt det jag skrev, alltså att öppenhet inte avgörs av vad du tror på.
Det är ett mycket vanligt påstående från folk som tror på olika paranormala fenomen, att man inte är tillräckligt öppen om man inte accepterar deras påståenden utan några belägg.
Men öppenhet handlar som sagt om hur benägen man är att ta till sig evidens/argument och ändra sin uppfattning på rationella grunder.
Skulle det vara så att öppenhet avgörs av hur benägen man är att tro på verklighetsfrämmande påståenden utan bevis, så skulle vi exempelvis få säga att de som tror att jorden är platt eller att Elvis fortfarande lever, är väldigt ”öppna”.
Det har alltså inte överhuvudtaget att göra med vad man tror eller inte tror.

Vissa tar t.o.m till sig extraordinära påståenden helt utan några belägg, som i fallet med astrologi.
Det har verkligen inget med öppenhet att göra, utan snarare brister i förmågan att tänka kritiskt.

Astrologin utesluts för att det är vidskepligt nonsens som saknar belägg.

Fast det handlar väl mer om vad man har för erfarenheter, tolkar olika resultat osv. Astrologi har ju ändå studerats i tusentals år av människan och är inte direkt någon ny vetenskap. Den har dock utvecklats och utvecklas mycket och är inte samma som på t ex medeltiden. Det intressanta är mer hur somliga människor kan ta till sig av kunskapen och förstå sig på den medans andra inte kan det.
Citera
2025-08-31, 21:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Åter igen dina jävla ”antagande”… ”Säger sig själv”… Du baserar dina uttalanden på rent jävla SVAMMEL här i tråden om astrologi. Kom med något nytt, kom med någon form av hårdfakta i stället för ”jag tror” eller ”det säger sig själv”… Kom igen nu, bättre kan du väl med ”15 års research”

Tro vad fan du vill, försök bara inte få andra att tro på ditt svammel om astrologi…

Fast det är liksom inget svammel. Det är konstaterat genom forskning sen rätt långt tillbaka. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/arstiden-vi-fods-i-kan-paverkar-var-personlighet

Och alldeles oavsett känns det nog inte jättesvårt att förstå (inte ens du) att eftersom typ 99% av befolkningen blir gladare när det är fint väder, så gäller samma för nyfödda barn som är särskilt lättpåverkade av sin omgivning?!
Citera
2025-08-31, 21:46
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Fast det är liksom inget svammel. Det är konstaterat genom forskning sen rätt långt tillbaka. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/arstiden-vi-fods-i-kan-paverkar-var-personlighet

Och alldeles oavsett känns det nog inte jättesvårt att förstå (inte ens du) att eftersom typ 99% av befolkningen blir gladare när det är fint väder, så gäller samma för nyfödda barn som är särskilt lättpåverkade av sin omgivning?!

Tack för ditt inlägg, intressant, läste länken som professor professor McMahon avslutar med det här låter som astrologi, men det är det inte. Det är BIOLOGI!
Citera
2025-08-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Uppskattar din uppriktighet, och uppkäftighet.
För att svara på dina frågor: Nej det är inget stort problem.
Folk har visserligen inte så stora perspektiv - det håller jag med om.
Men om du tror folk helt och hållet saknar perspektiv på sina liv, då har du ju missat.
Och din framställning om astrologin säger att du tror livet är förutbestämt.
Men det bryter i så fall mot att människor har fri vilja.
Enligt mig finns fri vilja. Det är en "knut-fråga" för mig. Vad anser du om den fria viljan?

Absolut, alla människor har ju någon sorts livskompass genom egna erfarenheter, kollektiva lärdomar osv som får deras vardag att funka någorlunda bra förhoppningsvis. Är bara lite fascinerad över att förståelsen för astrologin är så låg i samhället.

Nej jag liksom nästan alla astrologer tror på fria viljan och astrologin likställs mer med korten man tilldelats att spela, men det är ju likväl du personligen som spelar dina kort med din fria vilja.

Dock påverkas ens personlighet av astrologiska inflytanden och det ökar sannolikheten att man väljer specifika vägar. Karma binds också in här och folk med t ex många kvadraturer har ofta mer spänning i sina liv än folk med tex trigoner. Kvadraturer ger också ofta styrka och härdighet på sikt med rätt hantering medans trigoner lätt kan bli förslappade och degenererade om dessa inte handskas korrekt.

Astrologin visar helt enkelt på vilka läxor, utmaningar osv som universum/karma osv lägger på dina axlar men hur du handskas med dessa är ju upp till dig. Förklarar också varför vissa lösningar passar bättre för somliga stjärntecken än för andra, man får helt enkelt en grundförståelse för den mänskliga psykologin.

Sedan är det ju också intressant att länder, städer, regioner osv också anses ha horoskop och astrologiska personligheter även om detta inte är ett så utforskat område.
Citera
2025-08-31, 22:03
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Öppenhet har inget att göra med vad man tror på.
Öppen är den som är villig att ändra sin uppfattning om något baserat på bevis och rationella argument.

Det är möjligen så du definierar öppenhet, men inte vetenskapen. "Öppenhet" i den mening som som det används i "big five"-testet (det enda personlighetstestet med vetenskaplig förankring), så är det fråga om "...a trait characterized by curiosity, creativity, imagination, and a general interest in new ideas and experiences."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in