2025-08-31, 22:06
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är möjligen så du definierar öppenhet, men inte vetenskapen. "Öppenhet" i den mening som som det används i "big five"-testet (det enda personlighetstestet med vetenskaplig förankring), så är det fråga om "...a trait characterized by curiosity, creativity, imagination, and a general interest in new ideas and experiences."

Två olika påståenden kan vara sanna samtidigt, har du tänkt på det?
Citera
2025-08-31, 22:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Två olika påståenden kan vara sanna samtidigt, har du tänkt på det?

Det jag refererar till här är en vetenskaplig testad idé, inte ett "påstående".
Att du har en egen definition av "öppenhet" är totalt ointresserant för mig, så länge du inte testat den vetenskapligt. Har du gjort det?
Citera
2025-08-31, 23:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Det jag refererar till här är en vetenskaplig testad idé, inte ett "påstående".
Att du har en egen definition av "öppenhet" är totalt ointresserant för mig, så länge du inte testat den vetenskapligt. Har du gjort det?

Ok, för att vara lite tydligare gentemot dig. Hur ”öppenhet” beskrivs i inlägget du först svarade på (ej skrivet av mig) har inget uppenbart motsatsförhållande med den beskrivning du själv citerade. Så frågan är vad det var du egentligen ville ifrågasätta?
Citera
2025-09-01, 02:34
Medlem
Niggwards avatar
Astrologi för kvinnor är vad crypto är för män. Samma sak.

Spekulation, påhittade större mening av något baserat på inget annat än kollektivt antagande eller tro och sen påstår det stödjer sig på sin egna övertygelse att det stämmer och inget annat. BTC är framtiden för att det är det, varför? För att det kommer ta över allt, ta över banker, bli mainstream osv osv. Det kommer ske för att det kommer ske helt enkelt. Tro likt tron horoskop har större riktig betydelse.

Tjejer gör det med astrologi, män med crypto. Samma sak, något som män gör allt de kan för att förneka eller vifta bort genom att peka på sin egna övertygelse, likt de kvinnor som pekar på sina stjärntecken eller horoskop med egen övertygelse.
Senast redigerad av Niggward 2025-09-01 kl. 02:38.
Citera
2025-09-01, 03:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Olika undersökningar verkar hänvisa till att bara ca 20% av svenskarna tror på Astrologi. Är inte det här ett jätteproblem egentligen? Det innebär ju att väldigt många människor saknar en vägkarta för sina liv och t ex inte förstår sig på evolutionsprocessen i sina liv.

Folk missar ju också t ex hur man fungerar emotionellt, mentalt, fysiskt, spirituellt och vad man ska utveckla i detta liv. Vidare missar man livets cykler och vilka olika perioder man går igenom i livet samt hur andra människor fungerar.

Diskussionsunderlag:

1. Är inte detta ett stort problem?
2. Hur ska det kunna åtgärdas, t ex mer vetenskapliga studier inom området?
3. Hur kommer det sig att svenskar har så svårt att ta till sig astrologin?

Vilka svenskar menar du?
Alla är ju svenskar så fort man korsat gränsen,
I vissa kulturer tror man inte på vetenskap,
Utan tror mer på fantasier!
Citera
2025-09-01, 04:37
Medlem
Citat:
Olika undersökningar verkar hänvisa till att bara ca 20% av svenskarna tror på Astrologi. Är inte det här ett jätteproblem egentligen? Det innebär ju att väldigt många människor saknar en vägkarta för sina liv och t ex inte förstår sig på evolutionsprocessen i sina liv.

Folk missar ju också t ex hur man fungerar emotionellt, mentalt, fysiskt, spirituellt och vad man ska utveckla i detta liv. Vidare missar man livets cykler och vilka olika perioder man går igenom i livet samt hur andra människor fungerar.

Diskussionsunderlag:

1. Är inte detta ett stort problem?
2. Hur ska det kunna åtgärdas, t ex mer vetenskapliga studier inom området?
3. Hur kommer det sig att svenskar har så svårt att ta till sig astrologin?

Det är total galenskap att tro att man magiskt har vissa egenskaper på grund av att man född i exempelvis januari i jämförelse med om man hade varit född i t.ex. mars.
Citera
2025-09-01, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Uppskattar din uppriktighet, och uppkäftighet.
För att svara på dina frågor: Nej det är inget stort problem.
Folk har visserligen inte så stora perspektiv - det håller jag med om.
Men om du tror folk helt och hållet saknar perspektiv på sina liv, då har du ju missat.
Och din framställning om astrologin säger att du tror livet är förutbestämt.
Men det bryter i så fall mot att människor har fri vilja.
Enligt mig finns fri vilja. Det är en "knut-fråga" för mig. Vad anser du om den fria viljan?

Citat:
Absolut, alla människor har ju någon sorts livskompass genom egna erfarenheter, kollektiva lärdomar osv som får deras vardag att funka någorlunda bra förhoppningsvis. Är bara lite fascinerad över att förståelsen för astrologin är så låg i samhället.

Nej jag liksom nästan alla astrologer tror på fria viljan och astrologin likställs mer med korten man tilldelats att spela, men det är ju likväl du personligen som spelar dina kort med din fria vilja.

Dock påverkas ens personlighet av astrologiska inflytanden och det ökar sannolikheten att man väljer specifika vägar. Karma binds också in här och folk med t ex många kvadraturer har ofta mer spänning i sina liv än folk med tex trigoner. Kvadraturer ger också ofta styrka och härdighet på sikt med rätt hantering medans trigoner lätt kan bli förslappade och degenererade om dessa inte handskas korrekt.

Astrologin visar helt enkelt på vilka läxor, utmaningar osv som universum/karma osv lägger på dina axlar men hur du handskas med dessa är ju upp till dig. Förklarar också varför vissa lösningar passar bättre för somliga stjärntecken än för andra, man får helt enkelt en grundförståelse för den mänskliga psykologin.

Sedan är det ju också intressant att länder, städer, regioner osv också anses ha horoskop och astrologiska personligheter även om detta inte är ett så utforskat område.

Har några svar på din fråga: Astrologin har ju blivit väldigt dåligt behandlad i kvällstidningar, så det är ju inte konstigt den fått "glorian på sne".
Och religionen är väl typiskt sån att den tar avstånd från sina 'konkurrenter', fast De tre vise männen - var ju astrologer.
Och så har vi skolor - där ger man inte astrologin något utrymme. Möjligtvis det enda utrymme den får i skolan, att man ser ner på den. Föraktar den, som någon ovetenskaplig - övertro.
Och även New Age - är ett "träsk".
Så förutsättningarna för någon seriös syn är dåliga.
Citera
2025-09-01, 09:37
Medlem
Citat:
Fast det handlar väl mer om vad man har för erfarenheter, tolkar olika resultat osv.
Absolut. En del har exempelvis inte någon erfarenhet av att tillämpa kritiskt tänkande. Då kan man få för sig tokiga saker som att astrologi är på riktigt.

Citat:
Astrologi har ju ändå studerats i tusentals år av människan och är inte direkt någon ny vetenskap.
Astrologi är inte vetenskap.

Citat:
Den har dock utvecklats och utvecklas mycket och är inte samma som på t ex medeltiden. Det intressanta är mer hur somliga människor kan ta till sig av kunskapen och förstå sig på den medans andra inte kan det.
Okej, det är dags för dig att börja presentera lite belägg nu om du ska fortsätta hävda att astrologi är vetenskap.
Citera
2025-09-01, 09:42
Medlem
Citat:
Det är möjligen så du definierar öppenhet, men inte vetenskapen. "Öppenhet" i den mening som som det används i "big five"-testet (det enda personlighetstestet med vetenskaplig förankring), så är det fråga om "...a trait characterized by curiosity, creativity, imagination, and a general interest in new ideas and experiences."

Det är också en självklar del i att vara öppen, vilket inte står i motsats till det jag skrev.

Vad som är helt uppenbart är att det aldrig har att göra med vad man tror på, vilket var vad jag främst ville belysa.
Citera
2025-09-01, 11:27
Medlem
Låt folk tro, eller inte tro, vad fan dom vill. Vem är du som ska springa runt och leka upplyst missionär och "omvända" andra? Låter ju helt sjukt. Skulle rekommendera dig att enbart fokusera på din egna evolution istället för att börja hålla på och peta i andras.
Citera
2025-09-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Givetvis påverkar det ens liv väldigt mycket vilken tid på året man är född.
Det borde alla begripa.

Jag har inte märkt något
Det största problemet, är att oseriöst folk vill tjäna pengar på detta
Senast redigerad av Max1494 2025-09-01 kl. 15:40.
Citera
2025-09-01, 16:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det är också en självklar del i att vara öppen, vilket inte står i motsats till det jag skrev.

Vad som är helt uppenbart är att det aldrig har att göra med vad man tror på, vilket var vad jag främst ville belysa.

Exakt så här skrev du:

"Men öppenhet handlar som sagt om hur benägen man är att ta till sig evidens/argument och ändra sin uppfattning på rationella grunder"

Nu har suttit en bra stund och läst om personlighetesdraget "öppenhet", och hittar inget som pekar på att det skulle handla om varken evidens eller rationalitet. Det handlar om att söka nya upplevelser, inte om att pröva huruvida dessa upplevelser innehåller någon sorts sanning. Där kommer ett personlighetsdrag som samvetsgrannhet in snarare, när det gäller hur hårt man prövar olika påståenden och upplevelser.

Men jag förstår vad du är ute efter - att människor kommer irriterande påståenden om att de är "open minded", när de bara är intellektuellt lata och tror på trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in