Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Uppskattar din uppriktighet, och uppkäftighet.
För att svara på dina frågor: Nej det är inget stort problem.
Folk har visserligen inte så stora perspektiv - det håller jag med om.
Men om du tror folk helt och hållet saknar perspektiv på sina liv, då har du ju missat.
Och din framställning om astrologin säger att du tror livet är förutbestämt.
Men det bryter i så fall mot att människor har fri vilja.
Enligt mig finns fri vilja. Det är en "knut-fråga" för mig. Vad anser du om den fria viljan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tarasquest
Absolut, alla människor har ju någon sorts livskompass genom egna erfarenheter, kollektiva lärdomar osv som får deras vardag att funka någorlunda bra förhoppningsvis. Är bara lite fascinerad över att förståelsen för astrologin är så låg i samhället.
Nej jag liksom nästan alla astrologer tror på fria viljan och astrologin likställs mer med korten man tilldelats att spela, men det är ju likväl du personligen som spelar dina kort med din fria vilja.
Dock påverkas ens personlighet av astrologiska inflytanden och det ökar sannolikheten att man väljer specifika vägar. Karma binds också in här och folk med t ex många kvadraturer har ofta mer spänning i sina liv än folk med tex trigoner. Kvadraturer ger också ofta styrka och härdighet på sikt med rätt hantering medans trigoner lätt kan bli förslappade och degenererade om dessa inte handskas korrekt.
Astrologin visar helt enkelt på vilka läxor, utmaningar osv som universum/karma osv lägger på dina axlar men hur du handskas med dessa är ju upp till dig. Förklarar också varför vissa lösningar passar bättre för somliga stjärntecken än för andra, man får helt enkelt en grundförståelse för den mänskliga psykologin.
Sedan är det ju också intressant att länder, städer, regioner osv också anses ha horoskop och astrologiska personligheter även om detta inte är ett så utforskat område.
Har några svar på din fråga: Astrologin har ju blivit väldigt dåligt behandlad i kvällstidningar, så det är ju inte konstigt den fått "glorian på sne".
Och religionen är väl typiskt sån att den tar avstånd från sina 'konkurrenter', fast De tre vise männen - var ju astrologer.
Och så har vi skolor - där ger man inte astrologin något utrymme. Möjligtvis det enda utrymme den får i skolan, att man ser ner på den. Föraktar den, som någon ovetenskaplig - övertro.
Och även New Age - är ett "träsk".
Så förutsättningarna för någon seriös syn är dåliga.