Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Ofta fastnar man i oreflekterade föreställningar, som att CdC dog i en lägenhet, att hon gick i depå hemma hos någon efter pingsten och så vidare.
Ens egen normalitet är filtret som alla fakta passerar igenom. Det är väldigt svårt att komma förbi sina normala, borgerliga, traditionella, svenssonaktiga föreställningar om hur saker ska vara.
Jag tänker spontant att det finns två boendeformer; antingen bor man i ett hus eller en lägenhet, eller så är man bostadslös. Jag svårare att förstå mig på långvariga "hybridbostäder", dvs hotellhem, ödehus, husvagnar, baracker, tält och klubbar (tex klubben som CP bodde i på Norra stationsgatan).
Under åren med da Costa-fallet, har jag lärt mig att det finns ett mängd "hybridbostäder", som är självklara alternativ för missbrukare.
Innan jag fastnade i da Costa-fallet, visste jag inte ens något om hotellhemmen och kulturen kring dem.
"Hybridbostädern" kan vara nog så avancerade (det finns missbrukare som drar egen el osv) och för en person som da Costa, är det inte konstigt att övernatta och bo på ställen som allmänheten knappt känner till.
Och om GM bodde i en "hybridbostad", är det inte säkert att utomstående förstod GM:s tänkande och handlande. För GM kunde en husvagn eller en barack ha samma betydelse som en lägenhet.
Ponera att BO dog på Eugeniavägen. En utomstående betraktare tänker naivt; "Varför skulle man partera en kropp där? Det är väl ingen som bor där och det finns väl inga potentiella vittnen?"
Men för en socialt utsatt person som boat in sig på denna obskyra gata, utanför allmänhetens blickfält, kan en barack eller ett övergivet kontor vara värt att skydda ... samma sak kan hända i en husvagn eller i ett vindsförråd ... eller i en svartklubb ...
De tänkbara platserna för mordet och parteringen av kroppen, är oändligt många.