Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Inte minst säger det att det skulle finnas en möjlighet att ringa in när tillslaget sker i tid
om polisen dokumenterat detta.
Sen vet jag inte om HGV var unikt med sitt klientel utan det fanns nog fler liknande hotell som även hyste in kreti och pleti, även per timme. Exempelvis hade Maranatarörelsen ett liknande hotell på Brogatan om jag inte har fel för mig.
Kan även tillägga att hotell för missbrukare, bostadslösa mfl har och är fortfarande big business för den frikyrkliga Maranatarörelsen. De har t.o.m. fått kommuner att betala för kalaset, ur DN:
https://www.dn.se/sthlm/hemlosa-milj...giost-samfund/
Som vi alla vet, leder da Costa-grävandet till en lavin av allmänbildning - mer specifikt en lavin av Stockholmshistoria. Jag har aldrig lärt mig så mycket om S-holm, som under åren med da Costa-fallet.
Bland allt annat som fastnat i skallen, finns namn på hotellhem, där psykiskt sjuka, tunga missbrukare och kriminella bodde på 80-talet.
Tex Norrtulls hotellhem, HGV, Acapulco, Maranatas hotellhem och Monumentet.
Vissa boende var mantalsskrivna på dessa hotellhem. Detta skedde bla på HGV och Norrtulls hotellhem.
I gamla dagstidningar kan man läsa om delgivningar och eftersökta människor vars senaste kända adresser var "Västmanagatan 61", "Norra stationsgatan 99" osv.
Flera tunga missbrukare som var bostadslösa och nämns i tråden, bör ha stött på BO på dessa deprimerande boenden, som var tänkta att ge hopp och trygghet, men som stagnerade och blev symboler för hopplöshet och utslagning.
Gissningsvis avverkade da Costa alla hotellhem i innerstaden.
Den sociala kontrollen på HGV verkar ha varit sisådär ... da Costa tog tydligen med sig polare och torskar till sitt rum. Beppan och Raine var två av de polare som sov i da Costas rum, om jag minns rätt.
Öronläkaren från Södertälje bör för övrigt vara samma läkare som Per Lindeberg beskriver i DÄEM (andra upplagan). Lindeberg skriver att läkaren bodde i Vasastan men det kanske var ett sätt att skydda hans identitet.
Lindeberg beskriver en läkare som besökte HGV pga da Costas kramper. Samma situation beskrivs i öronläkarens förhör.