2025-08-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Om detta påstådda tillslag skedde, säger det också något väsentligt om Hotell Gustav Vasa. Vilket jäkla ställe det var.

Det var nån sorts lågtröskelboende i privat regi.

Man kan undra hur många narkomaner och kåkfarare som bodde där på åttiotalet.

Inte minst säger det att det skulle finnas en möjlighet att ringa in när tillslaget sker i tid om polisen dokumenterat detta.

Sen vet jag inte om HGV var unikt med sitt klientel utan det fanns nog fler liknande hotell som även hyste in kreti och pleti, även per timme. Exempelvis hade Maranatarörelsen ett liknande hotell på Brogatan om jag inte har fel för mig.

Kan även tillägga att hotell för missbrukare, bostadslösa mfl har och är fortfarande big business för den frikyrkliga Maranatarörelsen. De har t.o.m. fått kommuner att betala för kalaset, ur DN:

https://www.dn.se/sthlm/hemlosa-milj...giost-samfund/
Senast redigerad av viperstyle 2025-08-27 kl. 14:49.
Citera
2025-08-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Inte minst säger det att det skulle finnas en möjlighet att ringa in när tillslaget sker i tid om polisen dokumenterat detta.

Sen vet jag inte om HGV var unikt med sitt klientel utan det fanns nog fler liknande hotell som även hyste in kreti och pleti, även per timme. Exempelvis hade Maranatarörelsen ett liknande hotell på Brogatan om jag inte har fel för mig.

Kan även tillägga att hotell för missbrukare, bostadslösa mfl har och är fortfarande big business för den frikyrkliga Maranatarörelsen. De har t.o.m. fått kommuner att betala för kalaset, ur DN:

Som vi alla vet, leder da Costa-grävandet till en lavin av allmänbildning - mer specifikt en lavin av Stockholmshistoria. Jag har aldrig lärt mig så mycket om S-holm, som under åren med da Costa-fallet.

Bland allt annat som fastnat i skallen, finns namn på hotellhem, där psykiskt sjuka, tunga missbrukare och kriminella bodde på 80-talet.

Tex Norrtulls hotellhem, HGV, Acapulco, Maranatas hotellhem och Monumentet.

Vissa boende var mantalsskrivna på dessa hotellhem. Detta skedde bla på HGV och Norrtulls hotellhem.

I gamla dagstidningar kan man läsa om delgivningar och eftersökta människor vars senaste kända adresser var "Västmanagatan 61", "Norra stationsgatan 99" osv.

Flera tunga missbrukare som var bostadslösa och nämns i tråden, bör ha stött på BO på dessa deprimerande boenden, som var tänkta att ge hopp och trygghet, men som stagnerade och blev symboler för hopplöshet och utslagning.

Gissningsvis avverkade da Costa alla hotellhem i innerstaden.

Den sociala kontrollen på HGV verkar ha varit sisådär ... da Costa tog tydligen med sig polare och torskar till sitt rum. Beppan och Raine var två av de polare som sov i da Costas rum, om jag minns rätt.

Öronläkaren från Södertälje bör för övrigt vara samma läkare som Per Lindeberg beskriver i DÄEM (andra upplagan). Lindeberg skriver att läkaren bodde i Vasastan men det kanske var ett sätt att skydda hans identitet.

Lindeberg beskriver en läkare som besökte HGV pga da Costas kramper. Samma situation beskrivs i öronläkarens förhör.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-08-27 kl. 18:33.
Citera
2025-08-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Ja det är verkligen frestande att försöka få information om detta tillslag.

Men det är svårt. Vi har inga personuppgifter och tidsfönstret är besvärande stort.
Ett tillslag på HGV som sker efter BO:s död, kan ha skett i juni, juli eller augusti.

Men å andra sidan, hur många tillslag kan ha skett på HGV?

Det borde räcka med att begära ut information om ett tillslag som skedde på sommare 84, punkt.

På det sättet fick jag ut förhör med personalen. Jag skrev bara att "personalen på HGV förhördes efter da Costas död osv" och då fick jag ut förhören med personalen. Jag hade inte vittnenas personuppgifter.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-08-27 kl. 18:31.
Citera
2025-08-27, 19:43
Medlem
Jag skickade en förfrågan till polisens arkiv i förrgår. Dels om tipsaren förhördes ytterligare, och dels ifall man hittade och lyckades datumbestämma nämnda tillslag. Om de finns någon dokumentation kring detta så önskade jag begära ut samtliga spaningsuppslag/förhör/handlingar om saken. Till arkivariens hjälp bifogade jag en kopia på tipset. Det brukar i regel ta ungefär en månad att få ut handlingar.
Citera
2025-08-27, 21:31
Medlem
Citat:
Som vi alla vet, leder da Costa-grävandet till en lavin av allmänbildning - mer specifikt en lavin av Stockholmshistoria. Jag har aldrig lärt mig så mycket om S-holm, som under åren med da Costa-fallet.

Bland allt annat som fastnat i skallen, finns namn på hotellhem, där psykiskt sjuka, tunga missbrukare och kriminella bodde på 80-talet.

Tex Norrtulls hotellhem, HGV, Acapulco, Maranatas hotellhem och Monumentet.

Vissa boende var mantalsskrivna på dessa hotellhem. Detta skedde bla på HGV och Norrtulls hotellhem.

I gamla dagstidningar kan man läsa om delgivningar och eftersökta människor vars senaste kända adresser var "Västmanagatan 61", "Norra stationsgatan 99" osv.

Flera tunga missbrukare som var bostadslösa och nämns i tråden, bör ha stött på BO på dessa deprimerande boenden, som var tänkta att ge hopp och trygghet, men som stagnerade och blev symboler för hopplöshet och utslagning.

Gissningsvis avverkade da Costa alla hotellhem i innerstaden.

Den sociala kontrollen på HGV verkar ha varit sisådär ... da Costa tog tydligen med sig polare och torskar till sitt rum. Beppan och Raine var två av de polare som sov i da Costas rum, om jag minns rätt.

Öronläkaren från Södertälje bör för övrigt vara samma läkare som Per Lindeberg beskriver i DÄEM (andra upplagan). Lindeberg skriver att läkaren bodde i Vasastan men det kanske var ett sätt att skydda hans identitet.

Lindeberg beskriver en läkare som besökte HGV pga da Costas kramper. Samma situation beskrivs i öronläkarens förhör.

Håller verkligen med dig i att CdC fallet har utvecklats till en uppsjö av allmänbildning och historia.

Det var nog inte bara Chelsea hotell som hade långtidsboende missbrukare utan billigare hotell har nog i alla tider servat de socioekonomiskt utslagna och även använts av prostituerade. Har inte hotellet problem med de boende är det nog ganska lugnt med vad som faktiskt sker i rummen.

Enligt en äldre generation ryktas det om att det fullständigt poppade upp frikyrkliga rörelser runt om i landet på 30-40 talet som många blev medlemmar i bla för att stävja alkoholproblemen i det svenska folkhemmet.

Dessa frikyrkliga rörelse blev en påverkningskraft i staten och drevs klart även ekonomiskt strategiskt varför tillväxt med både skogsfastigheter, mark, kursgårdar, hotellverksamheter mm är realitet idag.

På vägen har de även fångat upp några av alla dessa vilsna själar, gett dem logi och tillhörighet, gjort dem till medlemmar och indoktrinerat dem i läran.

Jag har tidigare haft mina teorier om varför det sk dagboksvittnet totalvände och fabricera i hop en historia som snarere sluta som ett vittne för den frireligiösa mamman CA än något annat.

Likaså varför chefen Pajje polis blev så bundis med mamma CA att de umgicks privat och tom sov över. Det kan man också fundera lite över.

Mot CdC bakgrundshistoria, var hon befann sig i livet och Ockhams razor, framstår mer och mer HGV som CdCs självklara boendeval de allra sista dagarna i hennes liv.

Efter alla dessa år kan det mycket väl vara att boendegåtan nu är löst av den enkla anledningen att costa-mop satte luppen på uppgiftslämnaren som i det närmsta var glömd.

Man slutar aldrig förvånas!
Citera
2025-08-27, 21:40
Medlem
Det är verkligen jätteintressant. Men då inställer sig genast frågorna:

Miste hon livet på HGV?

Var det rentav på HGV kroppen styckades? Närheten till båda fyndplatserna är slående.

Om inte, bör väl någon i personalen noterat när hon lämnade hotellet? Hon måste lockats ut av någon anledning. Eller så fick de som hon var skyldig pengar vetskap om var hon befann sig, och åkte och plockade upp henne. Gick hon ut från hotellet i sällskap av flera så kan de ha skymt sikten för hotellpersonalen.
Citera
2025-08-27, 22:28
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar

Miste hon livet på HGV?

Var det rentav på HGV kroppen styckades? Närheten till båda fyndplatserna är slående.

Om inte, bör väl någon i personalen noterat när hon lämnade hotellet? Hon måste lockats ut av någon anledning. Eller så fick de som hon var skyldig pengar vetskap om var hon befann sig, och åkte och plockade upp henne. Gick hon ut från hotellet i sällskap av flera så kan de ha skymt sikten för hotellpersonalen.
Tack för att du skickat en förfrågan om dessa handlingar!

Det fetade har jag också funderat över. Ofta fastnar man i oreflekterade föreställningar, som att CdC dog i en lägenhet, att hon gick i depå hemma hos någon efter pingsten och så vidare.

Men, som viperstyle påpekat ovan, tenderar historien att förutsäga framtiden. CdC hade tidigare frekventerat HGV och andra hotell med samma klientel. Varför inte återvända dit igen? Ett hotell, där personalen faktiskt tagit hand om C såtillvida att de ringde läkaren när hon fick anfall, kanske kunde te sig mer säkert än en vanlig knarkarkvart.

Om CdC dog och styckades på HGV skulle det kunna förklara varför styckaren tycks ha gjort en ansats till att sönderdela kroppen i så små delar som möjligt. Att transportera ut kvarlevor ur en lägenhet bör vara panikartat nog, men att osedd smita ut från ett hotell där lobbyn borde vara bemannad för jämnan är en logistisk mardröm.

En återkommande diskussion har rört huruvida sopsäckarna förvarades i ett yttre emballage. Vad som skulle smälta väl in på ett hotell är givetvis en vanlig resväska.
Citera
2025-08-27, 22:37
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
.
Och hon lär inte ha varit ensam om den saken... Det är därför en lockande tanke att sammankoppla den unge mannen som flydde genom fönstret med da Costas vistelse där.

Om han var involverad med CdC, kanske genom att vara den som formellt hyrde rummet, och om han kände till något om eller till och med var inblandad i hennes död, är paniken förståelig när polisen dök upp.

Du som förmodligen har mest kunskap om HGV, vet du möjligen på vilken våning/vilka våningar hotellet var beläget? Ju högre upp, desto mer dramatiskt är det ju att fly genom ett fönster.
Citera
2025-08-28, 05:13
Medlem
Citat:

Miste hon livet på HGV?

Eftersom personalen och flera utomstående vittnen lämnar motstridiga uppgifter om da Costas sista natt på HGV, kan man undra hur bra koll personalen hade.

En anställd, Saba, CB och ett sent vittne (hört 1999) påstår att da Costa bodde på HGV i maj eller juni 1984.

En grupp anställda påstår att da Costa lämnade hotellet i april 1984.

Man kan också undra om dessa anställda ljög.

Eftersom da Costa tog med sig torskar och polare till rummet, är det teoretiskt möjligt att hon dog på HGV.

Detta var absolut inget kontrollerat boende, där personalen bestämde över antalet besökare på rummen.
Citera
2025-08-28, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Och hon lär inte ha varit ensam om den saken... Det är därför en lockande tanke att sammankoppla den unge mannen som flydde genom fönstret med da Costas vistelse där.

Om han var involverad med CdC, kanske genom att vara den som formellt hyrde rummet, och om han kände till något om eller till och med var inblandad i hennes död, är paniken förståelig när polisen dök upp.

Du som förmodligen har mest kunskap om HGV, vet du möjligen på vilken våning/vilka våningar hotellet var beläget? Ju högre upp, desto mer dramatiskt är det ju att fly genom ett fönster.

Jag vet inte hur många våningar hotellet hade.
Citera
2025-08-28, 09:51
Medlem
Det verkar ju ligga ett hotell där idag med, Hotell Vaestmannagatan No.61. Det står att "vissa rum har ett privat badrum". Framgår dock inte ifall det innebär ett badkar, men kan ju ha inneburit det. Jag tänker just på ifall styckningen skett i ett badkar.

Enligt Google street view så ser ju byggnaden ut att ha totalt fem våningsplan, inkl. markplan. Förmodligen även källare eftersom huset ser ut att vara byggt runt förra sekelskiftet. Det går ju förstås begära ut planritningar från Stockholms stadsbyggnadskontor över hur det ska ha sett ut när HGV fanns i byggnaden 1984 och vilka våningsplan HGV disponerade.

Det som är synnerligen intressant i sammanhanget är ju att Karlbergsvägen går förbi precis runt husknuten på HGV. Fortsätter man västerut på Karlbergsvägen från HGV så kommer man ju direkt till FP1.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2025-08-28 kl. 10:02.
Citera
2025-08-28, 11:34
Medlem
Citat:
Det verkar ju ligga ett hotell där idag med, Hotell Vaestmannagatan No.61. Det står att "vissa rum har ett privat badrum". Framgår dock inte ifall det innebär ett badkar, men kan ju ha inneburit det. Jag tänker just på ifall styckningen skett i ett badkar.

Enligt Google street view så ser ju byggnaden ut att ha totalt fem våningsplan, inkl. markplan. Förmodligen även källare eftersom huset ser ut att vara byggt runt förra sekelskiftet. Det går ju förstås begära ut planritningar från Stockholms stadsbyggnadskontor över hur det ska ha sett ut när HGV fanns i byggnaden 1984 och vilka våningsplan HGV disponerade.

Det som är synnerligen intressant i sammanhanget är ju att Karlbergsvägen går förbi precis runt husknuten på HGV. Fortsätter man västerut på Karlbergsvägen från HGV så kommer man ju direkt till FP1.

Kan tillägga att det från FP1 inte heller är särskilt långt till Pampas Marina eller Stranden nedanför Västra Skogen där LW skrev om båten och mötet med de tre. )För all del inte heller långt från klädfyndet i den svarta sopsäcken som inrapporterades i augusti)

HGV passar väl in geografiskt o fallet, även i en större perspektiv.

Hoppas innerligt att du får ett positivt besked från arkivet i efterforskningen av tillslaget på HGV!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in