2025-08-30, 14:36
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluntcunt
Jag brukar hacka dom löskokta äggen och lägga på macka. Föredrar det framför skivade hårdkokta faktiskt.

Har äggkoppar hemma men har nog aldrig använt dom till ägg. Använder dom möjligtvis någon gång ibland när jag ska laga mat och vill förbereda kryddor så att dom bara är att hälla i när det är dags.

Men då äter du nog inte så löskokta som jag gör. Hade jag försökt ha de på mackan hade gulan runnit ut över hela bordet.
Citera
2025-08-30, 14:37
Moderator
vhes avatar
Om man går in i godtycklig butik som säljer köksgeråd - inklusive köksavdelningen på varuhus - så finns där en hylla med äggkoppar. Det i sig borde väl vara ett rätt gott tecken på att äggkoppar används. Alternativet är att samtliga dessa butiker glömt bort den hyllan, och varorna stått orörda där sedan 80-talet. Den förklaringen känns osannolik.
Senast redigerad av vhe 2025-08-30 kl. 14:39.
Citera
2025-08-30, 14:38
Medlem
AlligatorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Att svälja ägg hela har jag aldrig hört talas om att någon har gjort som normal ätmetod när det gäller ägg.

Jag råkade faktiskt göra det en gång i ungdomen, det var ytterst obehagligt och jag trodde att jag skulle dö några sekunder.

Jag använder äggkopp och sked när någon annan är närvarande. Annars knackar jag det i bordet, skalar och äter det i handen med lite salt eller kaviar om det finns.

Det är mycket jag gör annorlunda baserat på om jag är solo eller i närheten av andra och det känns ok så länge man har den kollen tycker jag.
Citera
2025-08-30, 14:40
Medlem
"något som dog ut med 40-50-talisterna?" - Lever inte majoriteten av denna folkgrupp fortfarande?

I övrigt - klart man har äggkopp, suveränt att nyttja.
Citera
2025-08-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Hur fan äter man löskokt ägg utan äggkopp?
Såg att du redan fått ett svar, men hur som helst.

Man lägger det skalade ägget på en nyrostad skiva formfranska, pressar och geggar ut med en gaffel. Sedan på med majonnäs eller Kalles kaviar eller liknande. Fantastiskt smarrigt.
Citera
2025-08-30, 14:53
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Jag råkade faktiskt göra det en gång i ungdomen, det var ytterst obehagligt och jag trodde att jag skulle dö några sekunder.

Jag använder äggkopp och sked när någon annan är närvarande. Annars knackar jag det i bordet, skalar och äter det i handen med lite salt eller kaviar om det finns.

Det är mycket jag gör annorlunda baserat på om jag är solo eller i närheten av andra och det känns ok så länge man har den kollen tycker jag.

Precis, om jag äter ägg med annan person vid bordet, eller om ägget är löskokt, äggkopp. WMF metalläggkoppar.
Ensam och hårdkokt, eller som mellanmål på jobbet; skala ägget, på med salt och med två tuggor avsluta ägget.
Citera
2025-08-30, 14:59
Medlem
bluntcunts avatar
Citat:
Men då äter du nog inte så löskokta som jag gör. Hade jag försökt ha de på mackan hade gulan runnit ut över hela bordet.
Nej, jag vet inte hur löskokta du äter förvisso. Men dom jag gör så med har fortfarande hela gulan rinnande. När den hackas/mosas ihop med äggvitan blir konsistensen som en lite lösare äggröra och brukar hålla sig kvar på mackan utan problem. Testa så får du se
Citera
2025-08-30, 15:02
Medlem
S.O.Stolps avatar
Äggkopp känns 40-tal. Har inte ens en äggkopp. Har inte moccakoppar heller.

Löskokta ägg skalar man och geggar ut på en skiva bröd. Hårdkokta kan man ha till tonfiskröra.
Citera
2025-08-30, 15:03
Medlem
Citat:
Det fungerar alldeles utmärkt, även om hela gulan är rinnande.
Citera
2025-08-30, 15:04
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Timell
Att inte använda äggkopp är lite som att dricka vin ur en plastmugg – det går, men det saknar all värdighet. Den som skalar sitt ägg i näven må vara effektiv, men också sorgligt stilbefriad. Ägg utan äggkopp är som frukost utan själ.
Jag föredrar att dricka vin ur små kaffekoppar. Gör det sällan men skulle kunna köpa kaffekoppar endast för det. Värsta glasen jag haft var när jag hade Iittala, Essence. Dem gjprde jag mig av med snabbt efter att ha provat dricka ur dem.

Har både några billiga äggkoppar och sedan Swedish Grace äggkoppar. Men jag kör äggen i handen genom att slutligen lyfta ur dem ur kopen. Stilbefriad? Kanske det men då är den där stilen isåfall "ambitiös" (tacky/wannabe) arbetarklass och på sin höjd skitnödig medelklass.

Min mamma älskar att håna mig inför folk för att jag en gång i mellanstadiet åt något med händerna och det säger mycket om vad för slags slödder det är som öppnar munnen om andra.
Citera
2025-08-30, 15:19
Medlem
Har jag bråttom eller fjällvandrar då trycker jag in ägget i munnen, men till vardags används äggkopp. Det är godare att äta ägget ordentligt
Citera
2025-08-30, 15:27
Medlem
Blir bara förbannad och stressad när man ska äta löskokt. Så fort man ska pressa igenom toppen med skeden så blir det ett jävla sprut av gulan som rinner överallt! Nä, salt och sen in med hela skiten på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in