2025-08-30, 13:04
Medlem
Onanikrems avatar
Använder äggkopp en eller ett par dagar i veckan. Löskokt ägg med en klick kaviar i efter varje sked, men oftast blir det ägg och bacon och då behövs ingen kopp.

Till Påsk behövs ju äggkoppar och virkad toppluva på ägget Skojar, men jag har faktiskt virkade toppluvor till ägg.
Citera
2025-08-30, 13:06
Medlem
bellusorcas avatar
Det är ineffektivt och klumpigt med äggkopp. Man måste salta mellan varje tugga? Lägger du istället ägget delat på en tallrik kan du salta och krydda och sen trycka in det i ansiktet, blir även lättare när du äter fler än ett ägg.

Ska du bara få i sig ett ägg pga snabbt mellanmål äter du det med handen och i tre tuggor så är det bra sen. Då kan man inte slösa tiden med en liten kopp.

Äger dock söta äggkoppar men dom är oanvända sen år tillbaka.
Citera
2025-08-30, 13:07
Medlem
När jag växte upp så åt alla från äggkoppen. Nu när jag är vuxen så äter jag inte så. Jag skalar det direkt och skivar den och lägger skivorna på smörgåsen.
Citera
2025-08-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Konceptet kör jag på fortfarande men äger av någon anledning ingen äggkopp så kör i snapsglas.
Ägglikör?
Är i samma sits, och det har lockat till en del skratt genom åren när det dukats till frukost, när nattgästen inte stannat till frukost tidigare.
Citera
2025-08-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Redan när jag var i tonåren på 90-talet, var det flera av mina jämnåriga som tyckte det var "förlegat" eller "svennigt" att äta ägg i äggkopp, på så sätt att man knackar och skalar och sen äter ägget med tesked. De jämnåriga som käkade ägg slog ofta ägget mot bordet, tog av skalet och svalde dem hela. Uppdukade frukostbord med alla tillbehör verkar för övrigt vara något som mer eller mindre dog ut med 40-50-talistgenerationerna. Och en del i min ålder åt inte ens frukost för att de inte tyckte att de var hungriga på morgonen. Men numera, när matlagning och ätande är mera trendigt, kanske det där har ändrats. Någon som känner igen detta eller kanske var det bara lokalt där jag bodde?

Det händer att jag äter löskokta ägg i äggkopp men inte så ofta!
Citera
2025-08-30, 13:35
Medlem
Forevermores avatar
Hur fan äter man löskokt ägg utan äggkopp?
Hårdkokta ägg äter man såklart utan äggkopp eller skivat med en äggskivare och har på macka.
Citera
2025-08-30, 14:14
Medlem
fjollciggs avatar
Att ens ägg kräver egen möbel är fan höjden av borgarfasoner. Har ni även särskild kopp för varje potatis till maten?
Citera
2025-08-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Att svälja ägg hela har jag aldrig hört talas om att någon har gjort som normal ätmetod när det gäller ägg. Låter trist att inte njuta av ägget i munnen.

Av andra orsaker är det också ganska onaturligt och korkat att inte tugga maten ordentligt.

Jag själv har dock aldrig använt äggkopp. Men min farsa brukar ta en kniv och hugga av hatten på ägget och sätta ägget i en äggkopp. sen varvar han med salt och tugga. Han måste svälja en fasligt massa salt till frullen.
Lite OT men det finns en svensk långfilm "enkel resa" där premisen för historian är att en ung kvinna letar efter sin försvunna pappa. Det enda hon minns om honom var att han kunde svälja ägget helt.
Citera
2025-08-30, 14:25
Avslutad
Att inte använda äggkopp är lite som att dricka vin ur en plastmugg – det går, men det saknar all värdighet. Den som skalar sitt ägg i näven må vara effektiv, men också sorgligt stilbefriad. Ägg utan äggkopp är som frukost utan själ.
Citera
2025-08-30, 14:28
Medlem
bluntcunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Hur fan äter man löskokt ägg utan äggkopp?
Hårdkokta ägg äter man såklart utan äggkopp eller skivat med en äggskivare och har på macka.
Jag brukar hacka dom löskokta äggen och lägga på macka. Föredrar det framför skivade hårdkokta faktiskt.

Har äggkoppar hemma men har nog aldrig använt dom till ägg. Använder dom möjligtvis någon gång ibland när jag ska laga mat och vill förbereda kryddor så att dom bara är att hälla i när det är dags.
Citera
2025-08-30, 14:30
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Har man fått en god uppfostran där bordsskick har ingått så äter man kokt ägg ur kopp. Grobianfasoner och pöbel som äter med fingrarna undanbedes.
Citera
2025-08-30, 14:34
Medlem
Cindells avatar
Sant i mitt fall, (sen 60-talist). Jag har faktiskt inte använt en äggkopp på många år.

Jag lägger löskokta ägg på rostat bröd, oftast genom att köra äggen genom en äggskärare först. Ja, det blir lite kladdigt, men lätt att skölja av äggskäraren direkt efteråt.

Rostat bröd, lite smör och sedan löskokta ägg med lite örtsalt på (Herbamare). Nom nom!

Att svälja ett helt ägg låter obehagligt.
Senast redigerad av Cindell 2025-08-30 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in