2025-08-30, 15:54
Medlem
Merwinnas avatar
När du säger det, så har jag inte använt äggkopp på många herrans år... vi använde det i mitt föräldrahem, dock. Om jag ska äta ägg bara som de är - utan att ha dem i en maträtt, alltså - så brukar jag koka dem löst, knacka hål på skalet mot kanten på ett glas och bända upp det i två halvor, och hälla/skrapa ut innehållet med en tesked, ner i glaset. Sedan häller jag på lite majonäs, kaviar eller bara salt, och äter med skeden. Det är ett snabbt sätt att få i sig protein och energi.

Fast detta är förstås inget jag bjuder gäster på... Har jag gäster till frukost så gör jag en omelett alternativt pocherade ägg på toast!
Citera
2025-08-30, 16:27
Medlem
TUKs avatar
Ja äggätande med äggkopp känns väldigt gammaldags. Jag äter alltid äggen halverade med dillkaviar på.
Citera
2025-08-30, 16:37
Medlem
jjujjus avatar
Jag har alltid ätit kokta ägg ur äggkopp.

Men jag skalar hela ägget om det inte är löskokt salt, lite peppar och kaviar, om och om igen. Retro, gott och riktigt frukostigt. Dricker oboy till!

Jag har faktiskt nyligen köpt 8 nya äggkoppar. Äggkoppen gör mig lycklig och påminner om barndomen. Kommer aldrig sluta
Citera
2025-08-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Att svälja ägg hela har jag aldrig hört talas om att någon har gjort som normal ätmetod när det gäller ägg. Låter trist att inte njuta av ägget i munnen.

Har inte heller stött på detta moderna fenomen. Låter farligt om inte annat.
Citera
2025-08-30, 17:00
Medlem
Vem sväljer ett ägg helt, har aldrig hört talas om? Sen är ju inte ägg i äggkopp att likna vid äggröra, två olika rätter med olika tillbehör. Ägg kan vara hårdkokta, krämiga eller löskokta i kopp. Olika vid olika tillfälle och maträtter.
Citera
2025-08-30, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Redan när jag var i tonåren på 90-talet, var det flera av mina jämnåriga som tyckte det var "förlegat" eller "svennigt" att äta ägg i äggkopp, på så sätt att man knackar och skalar och sen äter ägget med tesked. De jämnåriga som käkade ägg slog ofta ägget mot bordet, tog av skalet och svalde dem hela. Uppdukade frukostbord med alla tillbehör verkar för övrigt vara något som mer eller mindre dog ut med 40-50-talistgenerationerna. Och en del i min ålder åt inte ens frukost för att de inte tyckte att de var hungriga på morgonen. Men numera, när matlagning och ätande är mera trendigt, kanske det där har ändrats. Någon som känner igen detta eller kanske var det bara lokalt där jag bodde?
Självklart sväljer man inte hela kokta ägg. Ett acceptabelt alternativ till äggkoppen är ägghalvor med majo/kaviar/räksallad. Då äter man halva ägghalvan i en tugga. Man proppar inte käften full med ägg, Vi är människor, inte odjur.

Citera
2025-08-30, 17:10
Medlem
MyJustices avatar
sväljar mina i ettt nafs med kaviar på
Har dock kvar mina äggkoppar som jag kan använda som snapsglas
Citera
2025-08-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Redan när jag var i tonåren på 90-talet, var det flera av mina jämnåriga som tyckte det var "förlegat" eller "svennigt" att äta ägg i äggkopp, på så sätt att man knackar och skalar och sen äter ägget med tesked. De jämnåriga som käkade ägg slog ofta ägget mot bordet, tog av skalet och svalde dem hela. Uppdukade frukostbord med alla tillbehör verkar för övrigt vara något som mer eller mindre dog ut med 40-50-talistgenerationerna. Och en del i min ålder åt inte ens frukost för att de inte tyckte att de var hungriga på morgonen. Men numera, när matlagning och ätande är mera trendigt, kanske det där har ändrats. Någon som känner igen detta eller kanske var det bara lokalt där jag bodde?
Ingen sväljer ägg hela om man inte är efterbliven kroppsbyggare.
Allt bordsskick dog för övrigt ut med 40-talisterna. De flesta kan idag inte föra sig vid ett middagsbord.

Civiliserat är att slå av toppen med kniv, äta den lilla toppdelen och sedan äta den delen som står kvar i äggkoppen.
Citera
2025-08-30, 17:11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Självklart sväljer man inte hela kokta ägg. Ett acceptabelt alternativ till äggkoppen är ägghalvor med majo/kaviar/räksallad. Då äter man halva ägghalvan i en tugga. Man proppar inte käften full med ägg, Vi är människor, inte odjur.

Jo vi är djur och hungriga , du får droppa flaskan me hembränt o bara läsa vad vi andra skriver nu

Så be din fru koppla loss tangentbordet

Tack på förhand
Citera
2025-08-30, 17:12
Medlem
MrSwaggers avatar
Vafan är en ägg kopp???
Citera
2025-08-30, 17:14
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Käkade ägg i äggkopp med sked senast på 90-talet. Omständligt. Bättre att knäcka ägget och skala det för hand och äta som det är.
Citera
2025-08-30, 17:19
Medlem
knark-kungens avatar
Tycker det är praktiskt när man äter löskokta ägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in