2025-08-30, 12:28
Medlem
McCarthy01s avatar
Redan när jag var i tonåren på 90-talet, var det flera av mina jämnåriga som tyckte det var "förlegat" eller "svennigt" att äta ägg i äggkopp, på så sätt att man knackar och skalar och sen äter ägget med tesked. De jämnåriga som käkade ägg slog ofta ägget mot bordet, tog av skalet och svalde dem hela. Uppdukade frukostbord med alla tillbehör verkar för övrigt vara något som mer eller mindre dog ut med 40-50-talistgenerationerna. Och en del i min ålder åt inte ens frukost för att de inte tyckte att de var hungriga på morgonen. Men numera, när matlagning och ätande är mera trendigt, kanske det där har ändrats. Någon som känner igen detta eller kanske var det bara lokalt där jag bodde?
Citera
2025-08-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Redan när jag var i tonåren på 90-talet, var det flera av mina jämnåriga som tyckte det var "förlegat" eller "svennigt" att äta ägg i äggkopp, på så sätt att man knackar och skalar och sen äter ägget med tesked. De jämnåriga som käkade ägg slog ofta ägget mot bordet, tog av skalet och svalde dem hela. Uppdukade frukostbord med alla tillbehör verkar för övrigt vara något som mer eller mindre dog ut med 40-50-talistgenerationerna. Och en del i min ålder åt inte ens frukost för att de inte tyckte att de var hungriga på morgonen. Men numera, när matlagning och ätande är mera trendigt, kanske det där har ändrats. Någon som känner igen detta eller kanske var det bara lokalt där jag bodde?

Äggkoppar förekommer i mitt hem och även hos många andra - att sedan frukostvanorna har ändrats en hel del för många människor leder väl till att det är färre som använder dem. Hotell använder dem, och de stora fabrikaten har sådana, ex. Alessi, Iittala, Le Creuset och många andra.
Citera
2025-08-30, 12:35
Medlem
kalkryggars avatar
Att svälja ägg hela har jag aldrig hört talas om att någon har gjort som normal ätmetod när det gäller ägg. Låter trist att inte njuta av ägget i munnen.

Av andra orsaker är det också ganska onaturligt och korkat att inte tugga maten ordentligt.

Jag själv har dock aldrig använt äggkopp. Men min farsa brukar ta en kniv och hugga av hatten på ägget och sätta ägget i en äggkopp. sen varvar han med salt och tugga. Han måste svälja en fasligt massa salt till frullen.
Citera
2025-08-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01

Det stämmer. Jag slutade med äggkopp för över 20 år sedan. Bättre med äggröra eller bara sluka äggen i ett nafs. En fördel med äggkoppar + löst ägg var ju att man kunde skiva och strimla rostat bröd med smör och doppa strimlorna i äggulan. Gott minsann!
Citera
2025-08-30, 12:39
Medlem
Äggkoppar används fortfarande, speciellt när man har ett löskokt ägg.

Men matkulturen bland yngre idag är väl ganska inspirerat av McD, dvs man köper mat någonstans, trycker ner maten så fort det går. Sköljer ner med 2 liter sockercola och sedan skrolla vidare i sociala media eller snapchat medan man spelar dataspel halva natten.
Citera
2025-08-30, 12:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Att svälja ägg hela har jag aldrig hört talas om att någon har gjort som normal ätmetod när det gäller ägg. Låter trist att inte njuta av ägget i munnen.

Av andra orsaker är det också ganska onaturligt och korkat att inte tugga maten ordentligt.

Jag själv har dock aldrig använt äggkopp. Men min farsa brukar ta en kniv och hugga av hatten på ägget och sätta ägget i en äggkopp. sen varvar han med salt och tugga. Han måste svälja en fasligt massa salt till frullen.

Nästan alla tar ägget i ett nafs o tyggar o sväljer.

Löskokta,massa salt på toppen o in käften - skitgott när äggulan rinner ut
Citera
2025-08-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ägg i äggkopp med kaviar är godare än med bara salt.
Citera
2025-08-30, 12:45
Medlem
Sqrbankens avatar
Konceptet kör jag på fortfarande men äger av någon anledning ingen äggkopp så kör i snapsglas.
Citera
2025-08-30, 12:47
Medlem
Mycket nafs här läser jag, otroligt att folks bordsskick helt har försvunnit de senaste åren. Självklart kastar man inte ett helt ägg i munnen om inte är uppfostrad i något hem där båda föräldrar jobbade som personliga assistenter.
Citera
2025-08-30, 12:49
Medlem
Rastapunxs avatar
Använder äggkopp om jag ska ha löskokt ägg annars inte.
Citera
2025-08-30, 12:50
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nästan alla tar ägget i ett nafs o tyggar o sväljer.

Löskokta,massa salt på toppen o in käften - skitgott när äggulan rinner ut

Men nu var det att ägget svaldes helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Ägg i äggkopp med kaviar är godare än med bara salt.

När jag var liten och farsan försökte övertyga (tvinga) mig att äta ägg som honom så brukade jag ta en gång med salt och sen en gång med kaviar. Så varvade jag på det viset. Det var faktiskt inte så dumt.
Citera
2025-08-30, 13:00
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det låter som ett lokalt beteende.
Själv är jag yngre än 50-60 talist och har alltid äggkopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in