2025-08-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Att en veterinär undersökt hästen och bedömt att den aldrig kan bli ridhäst och att den bör avlivas.
Skumt då att skriva att den ena avlivades och den andra dömdes ut.

Edit läste vidare och förstår skillnaden nu. Sorry.
Citera
2025-08-28, 17:52
Medlem
TröttSvensks avatar
Orkar inte läsa allt.
Men allemansrätten är inte giltig inne i en hästhage.
Sen så är det så att allemansrätten kan användas kommersiellt men att den alltid är knuten till en enskild person.
Det är alltså med personligt ansvar man är ute i naturen.
HD dom på det.
Men en hästhage utgör inte en plats där allmänheten fritt får vara enligt allemansrätten.
Enskild väg blockerades, ser inte att det skulle vara brottsligt.
Företaget / piloten ljuger om nödlandningen, det är ett brott som borde föranleda en prövning av pilotens licens kan jag tycka.
Hade jag varit företaget så hade jag betalat för mig och försökt göra så lite buller som möjligt om detta.
Men dessa ballongföretag verkar anse att de har rätt att landa var de vill och sen stå där och skråla och dricka champis och köra fram stora picuper och lämna hjulspår efter sig.
Citera
2025-08-28, 17:54
Medlem
Timoteuss avatar
Konstigt att vara ballonggubbe i bebyggda trakter och inte ha en noggranna plan för hur man uppträder när man orsakar skada. Att ha ihjäl folks djur är ju hyfsat känsligt, hästar kan ju vara som någons hund eller tom barn.

Man behöver inte hålla med om att den döde Pålle var det vackraste och klokaste djuret i universum , det räcker att bete sig anständigt och empatiskt och erkänna sitt fel.

Nog för att hästfolk kan vara lite speciella, men har man faktiskt dödat en levande varelse måste man ta att hästpersonen är riktigt agiterad.
Ballongmannen verkar ha svårt med empatin.
Citera
2025-08-28, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
De har ju rätten på sin sida eftersom luftfartslagen övertrumfar det mesta. Flygplan, helikopter och ballonger går under allemansrätten. Får du gå där får du landa där.

Det betyder inte att jag tycker det är bra, tvärt om.

Men om en helikopter håller på att störta så ska dom inte få landa på din mark?
Citera
2025-08-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
JAG ser enbart rubriken och ett par rader text således kan JAG inte läsa artikeln.
Använder du VPN? Om ja, då kan det vara det?

Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Orkar inte läsa allt.
Men allemansrätten är inte giltig inne i en hästhage.
Sen så är det så att allemansrätten kan användas kommersiellt men att den alltid är knuten till en enskild person.
Det är alltså med personligt ansvar man är ute i naturen.
HD dom på det.
Men en hästhage utgör inte en plats där allmänheten fritt får vara enligt allemansrätten.
Enskild väg blockerades, ser inte att det skulle vara brottsligt.
Företaget / piloten ljuger om nödlandningen, det är ett brott som borde föranleda en prövning av pilotens licens kan jag tycka.
Hade jag varit företaget så hade jag betalat för mig och försökt göra så lite buller som möjligt om detta.
Men dessa ballongföretag verkar anse att de har rätt att landa var de vill och sen stå där och skråla och dricka champis och köra fram stora picuper och lämna hjulspår efter sig.
Prövning av pilotlicensen? jag håller med.
Jag tycker att de i luftballongen gjort flera fel.
Citera
2025-08-28, 18:15
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Men om en helikopter håller på att störta så ska dom inte få landa på din mark?
Nu blandar du äpplen och päron.
Det var ingen nödlandning sa företaget / piloten när Transportstyrelsen ville ha in en rapport.
Citera
2025-08-28, 18:30
Medlem
Jag skulle släppa pitt bull hundar 8 st iväg på ballongsfolk på min mark...

(Jag säger att hundar blir jätte rädda och hoppar över staket. Dom jagade efter dom i 4 timmar tills de visar id kort ...)

(Jag fotar id kort och visslar efter hundar hem.
Filma allt.)

Jag skulle kräva skadestånd för döda hästarna från luftballongsfirma..

Nästa ggn, jag båg med pil-eld på luftballong i luften före min mark och inte landa på min hästhage...
Citera
2025-08-28, 19:01
Medlem
Om man inte kan välja landningsplats så måste verksamheten förbjudas omedelbart. Nästa gång kan det bli motorvägen eller en sjö! För det kan väl inte vara så att man kan välja och ändå lyckas träffa en äng med hästar och alpackor? Är det en medvetet vald plats ska ballongföraren låsas in ett par år och inte ens få hoppa jämfota upp i luften längre. Är man så ointelligent ska man ha bägge fötterna på jorden.
Citera
2025-08-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Googlade på var man får landa med luftballong och lustigt nog säger googles "AI-översikt"

Så du får nog ta och skaffa lite bättre kännedom i ämnet (och gärna ge källa på det) ifall vi skall gå på din linje där om vad allemannsrätten säger.

Vad gäller hästarnas öde så gissar jag att det är lika mycket gissande från din sida där gällande hur de skadades, och vad eventuell ersättning som betalats för den skadan. Jag har rätt svårt att tro att balongfararen tänkte "titta! en häst, den skall jag försöka pricka. Bingo! Jag fick den och den skadades riktigt rejält. Hö-hö". Jag tror snarare att det inte var meningen att man skulle orsaka skada.

Oavsett om man lider skada av någon annans klanteri så betyder det inte att man får ta lagen i egna händer som verkar ha skett här.

Den som SKA skaffa bättre kännedom i ämnet är DU DIN AI tomte DETTA SÄGER Naturvårdverket.

Citat:
Betesmarker och hagar får korsas så länge du respekterar och inte stör djuren.

Så ballongmarodören diskvalificera sig rätt så hårt genom att skrämma skiten ur hästarna så två stycken fick avlivas......

Det är detta som är farligt när folk utan någon förståelse eller kritik tar BOKSTAVLIGEN vad AI säger och tar det som den har rätt du har fel.........
Citera
2025-08-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Konstigt att vara ballonggubbe i bebyggda trakter och inte ha en noggranna plan för hur man uppträder när man orsakar skada. Att ha ihjäl folks djur är ju hyfsat känsligt, hästar kan ju vara som någons hund eller tom barn.

Man behöver inte hålla med om att den döde Pålle var det vackraste och klokaste djuret i universum , det räcker att bete sig anständigt och empatiskt och erkänna sitt fel.

Nog för att hästfolk kan vara lite speciella, men har man faktiskt dödat en levande varelse måste man ta att hästpersonen är riktigt agiterad.
Ballongmannen verkar ha svårt med empatin.

Det många inte tänker på är att hästar förutom att det Affektionsvärde för hästägaren så kan hästen vara värd bra många miljonen beroende hur duktig den är.
Citera
2025-08-28, 20:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej, man eldar och gasar på även när man landar för att avväga och få till en mjuk landning.
Inte enbart när man stiger.

Aldrig någonsin sett en ballong elda för att landa. Det är det sista man vill, få mer varmluft i ballongen!
Citera
2025-08-28, 20:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Aldrig någonsin sett en ballong elda för att landa. Det är det sista man vill, få mer varmluft i ballongen!

Beror ju på hur mycket lyftkraft man förlorat på vägen ner, har man tappat för mycket så kan det behövas en bränning för att bromsa in för en mjukare landning (eller undvika tex byggnader eller träd).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in