Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-28, 09:11
Medlem
Länkar till FB grupp där ballongföretaget nämns som skyldiga

https://www.facebook.com/share/p/1B8...ibextid=wwXIfr

https://www.facebook.com/share/p/1Gt...ibextid=wwXIfr

https://www.facebook.com/share/p/16o...ibextid=wwXIfr

https://www.eposten.se/nyheter/enkop...strof/jpgp5m0j

https://www.mitti.se/nyheter/luftbal...357.b98f6ba245

https://www.sverigesradio.se/artikel...ammer-hastarna

https://www.hippson.se/nyheter/luftb...anfor-vasteras

(Om samma ägare ovanstående 2 länkar )
Senast redigerad av Felicia0000 2025-08-28 kl. 09:25.
Citera
2025-08-28, 09:12
Medlem
Men hon är väl inte dömd?
Citera
2025-08-28, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
2 hästar göre icke en flock

Hittar du på detta eller står det i FUP? Låter verkligen som en efterhandskonstruktion.

Det behöver absolut inte vara det för att landa med luftballonger....

Och det är rätt. Det hade varit mycket värre om någon hindrat dem!

Stod han och skrek detta upp till ballongen eller? Låter som mer hittepå från dig.

Och sen skriver du något mer skit om psykologiska trauman hos hästarna, som sagt, hästar HAR INTE bomullspsyken, de bryr sig lika mycket om en luftballong som ett gäng fåglar eller fjärilar!
Om inte just dessa hästar var osedvanligt efter.

Det var inte 2 hästar som blev skrämda utan en hel flock! Men de konstaterades efter kontroll på skadeläget hur hästarna mådde. En tjej höll på att bli ihjältrampad pga en orolig stressad flock.
Citera
2025-08-28, 09:15
Medlem
Citat:

Men det här förstår ju vilken tänkande människa som helst att det är bara trams. Den skrupulöse djurägaren försöker casha in på alla sina förluster. Ska de inte ta upp gungstolen på altanen också, som farbror Gösta satt sönder i våras?

Har du läst FUP och hört företagets efterhandskonstruktioner eftersom de hävdas i tråden att hästägaren gjort det trots att de fanns fler vittnen polisen inte pratade med utan pratade mest med företagets personal så i förundersökningen konstaterades det att ringa fler vittnen till förhör man valde 2 // 4 vittnen som inte var släkt med familjen
Citera
2025-08-28, 09:16
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Har du sett en luftbalong någon gång? Ser det ut som något man stoppar i fickan och kryper ur en hästhage med?

Men om du känner dig trängd så tar du väl för fan inte med luftballongen. Du lämnar den på plats för att sedan återvända under kontrollerade former.
Citera
2025-08-28, 09:18
Medlem
Citat:
2 hästar göre icke en flock

Hittar du på detta eller står det i FUP? Låter verkligen som en efterhandskonstruktion.

Det behöver absolut inte vara det för att landa med luftballonger....

Och det är rätt. Det hade varit mycket värre om någon hindrat dem!

Stod han och skrek detta upp till ballongen eller? Låter som mer hittepå från dig.

Och sen skriver du något mer skit om psykologiska trauman hos hästarna, som sagt, hästar HAR INTE bomullspsyken, de bryr sig lika mycket om en luftballong som ett gäng fåglar eller fjärilar!
Om inte just dessa hästar var osedvanligt efter.

Inte kopplad till ärendet bara en upprörd människa över hur inkompetenta dessa ballongpiloter är och att de som skadats mest skall dömmas för egenmäktighet pga att en de stod en traktor på en gårdsväg när de kunde ha burit ut den från hagen
Citera
2025-08-28, 09:21
Medlem
Ballongflretagen är gangsters. Föraren borde ställas inför rätta för vårdslöshet.
Citera
2025-08-28, 09:25
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Mig veterligen gäller allemansrätten för enskilda personer utan fordon.

Markägaren känner sina djur bättre än någon annan. Bevisligen eftersom ett av djuren blev så stressat att det avlivades.

Som lök på laxen ska nån jävla wannabe nordpolsfarare stämma markägaren när de ställt till en jävla oreda i en farkost de ej har kontroll över.
Det är bra lustigt ändå, är det inte det? Jag kan plöja tråd efter tråd om bestialiska våldsdåd men sällan har jag stört mig så pass mycket på det jag läser som när jag föreställer mig den här jävla ballongfittan stå där och gapa i, vad jag föreställer mig, solbrillor och röda byxor.

Kanske ett överlägset litet brat-smile på herr Magnusson också? Japp, vi får nog anse det som klarlagt att han bar tighta röda byxor, skjorta, seglarskor och solbrillor. Allt medan de omges av en massa hästkadaver.

Nu får det jävlar i min själ vara nog!
Citera
2025-08-28, 09:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Snälla rara Felicia,

1 sluta använda ordet "flertal", "flertalet", "ett flertal gånger". Det betyder inte vad du tror det gör. Det betyder INTE "flera" dvs fler än 3. Det betyder en MAJORITET av gångerna, alla gångerna. Mer än 51% således.
Såvida du inte vet detta eller har statistiken, använd "flera" istället för "flertal"

2 Har du någonsin SETT en luftballong landa/nödlanda någon gång? Det har jag, flera gånger. Aldrig sett skador på marken.
Jo, en gång såg jag en nödlandning i ett vetefält. De vetestrån som var rakt under korgen blev tillplattade...

Och igen:
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
2 hästar är döda pga denna händelse, 4 alpackor aborter sina foster och flera hästar med sårskador.
Du måste ju någonstans förstå det helt ORIMLIGA i att en luftballong landar likt en fjäril på marken och 4 (!!!) gravida alpackor får missfall - exakt samtidigt!
T o m du måste förstå att ägaren försöker få igen pengarna för sina förluster!

Och, "flera hästar med sårskador". Hästar går normalt lugnt undan när en luftballong kommer seglande lite för nära. Det går inte FORT när en luftballong nödlandar. De seglar ner som ett singlande löv., inte "boom rätt i pallet". Djuren har GOTT OM TID att flytta på sig om de känner sig obekväma. De måste inte stå kvar tills ballongen är på dem. Hästar har sinnesnärvaro nog att sätta sig i säkerhet...

Om du inte tror detta så är det något fel i fattligheten nånstans, samt att du tyvärr har köpt ett galet narrativ här.
Citera
2025-08-28, 09:26
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Snälla rara Felicia,

1 sluta använda ordet "flertal", "flertalet", "ett flertal gånger". Det betyder inte vad du tror det gör. Det betyder INTE "flera" dvs fler än 3. Det betyder en MAJORITET av gångerna, alla gångerna. Mer än 51% således.
Såvida du inte vet detta eller har statistiken, använd "flera" istället för "flertal"

2 Har du någonsin SETT en luftballong landa/nödlanda någon gång? Det har jag, flera gånger. Aldrig sett skador på marken.
Jo, en gång såg jag en nödlandning i ett vetefält. De vetestrån som var rakt under korgen blev tillplattade...

Och igen:

Du måste ju någonstans förstå det helt ORIMLIGA i att en luftballong landar likt en fjäril på marken och 4 (!!!) gravida alpackor får missfall - exakt samtidigt!

Och, "flera hästar med sårskador". Hästar går normalt lugnt undan när en luftballong kommer seglande lite för nära. Det går inte FORT när en luftballong nödlandar. De seglar ner som ett singlande löv., inte "boom rätt i pallet". Djuren har GOTT OM TID att flytta på sig om de känner sig obekväma. De måste inte stå kvar tills ballongen är på dem. Hästar har sinnesnärvaro nog att sätta sig i säkerhet...

Om du inte tror detta så är det något fel i fattligheten nånstans, samt att du tyvärr har köpt ett galet narrativ här.
Fem röda byxor är fler än fyra hästkadaver, är vad du försöker säga?
Citera
2025-08-28, 09:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Det var inte 2 hästar som blev skrämda utan en hel flock! Men de konstaterades efter kontroll på skadeläget hur hästarna mådde. En tjej höll på att bli ihjältrampad pga en orolig stressad flock.

Tror jag inte på en sekund!

Tror du på att 4 alpackor fick missfall pga en nedsinglande ballong? Vet du NÅGOT om djur? För om luftballonger tycks du ju vets NOLL.
Citera
2025-08-28, 09:28
Medlem
Citat:
Snälla rara Felicia,

Och igen:

Det märks att du inte varit med om en flock hästar som blir skrämda eller för den delen 1 häst. Alpackorna är inte säkert såklart men hästarna skadades.

Hur kan du tro att hästen inte kan bli rädd av en lågt flygande farkost med brännare med eld?

En häst kan bli skrämd av vad som helst då det är ett djur med flyktinstinkter. Det finns även film på början av händelsen , har tyvärr inte den så jag kan länka eller se själv men FUP avslöjar mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in