Citat:
Ursprungligen postat av
Pitschka
Lyssna nu, jag köper en hel del av dina resonemang.
Jag värdesätter och förstår vikten (även i ekonomiska termer) av värdet av kvinnors oavlönade arbete.
Jag har synpunkter på, och väldigt svårt att ta till mig, att samma kvinnor som önskar att ett en större del av kakan SAMTIDIGT röstar för att samhället ska belastas i så hög utsträckning som möjligt av tärande individer.
Kvinnor, som är de som vill få ökad del av ett överskott gör allt för att sagda överskott skall minska.
Samma kvinnor som röstar för större möjlighet att drabbas av våldshandlingar och dess kostnader, både för dem själva och samhället.
Och, igen, de eventuella bidrag jag kanske tagit emot är ju i huvudsak genererade av andra män.
Precis som dina.
Jag säger inte att kvinnor, per se, behöver vara jämlika när det gäller intäkter.
Inte minst med bakgrund i det du nämner.
Jag förstår även att kvinnor, per se, har den inställningen att jämlikhet innebär att man ska ta del av uppsidor utan att behöva ta ansvar, varken för sig själva eller samhället i stort.
Jag vet även att merparten kvinnor är riktigt usla på att löneförhandla, företagande i stort och undviker risktagande för eventuell framtida ekonomisk uppsida.
Med bakgrund i att de i så stor majoritet söker sig till statliga/kommunala/regionala arbetsgivare.
Men.
Det hade varit betydligt lättare att ha en öppen diskussion hur vi bättre kompenserar de kvinnor som bidrar lönelöst OM kvinnor inte samtidigt hade varit så fokuserade på att, via röstsedeln, belasta samhället med kostnader UTÖVER vad de själva ger upphov till.
De hade tjänat på det. Mycket.
Problemet, för kvinnorna, att även männen och samhället i stort, hade tjänat på det.
Och vi skulle förmodligen inte ens behövt ha den här diskussionen.
Många saker på en gång här.
Men! invandringsfrågan...så tröttsamt denna evinnerliga skuldläggning på kvinnor eller ibland tom specifikt på feminister att vi har invandring.
Sverige har invandring för att vi är med i EU, dvs ingår i EUs avtal och pga att världen nu ser ut som den gör, dvs det finns 130 milj. eller vad det är nu, flyktingar i världen. Alla partier utom ETT enda har varit för svensk invandring...en FET majoritet av alla svenskar inkl en majoritet av männen har röstat på dessa andra partier, dvs för den invandringspolitik vi nu har haft. Den politiken beror alltså INTE varken på kvinnor eller feminister.
Vidare...det finns mängder med olika varianter av uträkningar kring vad invandring kostar, om den är lönsam eller inte...etc...men ett är säkert svensk sjukvård och åldringsvård ex. skulle imorgon dag haverera om alla invandrare skulle dunst imorgon. Säkert även ett flesta andra branscher, som vi alla är beroende av fungerar som de ska.
Att generalisera som du gör och kalla invandrare, eller som tidigare kvinnor för "tärande" är alltså helt fel.
Och sen verkligen? är det kvinnor i denna värld som tycker sig ha rätt till "uppsidorna utan att behöva ta ansvar, varken för sig själva eller samhället i stort"???
Det tycker ju inte jag...Är mest kvinnor som inte belastar samhället med kriminalitet, är mest kvinnor som tar ansvar för både barn, sin egen hälsa och andras.... är mest kvinnor som är miljömedvetna, arbetar politiskt för och tar ansvar för viktiga frågor som rör allas vår framtid.
medan män är det kön som gör minst av ovan...
"Forskning visar även på skillnader i inställning till klimatförändringar, där kvinnor prioriterar miljöfrågor i högre grad än män, både värderingsmässigt och genom handling."
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatomstallningen/omraden/klimat-och-jamstalldhet/
Öppen diskussion absolut! Men då måste snubbar av din sort sluta ljuga om att kvinnor skulle vara "tärande"... inte bidra...etc av allt det skit du skrivit om kvinnor...och nu då också invandrare..