2025-08-27, 12:48
  #1513
Medlem
Män hatar inte intelligenta kvinnor. Män hatar korkade kvinnor.
2025-08-27, 14:18
  #1514
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Finns gott om uträkningar som visar på att det kön som mest "kostar" samhället pengar i form av helt onödiga och destruktiva beteenden är män.

Män kostar i form av rättsväsende, kriminalvård, onödiga olyckor, sjukdomar och våld.
Bara mäns våld mot kvinnor kostar det svenska samhället 13 miljarder per år.
https://www.dagensarena.se/innehall/mans-vald-mot-kvinnor-kostar-minst-13-miljarder-om-aret/

Hela samhället; män som kvinnor "betalar" för ovan. Helt jävla onödiga pengar.
DET borde du verkligen irritera dig som fan på och inte att omsorg om barn, sjuka och äldre kostar något.


13 miljarder är ingenting i sammanhanget.

Sjukfrånvaro kostar 90 miljarder om året, varav kvinnor står för 2 tredjedelar. Så säg 60 miljarder i veckpeng till värdelösa kvinnor.

30 miljarder i veckopeng till värdelösa män, + 13 miljarder i kostnad för kvinnomisshandlarna.

Kvinnor kostar alltså mer än män. 60 miljarder vs 43 miljarder. Då har vi inte ens tagit med i beräkningarna att män genererar mycket mer på plussidan genom att arbeta mer.

Citat:
SvD Näringsliv har försökt granska kostnaderna för mäns våld mot kvinnor, i spåren av de senaste dagarnas nätkampanj #metoo där kvinnor över hela världen vittnat om våld och övergrepp som de utsatts för av män.

Nationalekonomerna Anders Wadeskog och Ingvar Nilsson är två av dem som har försökt beräkna kostnaden för våldet. I beräkningen ingick konkreta kostnader som exempelvis vård, stöd och hjälp, inkomstbortfall, rättsväsendets hantering men också kostnader för barn som drabbas. Summan blev då 13 miljarder kronor per år i Sverige.

Beräkningen gjordes med Södertälje kommun som exempel och drygt 500 anmälningar om våld som gjordes det året. Ingvar Nilsson tror därför att siffran är en underskattning.

– Hela den studien tycker jag att vi låg ohyggligt mycket i underkant, säger han till tidningen.

En annan studie kom fram till en betydligt högre kostnad för mäns våld mot kvinnor; nästan 40 miljarder kronor om året. Den gjordes av European Institute for Gender Equality (EIGE) 2014.

I EIGE:s studie ingick även beräkningar av kostnader för förlorad livskvalitet och friska levnadsår som går förlorade – och de kostnaderna visade sig stå för hälften av de totala kostnaderna i studien

NCK har även studerat kostnaden för fyra enskilda våldtäkter. Det visade sig att de kostade samhället mellan en och 13 miljoner kronor var, vilket gör våldtäkt till det dyraste brottet efter mord.

Kostnaden för en våldsutsatt kvinna årligen är en miljon kronor, vilket kan jämföras med siffran 10 000 kronor för en kvinna som inte drabbas av våld, visar också NCK.
2025-08-27, 17:30
  #1515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Lyssna nu, jag köper en hel del av dina resonemang.
Jag värdesätter och förstår vikten (även i ekonomiska termer) av värdet av kvinnors oavlönade arbete.

Jag har synpunkter på, och väldigt svårt att ta till mig, att samma kvinnor som önskar att ett en större del av kakan SAMTIDIGT röstar för att samhället ska belastas i så hög utsträckning som möjligt av tärande individer.

Kvinnor, som är de som vill få ökad del av ett överskott gör allt för att sagda överskott skall minska.

Samma kvinnor som röstar för större möjlighet att drabbas av våldshandlingar och dess kostnader, både för dem själva och samhället.

Och, igen, de eventuella bidrag jag kanske tagit emot är ju i huvudsak genererade av andra män.
Precis som dina.

Jag säger inte att kvinnor, per se, behöver vara jämlika när det gäller intäkter.
Inte minst med bakgrund i det du nämner.

Jag förstår även att kvinnor, per se, har den inställningen att jämlikhet innebär att man ska ta del av uppsidor utan att behöva ta ansvar, varken för sig själva eller samhället i stort.

Jag vet även att merparten kvinnor är riktigt usla på att löneförhandla, företagande i stort och undviker risktagande för eventuell framtida ekonomisk uppsida.
Med bakgrund i att de i så stor majoritet söker sig till statliga/kommunala/regionala arbetsgivare.

Men.

Det hade varit betydligt lättare att ha en öppen diskussion hur vi bättre kompenserar de kvinnor som bidrar lönelöst OM kvinnor inte samtidigt hade varit så fokuserade på att, via röstsedeln, belasta samhället med kostnader UTÖVER vad de själva ger upphov till.

De hade tjänat på det. Mycket.
Problemet, för kvinnorna, att även männen och samhället i stort, hade tjänat på det.

Och vi skulle förmodligen inte ens behövt ha den här diskussionen.

Många saker på en gång här.
Men! invandringsfrågan...så tröttsamt denna evinnerliga skuldläggning på kvinnor eller ibland tom specifikt på feminister att vi har invandring.
Sverige har invandring för att vi är med i EU, dvs ingår i EUs avtal och pga att världen nu ser ut som den gör, dvs det finns 130 milj. eller vad det är nu, flyktingar i världen. Alla partier utom ETT enda har varit för svensk invandring...en FET majoritet av alla svenskar inkl en majoritet av männen har röstat på dessa andra partier, dvs för den invandringspolitik vi nu har haft. Den politiken beror alltså INTE varken på kvinnor eller feminister.

Vidare...det finns mängder med olika varianter av uträkningar kring vad invandring kostar, om den är lönsam eller inte...etc...men ett är säkert svensk sjukvård och åldringsvård ex. skulle imorgon dag haverera om alla invandrare skulle dunst imorgon. Säkert även ett flesta andra branscher, som vi alla är beroende av fungerar som de ska.

Att generalisera som du gör och kalla invandrare, eller som tidigare kvinnor för "tärande" är alltså helt fel.

Och sen verkligen? är det kvinnor i denna värld som tycker sig ha rätt till "uppsidorna utan att behöva ta ansvar, varken för sig själva eller samhället i stort"???
Det tycker ju inte jag...Är mest kvinnor som inte belastar samhället med kriminalitet, är mest kvinnor som tar ansvar för både barn, sin egen hälsa och andras.... är mest kvinnor som är miljömedvetna, arbetar politiskt för och tar ansvar för viktiga frågor som rör allas vår framtid.
medan män är det kön som gör minst av ovan...

"Forskning visar även på skillnader i inställning till klimatförändringar, där kvinnor prioriterar miljöfrågor i högre grad än män, både värderingsmässigt och genom handling."

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatomstallningen/omraden/klimat-och-jamstalldhet/


Öppen diskussion absolut! Men då måste snubbar av din sort sluta ljuga om att kvinnor skulle vara "tärande"... inte bidra...etc av allt det skit du skrivit om kvinnor...och nu då också invandrare..
2025-08-27, 17:38
  #1516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Många saker på en gång här.
Men! invandringsfrågan...så tröttsamt denna evinnerliga skuldläggning på kvinnor eller ibland tom specifikt på feminister att vi har invandring.
Sverige har invandring för att vi är med i EU, dvs ingår i EUs avtal och pga att världen nu ser ut som den gör, dvs det finns 130 milj. eller vad det är nu, flyktingar i världen. Alla partier utom ETT enda har varit för svensk invandring...en FET majoritet av alla svenskar inkl en majoritet av männen har röstat på dessa andra partier, dvs för den invandringspolitik vi nu har haft. Den politiken beror alltså INTE varken på kvinnor eller feminister.

Vidare...det finns mängder med olika varianter av uträkningar kring vad invandring kostar, om den är lönsam eller inte...etc...men ett är säkert svensk sjukvård och åldringsvård ex. skulle imorgon dag haverera om alla invandrare skulle dunst imorgon. Säkert även ett flesta andra branscher, som vi alla är beroende av fungerar som de ska.

Att generalisera som du gör och kalla invandrare, eller som tidigare kvinnor för "tärande" är alltså helt fel.

Och sen verkligen? är det kvinnor i denna värld som tycker sig ha rätt till "uppsidorna utan att behöva ta ansvar, varken för sig själva eller samhället i stort"???
Det tycker ju inte jag...Är mest kvinnor som inte belastar samhället med kriminalitet, är mest kvinnor som tar ansvar för både barn, sin egen hälsa och andras.... är mest kvinnor som är miljömedvetna, arbetar politiskt för och tar ansvar för viktiga frågor som rör allas vår framtid.
medan män är det kön som gör minst av ovan...

"Forskning visar även på skillnader i inställning till klimatförändringar, där kvinnor prioriterar miljöfrågor i högre grad än män, både värderingsmässigt och genom handling."

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatomstallningen/omraden/klimat-och-jamstalldhet/


Öppen diskussion absolut! Men då måste snubbar av din sort sluta ljuga om att kvinnor skulle vara "tärande"... inte bidra...etc av allt det skit du skrivit om kvinnor...och nu då också invandrare..
har eu tvingat er k**ulla araber,afrikaner födda deras barn i stället för svenska ?🤭
2025-08-27, 17:46
  #1517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
13 miljarder är ingenting i sammanhanget.

Sjukfrånvaro kostar 90 miljarder om året, varav kvinnor står för 2 tredjedelar. Så säg 60 miljarder i veckpeng till värdelösa kvinnor.

30 miljarder i veckopeng till värdelösa män, + 13 miljarder i kostnad för kvinnomisshandlarna.

Kvinnor kostar alltså mer än män. 60 miljarder vs 43 miljarder. Då har vi inte ens tagit med i beräkningarna att män genererar mycket mer på plussidan genom att arbeta mer.

13 miljarder var ENKOM mäns våld mot kvinnor....utöver en mängd andra saker som jag räknade upp.
Bara en fängelseplats kostar lägst 1,2 miljoner per år i drift.
Och Sverige har idag ca 11 000 platser...räkna själv...
2025-08-27, 19:28
  #1518
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Många saker på en gång här.
Men! invandringsfrågan...så tröttsamt denna evinnerliga skuldläggning på kvinnor eller ibland tom specifikt på feminister att vi har invandring.
Sverige har invandring för att vi är med i EU, dvs ingår i EUs avtal och pga att världen nu ser ut som den gör, dvs det finns 130 milj. eller vad det är nu, flyktingar i världen. Alla partier utom ETT enda har varit för svensk invandring...en FET majoritet av alla svenskar inkl en majoritet av männen har röstat på dessa andra partier, dvs för den invandringspolitik vi nu har haft. Den politiken beror alltså INTE varken på kvinnor eller feminister.

Vidare...det finns mängder med olika varianter av uträkningar kring vad invandring kostar, om den är lönsam eller inte...etc...men ett är säkert svensk sjukvård och åldringsvård ex. skulle imorgon dag haverera om alla invandrare skulle dunst imorgon. Säkert även ett flesta andra branscher, som vi alla är beroende av fungerar som de ska.

Att generalisera som du gör och kalla invandrare, eller som tidigare kvinnor för "tärande" är alltså helt fel.

Och sen verkligen? är det kvinnor i denna värld som tycker sig ha rätt till "uppsidorna utan att behöva ta ansvar, varken för sig själva eller samhället i stort"???
Det tycker ju inte jag...Är mest kvinnor som inte belastar samhället med kriminalitet, är mest kvinnor som tar ansvar för både barn, sin egen hälsa och andras.... är mest kvinnor som är miljömedvetna, arbetar politiskt för och tar ansvar för viktiga frågor som rör allas vår framtid.
medan män är det kön som gör minst av ovan...

"Forskning visar även på skillnader i inställning till klimatförändringar, där kvinnor prioriterar miljöfrågor i högre grad än män, både värderingsmässigt och genom handling."

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatomstallningen/omraden/klimat-och-jamstalldhet/


Öppen diskussion absolut! Men då måste snubbar av din sort sluta ljuga om att kvinnor skulle vara "tärande"... inte bidra...etc av allt det skit du skrivit om kvinnor...och nu då också invandrare..

Det hänger väl mest ihop med att unga kvinnor mellan 19-25 idag med över 70% majoritet röstar för att vi ska ta in fler tärande invandrare. Idag, liksom.

I en ålder där dessa löper störst risk att drabbas av vålds och sexualbrott.
Osolidariskt mellan kvinnor, tycker jag.

Samt en rejäl övervikt för dito röstande bland kvinnor i äldre åldersgrupper.

Så, mitt problem är väl inte specifikt att kvinnor i sig är tärande.

Utan för att de röstar för att de (i första hand) skall själva behöva slåss om de resurser de vill ha i framtiden. För vänstern kommer strax prioritera bort Svenskar.

Ett exempel kan väl vara när en förlossningsavdelning läggs ner i blodröda Norrland med sämre vård och arbetslöshet bland, i första hand kvinnor, till följd.

Helt i onödan.
2025-08-27, 20:13
  #1519
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
13 miljarder var ENKOM mäns våld mot kvinnor....utöver en mängd andra saker som jag räknade upp.
Bara en fängelseplats kostar lägst 1,2 miljoner per år i drift.
Och Sverige har idag ca 11 000 platser...räkna själv...

ok lägg på 12 miljarder.

43 + 12 = 55
2025-08-27, 20:20
  #1520
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
är mest kvinnor som är miljömedvetna, arbetar politiskt för och tar ansvar för viktiga frågor som rör allas vår framtid.
medan män är det kön som gör minst av ovan...

"Forskning visar även på skillnader i inställning till klimatförändringar, där kvinnor prioriterar miljöfrågor i högre grad än män, både värderingsmässigt och genom handling."

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatomstallningen/omraden/klimat-och-jamstalldhet/

Jag älskar hur du kan ta dina politiska ståndpunkter och om och om igen presentera dem som om de vore en moralisk sanning och inte omstridda alls. Totalt oförstående för andra perspektiv, bara en naiv uppdelning i bra och dåligt, goda och onda. Jag släppte det perspektivet i 12-13-årsåldern, kanske är det dags för dig nu?

Det är långt ifrån en självklar dygd att prioritera miljöfrågor, det är en politisk fråga som det råder delade meningar om.
2025-08-27, 20:21
  #1521
Medlem
Readyfreddies avatar
Det finns en anledning till att kvinnor på Kungsholmen är världens ensammaste individgrupp. Tror ensamhetsprocenten ligger kring 84%.

För "lyckade" kvinnor duger inget än de "bästa" och då väntar förstås ett liv i ensamhet. Tyvärr för dom bryr sig inte "lyckade" män sig om "lyckade" kvinnor utan vill ha enklare och snyggare alternativ.

Frågeställning bör lyda varför "intelligenta" kvinnor får hybris och inget annat. Män bryr sig inte om "intelligensnivå" utan mer värdefulla drag, som skönhet och personlighet.
2025-08-27, 20:31
  #1522
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag älskar hur du kan ta dina politiska ståndpunkter och om och om igen presentera dem som om de vore en moralisk sanning och inte omstridda alls. Totalt oförstående för andra perspektiv, bara en naiv uppdelning i bra och dåligt, goda och onda. Jag släppte det perspektivet i 12-13-årsåldern, kanske är det dags för dig nu?

Det är långt ifrån en självklar dygd att prioritera miljöfrågor, det är en politisk fråga som det råder delade meningar om.

App app app. Merapia är ju "Den Resonabla Feministen", det vet väl alla. Och då kan man ju inte kritisera hur som helst så där. Inte för att jag kan se vad den påstådda skillnaden skulle vara.
2025-08-27, 22:45
  #1523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Det hänger väl mest ihop med att unga kvinnor mellan 19-25 idag med över 70% majoritet röstar för att vi ska ta in fler tärande invandrare. Idag, liksom.

I en ålder där dessa löper störst risk att drabbas av vålds och sexualbrott.
Osolidariskt mellan kvinnor, tycker jag.

Samt en rejäl övervikt för dito röstande bland kvinnor i äldre åldersgrupper.

Så, mitt problem är väl inte specifikt att kvinnor i sig är tärande.

Utan för att de röstar för att de (i första hand) skall själva behöva slåss om de resurser de vill ha i framtiden. För vänstern kommer strax prioritera bort Svenskar.

Ett exempel kan väl vara när en förlossningsavdelning läggs ner i blodröda Norrland med sämre vård och arbetslöshet bland, i första hand kvinnor, till följd.

Helt i onödan.

Nu flyttar du målstolparna från att prata om alla kvinnor till enkom kvinnor i den och den åldern.
Fakta är fortsatt att nej, var endast SD som var emot invandring, och SD fick bara, vad var det nu 20%? av rösterna 2022. Alltså en saklig omöjlighet att just kivnnors röster skulle vara ansvariga för denna fråga.

Vidare...invandrare är också kvinnor, väldigt solidariskt av svenska kvinnor att välkomna hit kvinnor och flickor och ge dem en chans i det jämställda Sverige. du vet allt handlar inte om män...
2025-08-28, 10:58
  #1524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag älskar hur du kan ta dina politiska ståndpunkter och om och om igen presentera dem som om de vore en moralisk sanning och inte omstridda alls. Totalt oförstående för andra perspektiv, bara en naiv uppdelning i bra och dåligt, goda och onda. Jag släppte det perspektivet i 12-13-årsåldern, kanske är det dags för dig nu?

Det är långt ifrån en självklar dygd att prioritera miljöfrågor, det är en politisk fråga som det råder delade meningar om.

För din information...klimatkrisen och div. miljöproblem är så FETT bevisade vetenskapligt som det går ann att bli.
Och ja, jag prioriterar nu vetenskap framför sånt jag misstänker du sitter och tror på: Trump och x antal av förvirrade klimatförnekare världen över, som inte har "lust" att behöva bry sig om en framtid deras egna små egon kommer behöva existera i.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in