Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Klimatmodellerna som används studerar koldioxidens påstådda effekt med olika scenarier för ökad koldioxidmängd. Det är med andra ord en matematisk extrapolering som inte korrigerar för andra händelser eller okunskaper om eventuella motreaktioner.
Återigen kan du inte säga något om vad det är du menar att modellerna inte tar med.
Citat:
Så om någon lägger fram hypotesen +10°C så höjer du din tro till sex grader. Du följer med andra ord med i de alarmistiska hypoteserna.
Du fantiserar som vanligt fritt om vad jag skulle tro. Jag kanske skulle sagt "median" istället eftersom sådana där enstaka outliers sällan tas på så mycket allvar. Jag har sett skattningar uppåt 10 grader, t ex någon som menade att molntäcket i tropikerna skulle kunna brytas upp vilket skulle göra att mer solljus nådde marken. (jag minns inte exakta detaljerna) men det fick mig inte höja skattningen till 6 grader. Den dag sådana studier reproduceras och tas på större allvar av forskarkollektivet höjer jag skattningen.
Vad är din egen skattning av klimatkänsligheten?
Citat:
Det bör ju tilläggas att vattenånga skapas genom evaporation som företrädesvis och till största del sker genom direkt uppvärmning
Du missar lite poängen här. Det som styr mängden vattenånga är mindre takten på avdunstning än att det inte bildas moln som gör att vattnet kan regna ut förrän relativa luftfuktigheten når 100%. Vid högre temperatur så blir absoluta mängden vattenånga som krävs för att nå dit större.
Citat:
Det ska därför framför allt räknas till solens effekt om temperaturen höjd genom mer vattenånga.
Det där är ju ren sofism. Högre temperatur ger mer vattenånga hur den än produceras.