Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Jag kommenterade primärt ditt påstående "(vi är faktiskt ganska farliga redan i dagsläget)", något vi definitivt inte är.
Fast det är vi också. Visst, vi skulle inte ha en chans mot en utomjordisk civilisation som kan färdas mellan stjärnorna med allt vad det innebär i teknologi, men även idag är ju våra kärnvapen inget att leka med, och tills dess, tills att våra radioteleskopsignaler når dem och de har hunnit ta sig hit, vilket kan röra sig om tusen år, så lär vi vara på deras nivå, minimum. Då gäller ju MAD doktrinen och utomjordingarna bör vara tillräckligt kloka för att säga
hej hur är.läget istället för att skicka bomber mot oss.
John Michael Godier postade bra klipp om detta förresten, han anser också att vi är farliga i dagsläget, och att det kan vara avskräckande för utomjordingar att attackera oss. Punkt 2 och 3 tar han upp om hur farliga vi är:
10 Reasons Aliens Won't Invade Earth:
https://m.youtube.com/watch?v=pU9iJB0ATpk
10 Reasons Aliens Might Invade Earth:
https://www.youtube.com/watch?v=OXTHTLnviLU
Hans punkter om varför aliens skulle invadera oss känns som ganska långsökta förklaringar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Sen överskattar du hur svårt det är att sända en liten sond över interstellära avstånd. Hur många gram är det egentligen som måste komma fram och landa på en asteroid för att därifrån kunna expandera?
Det beror ju på hur snabbt man skickar den och vad den innehåller för teknologi. Även om det är nanotech så är det en jävla ömtålig situation för sonden, och sannolikheten är stor att den bombarderats sönder och samman på vägen, av väteatomer och annan materia, om den färdas tillräckligt snabbt. Något säger mig att utomjordingarna förstår att
time is of the essence om de ska hinna utrota oss i tid innan vi har hunnit bli för mäktiga, så de kan inte skicka den för långsamt heller. Ju snabbare de skickar den, desto mer osäkert blir det att den når fram, och desto mer energi kommer sonden behöva för att skickas hit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
De kan fortfarande vara intresserade av en beboelig planet.
Finns hur många planeter som helst att välja mellan, betydligt närmare dem än att ta sig hela vägen hit för det ändamålet. Dessutom, är det en så teknologiskt avancerad civilisation så besitter de både kunskapen och teknologin att terraformera olika stenplaneter utifrån deras behov, och de har således absolut inget behov av att ta över vår planet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Eller så vill de ta över snarare än utplåna oss, av ideologiska eller religiösa skäl t ex. Du är fruktansvärt självsäker i alla dina utsagor, men faktum är att vi inte vet.
Självsäker och självsäker, jag har bara svårt att föreställa mig varför aliens skulle bry sig om oss. Vi hade inte orkat ta oss till andra sidan galaxen eller till andra galaxer, bara för att dominera eller utrota utomjordingar och leka herre på täppan, och jag tror de tycker likadant. Visst, vi vill gärna upptäcka utomjordingar, det hade liksom varit århundradets upptäckt, men att färdas tusentals ljusår bara för att kriga mot dem? Jag ser det inte hända. Dessutom, absolut inget vi skulle göra själva, utan om vi skulle göra något liknande, så är det i allra högsta grad AI drönare eller robotar av något slag som får sköta den uppgiften, för att om vi personligen ska färdas tusentals eller miljontals ljusår för att kriga mot aliens, förutsatt att vi överhuvudtaget skulle vinna ett sådant krig, så innebär det att när vi kommer tillbaka till jorden så har det gått tiotusentals eller miljontals år här på jorden, och då är alla nära och kära döda och ja, mänskligheten har hunnit utvecklas till en helt annan art osv tills dess, förutsatt att våra ättlingar inte har hunnit ta kål på sig själva. Är det dessutom miljarder ljusår ifrån oss som utomjordingarna befinner sig, så innebär det att bara för att utrota oss, så tycker utomjordingarna att det är värt att åldra universum i några miljarder år, inte ha någon hemplanet kvar när de kommer tillbaka efter att ha utrotat oss, och genomgått för dem på relativt kort tid, att universums antal riktiga stjärnor (K-stjärnor och större) har dramatiskt minskats i antal, och allt detta för vad, bara för att utrota oss? Absolut inte värt besväret. Antalet stjärnor större än röda dvärgar har ju dels en begränsad livslängd, och 'star formation' kommer inte att pågå hur länge som helst, och i den avlägsna framtiden så kommer det ju bara att finnas röda dvärgar kvar till slut. Så då är ju frågan hur mycket dessa paranoida utomjordingar är villiga att uppleva ett kallt och allt stjärnfattigare universum bara för att utrota för dem potentiellt farligt liv, eftersom för varje gång de skulle åka tiotusentals, miljontals och miljarder ljusår in i framtiden för att utrota liv, skulle de accelerera (för dem själva) universums ålder avsevärt. Besväret och kostnaderna i universums ålder, skulle inte vara värt det. Så då återstår för aliens att skicka AI robotar för att utrota oss, men då uppstår den logiska följdfrågan: varför? Helt ärligt, varför? Om vi befinner oss på tillräckligt stort avstånd så är inte ens det värt besväret.
Hmm, vi har upptäckt en planet med högteknologiskt liv som kanske utgör ett hot mot oss, och den här planeten jorden befinner sig på 20 miljoner ljusårs avstånd, och för 20 miljoner år sedan hade de precis börjat utveckla rymdskepp, så 20 miljoner år senare bör människor vara mycket formidabla motståndare som säkerligen kan utrota oss. Låt oss ta reda på hur farliga de är och skicka tunga artilleriet mot dem. De har säkert hittat oss vid det här laget och kommer att kunna ta sig till oss för att utrota oss. Vi vet inte hur farliga människor är i dagsläget eftersom vi ser dem 20 miljoner ljusår i det förflutna, men vi gissar på att vi kan utrota dem innan de utrotat oss först...
Låter ju verkligen som en bra idé, stabilt!
Sedan handlar det inte om att jag är så otroligt självsäker (vilket jag visserligen är), utan snarare handlar det om att det här farliga aliens som vill utrota oss inte är ett särskilt genomtänkt argument/scenario, det är en ihålig föreställning som inte håller vid närmare analys, och jag motargumenterar bra (det får du ändå hålla med om?), jag ger svar på tal, och något som alltid glöms när folk börjar prata om hur farligt SETI är och hur vi riskerar att locka till oss farliga utomjordingar som kommer att lokalisera och utrota oss, är, återigen, hur ovanligt liv faktiskt är. Man måste sätta ihop två och två, connecta dottarna, och inse, att eftersom liv verkar vara otroligt ovanligt i universum, så innebär det att farliga Independence Day utomjordingar är ännu ovanligare, och sedan är det här med att färdas stora ljusårs avstånd ingen enkel lek heller. Så, vi har inte mycket att oroa oss över i den här frågan, och det faktumet att det finns noll bevis för att utomjordingar har varit i närheten av vårt solsystem, är ännu ett argument för att de inte kommer att dyka upp snart heller. Har de inte haft vägarna förbi på 4.5 miljarder år så lär de inte dyka upp inom de närmaste 5 miljoner åren heller, och tills dess kan de inte skada oss mer än vad vi kan skada dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Glöm aktiv SETI, vi har sänt ut få signaler och ofta till avlägsna mål. Det är större modeller av Webb som är hotet. Teleskop stora nog att analysera jordens atmosfär. Är de riktigt intresserade av en viss planet kan de skicka ut ett teleskop till en bra bit utanför Pluto där solen fungerar som gravitationslins som kan ge extremt hög upplösning.
Jo, men det känns väldigt långsökt att de skulle skicka ut LUVOIR-A teleskop till vårt solsystem. Mer sannolikt är att de bygger ett riktigt enormt, gigantiskt teleskop i deras egna solsystem som skulle kunna studera vår atmosfär. Å andra sidan så skulle de nog kanske om de har tur, få syn på möjligtvis dinosaurierna eller liknande djurarter, men ett teleskop av den storleken skulle behöva spridas ut över flera solsystem för att få HD upplösning på vad som pågår nere på jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det håller jag med om, men det innebär ju inte att man inte kan diskutera frågan.
Då är vi överens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Eve Online är kul att läsa om hur allianser hugger varandra i ryggen men verkar väldigt tråkigt att spela.
Jag kom att tänka på dessa spel när du beskrev de olika scenarion där utomjordingar krigar mot oss. Jag har testat Eve Online men det var inget för mig. Köpte Stellaris när det var på rea, kommer att testa det senare, tror inte det heller är ett spel för mig. Jag diggar astronomi och rymdfilmer som Interstellar, Star Trek osv, men som spel blir rymdspel sällan bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det har påpekats att bland de första signaler som var tillräckligt starka för att vara möjliga att plocka upp var utsändningar från Berlinolympiaden...
Ja jag vet, det är ganska lustigt det där, det första aliens ser från vår situation är Hitler hålla tal
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Sprudlar universum av liv blir det lite av terrorbalans. Ingen civilisation vill hålla på med massmord av rädsla för att själva bli sedda som hot som måste utplånas. Det största hotet är om det finns bara en annan inom rimligt avstånd och den föredrar att förbli ensam.
Ja, men återigen, det här med
på nära avstånd
Vi kan ju studera de närmaste stjärnorna och dess planeter, just nu med Webb, och senare även med LUVOIR-A och HabEx osv. Dessa superteleskop kommer alla att komma fram till att det är ganska tomt och tyst, då blir det här "aliens är på väg för att utrota oss" scenariot ganska irrelevant.