Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det som talar emot detta är hur snabbt liv uppstod så fort jorden svalnat till en temperatur där det var möjligt.
Det är enda motargumentet och om än bra sådant, så håller inte det heller när man skrapar på ytan som du själv mycket väl känner till, eftersom precis som du säger, så hade vi inte kunnat diskutera detta om det hade dröjt längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
*Att* liv uppstod är bevisar ingenting eftersom vi inte skulle vara här och diskutera frågan annars, men det kunde mycket väl tagit hundratals miljoner år längre tid.
Ja precis, vi hade inte kunnat diskutera detta om liv inte uppstod så snabbt som det gjorde här på jorden. Argumentet att liv måste vara vanligt eftersom det gick fort och uppstod så fort det var möjligt här på jorden, hade haft lite mer tyngd om solen vore en långlivad K-stjärna (eller för den delen röd dvärg). Men även då, hade högre intelligens tagit form nära K-stjärnans sista år, så hade vi antagligen sagt samma sak
Och ärligt talat, varför inte? Det är en jävla tur, en slump, och något av ett mirakel att vi hann med att utveckla högre intelligens här på jorden innan allt är kört, innan solen utplånar allt liv. Snacka om bra timing! På en hypotetisk K-stjärna jorden så hade högre intelligens mycket väl kunnat dröja tiotals miljarder år och nära slutet av K-stjärnans livsvänliga era.
Värt också att ha i åtanke är att jorden och vårt solsystem är just det, ovanligt vänligt till liv. De flesta stjärnor och jordliknande planeter är inte det, och även om vissa astrofysiker menar att det finns "super Earths" som till och med är mer lämpade för liv, och att K-stjärnor borde vara ännu mer lämpliga/optimerade för liv än G-stjärnor, så återstår det att se, tills den dagen vi hittar liv på andra världar, om det kommer att vara en K-stjärna med en betydligt större version av jorden, eller om det kommer att vara ännu en G-stjärna med i övrigt mer eller mindre identisk konfiguration som vi har i vårt solsystem med stor måne, magnetfält, gasjätte, plattektonik osv. Eller så kanske vi hittar liv på Titan och då blir allt bara WTF och spelreglerna för liv ändras radikalt. Jag har dock inga förväntningar om att vi någonsin kommer att hitta utomjordiskt liv. Jag vågar påstå att det är mer sannolikt att vi hinner utrotar oss själva före vi hittar utomjordiskt liv, vilket är lite deprimerande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Titani har säkert gjort en korrekt studie för att testa hur sannolik en viss hypotes är, men inget säger att det var just så livet ursprungligen uppstod.
Nog för att vi faktiskt inte vet hur liv uppstod här på jorden, men RNA världshypotesen är ju just den hypotesen som har starkast stöd idag inom biologin av en anledning (allt annat är ju bara lösa idéer och spekulation), så det är därför Totani har snöat in sig på just RNA. Här är hans studie, intressant läsning:
Emergence of life in an inflationary universe:
https://www.nature.com/articles/s41598-020-58060-0
Vidare vågar jag påstå att trots att vi inte vet
exakt hur liv uppstod, så måste det ha gått till på ett eller annat sätt liknande det RNA världshypotesen postulerar. Detta är ingen kontroversiell position och även Dawkins har sagt just så, så jag parafraserar honom där. Visst, kvävebaserna, ribosen, aminosyrorna osv kom med hög sannolikhet från kometer och andra asteroider (vilket inte riktigt är panspermia i egentlig mening, eftersom intakt RNA inte förekommer i rymden) efter att jorden hade kylts ner tillräckligt, men sedan klossades allt ihop här på jorden på något skumt sätt som vi fortfarande inte har listat ut hur det gick till, och kanske aldrig heller kommer att förstå hur det gick till.
Just Totani och andra menar att kombinationen för att RNA ska kunna börja replikera sig självt, den kombinationen är inte enkel att få till, att det krävs korrekt kombination av RNA och att denna kombination inte bara kommer igång supersnabbt, enkelt, alltid och utan undantag. Just därför menar Totani och andra likasinnade astrofysiker/astrobiologer, att vi kan vara ensamma eller nästintill ensamma i universum. Totani har nog tillräckligt bra koll och skulle liksom inte hävda att vi kan vara ensamma i universum utan anledning.
Värt att ha i åtanke att Webb släppte sin bok 2002 och reviderade den med en ny upplaga 2015, och att Ward/Brownlee släppte deras book år 2000, och Totani publicerade studien 2020, så Totani styrker deras argument, och Totani kommer sannolikt att refereras i deras kommande upplagor eller nästa böcker (Webb håller på med en tredje upplaga senast jag kollade).
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Att kalla det "standard" bara för att en enda civilisation tycker det är lämpligt är lite magstarkt och inte ens här är det någon enighet. Pyotr Makovetsky föreslog t ex pi gånger den frekvensen för att en sådan frekvens inte kan sändas ut naturligt till skillnad från direkta vätelinjen.
Pi gånger 1.42 är ju fortfarande en stark koppling till vätelinjen. Jag håller med Makovetsky om att det kanske vore en bra idé att använda just den frekvensen eftersom den är onaturlig, men då uppstår några logiska följdfrågor som jag hade uppskattat om du kunde besvara:
1) Använder SETI 1.42 gånger 3.14 GHz när det skickas radioteleskopsignaler? Om inte, varför inte? Om
bara vätelinjen används så är det ju en astronomisk standard,
vår standard. Då är det också mer sannolikt att utomjordiska civilisationer också kör med vätelinjen och bara vätelinjen, om vi inte använder något annat. Förslag är liksom bara förslag; vad använder SETI i praktiken?
2) Varför anser så många astrofysiker att det är just vätelinjen som borde användas, och blir upphetsade och lyriska när de hittar en signal jättenära vätelinjen?
2.1) Vad gör just vätelinjen attraktiv för SETI?
3) Spelar det ärligt talat någon roll om man använder någon annan frekvens än vätelinjen? Det kommer ju oavsett att vara långt mer data, mer "power juice", än vad som är normalfallet (onaturligt mycket mer data i radioteleskopsignalerna), oavsett med eller utan vätelinjen. Så det bör ju räcka med just vätelinjen eftersom den är "good enough".
Jag är osäker, men jag har för mig från våra tidigare diskussioner att du forskar professionellt inom astronomi? I så fall borde du vara lämpad för att svara på mina frågor.