2025-07-28, 00:46
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Gör samma med mjölk, Einstein drag.

Snus är del av sveriges kultur, ska cigarrer förbjudas på Kuba? eller taco bannlysas i mexico?..

Mjölk blir dåligt om det inte står i kylen. Detsamma kan inte sägas om snus. Det är inte kylt när det levereras till butiken och butiken kan ha sådant som inte får plats i kylen stående på lagret i rumstemperatur.
Citera
2025-07-28, 00:46
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Nej, det levereras som kylvara.

Nej, det gör det inte.
Citera
2025-07-28, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, det gör det inte. Det levereras i rumstemperatur och sedan förvaras i rumstemperatur i butiken om det är fullt i kylen.
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, det gör det inte.
Det stämmer nog, jag hade fel, jag ber om ursäkt.
Citera
2025-07-28, 17:22
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Det stämmer nog, jag hade fel, jag ber om ursäkt.

Be inte om ursäkt! På jobbet förvarar vi all snus i ett kylrum på lagret. Alltså även snuset som inte är i kylarna som är ute i butiken.
Citera
2025-07-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Be inte om ursäkt! På jobbet förvarar vi all snus i ett kylrum på lagret. Alltså även snuset som inte är i kylarna som är ute i butiken.
Men det levereras inte som kylvara i kylbil?
Citera
2025-08-01, 10:04
Medlem
Är det någon som räknat på rimligheten i Willys påstådda elbesparing på 10 miljoner kwh per år?

Willys har 241 butiker inkl ca 50st mindre Willys hemma butiker, de har enligt dom själva ca 3-4 snuskylar per butik vilket totalt borde ligga runt 850 st snuskylar.

10 miljoner kwh fördelat på 850 kylar ger en årsförbrukning på ca 11760kwh per kyl, det är väldigt mycket.

mitt kylskåp hemma drar ca 300kwh per år, min 30 år gamla stora frysbox ca 1000kwh

jag förstår att en butikskyl drar mer än en vanlig men vafan
Citera
2025-08-15, 11:07
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
precis. snuskylar kom typ 2005-ish
sen om man köpt en stock har man väl förvarat den i kylen.
aldrig känt ett behov av att stoppa in en kall prilla, är ju inte samma sak som t.ex öl/läsk. en snus är kall 1-5 sekunder efter man lagt den under läppen.

Jag köpte snus när jag gick högstadiet och det var före 2005 och då var snuset i snuskyl.
Citera
2025-08-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Jag köpte snus när jag gick högstadiet och det var före 2005 och då var snuset i snuskyl.

Runt år 2000 var snus nästan alltid kyld, undantaget mindre butiker och kiosker som inte hade råd eller orkade skaffa kyl.
Citera
2025-08-15, 14:25
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren

i större bytiker kanske men däe jag växte upp hade man små charmiga kiosker och där fanns de ibte plats för någon kyl.
Citera
2025-08-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
i större bytiker kanske men däe jag växte upp hade man små charmiga kiosker och där fanns de ibte plats för någon kyl.

Jag växte upp i norra Sverige i en stad med kanske 12000 personer då. Det var en ytterst liten tobak/spel butik. Men bra att du minns en svunnen tid. Säger inte att alla hade detta men jag minns ej tiden då det ej fanns i kyl.
Citera
2025-08-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Runt år 2000 var snus nästan alltid kyld, undantaget mindre butiker och kiosker som inte hade råd eller orkade skaffa kyl.

Så minns jag det också. Sett denna utfasning när nikotinpåsarna gjort sitt intåg.
Citera
2025-08-15, 15:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Dom kan använda kylarna till att att lägga chokladen i istället eftersom choklad är godast kall.

Snus kan man förbjuda.

Men kall choklad vill jag faktiskt ha, iallafall på sommaren. Äter folk halvsmält choklad? Äckligt. Havredryck är inte heller kyld, upp till dem som dricker den att kyla.

Fattar inte grejen, har ni snuset i kylen hemma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in