• 1
  • 2
2025-07-04, 23:14
Medlem
Flera butiker har börjat fasa ut sina snuskylar och säljer sina produkter okylda.

Något som får snusälskare att rasa.

– Gång på gång försöker man köra över oss, säger Samuel Lundell, ordförande för Snusarnas Riksförbund.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...de-snuskylarna

Bra att spara eller anser jag. Vad säger ni?
Citera
2025-07-04, 23:36
Känns konstigt att riksförbundet för snusare invänder mot en privatägd kedjas beslut (ägare Axfood). Deras uppdrag är väl snarare att ta strid mot politiska beslut rörande snuset och inget annat. Butiker kan man alltid bojkotta men det kan man inte göra med politiker.

Gällande problemet får man ha framförhållning helt enkelt och lagra snus i sin egen kyl.
Citera
2025-07-05, 00:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Inte märkt av det där jag bor. Här säljer alla butiker, inklusive PB och kiosker kyld snus. ICA köpte just nya kylskåp.
Citera
2025-07-05, 00:13
Medlem
Kanastras avatar
När KOM snuskylarna egentligen? Jag började snusa i mitten av 90-talet och har för mig att dom då satt bakom kassan i några slags hållare, ungefär som ciggen nu sitter ovanför huvudena mellan kund och kassörska i matvaruaffären.
I tobakskiosker minns jag inte hur dom förvarades.
KÄNNS som snuskylar funnits max 20 år men jag minns kanske fel.
Citera
2025-07-05, 00:37
Medlem
Du minns fel. Snuskylar fanns i all affärer och bensinmackar år 2000. Då började jag snusa så det minns jag.
Men vet inte hur det var typ tidigt 90-tal. Hade mer koll på cigarretter då. Men det ska nog gå att kolla upp. Det är ju en kylvara så…

Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
När KOM snuskylarna egentligen? Jag började snusa i mitten av 90-talet och har för mig att dom då satt bakom kassan i några slags hållare, ungefär som ciggen nu sitter ovanför huvudena mellan kund och kassörska i matvaruaffären.
Citera
2025-07-05, 00:40
Medlem
Jag snusar portion. När jag köper ur Icas varuautomat tror jag inte de är kylda? Vad gör det för skillnad egentligen? Håller sig färsk längre kanske men har inte känt att nåt snus känts gammalt eller torrt så länge datumet är okej.

Hemma har jag dock oöppnade dosor i kylen. Ibland har snuset nästan varit för kallt så det inte smakat så mycket men det värms fort under läppen.

Men vad är då fördelen med en snuskyl i butik?
Citera
2025-07-05, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Flera butiker har börjat fasa ut sina snuskylar och säljer sina produkter okylda.

Något som får snusälskare att rasa.

– Gång på gång försöker man köra över oss, säger Samuel Lundell, ordförande för Snusarnas Riksförbund.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...de-snuskylarna

Bra att spara eller anser jag. Vad säger ni?

Köper och spara hemma i kylen!
Citera
2025-07-05, 06:05
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra

precis. snuskylar kom typ 2005-ish
sen om man köpt en stock har man väl förvarat den i kylen.
aldrig känt ett behov av att stoppa in en kall prilla, är ju inte samma sak som t.ex öl/läsk. en snus är kall 1-5 sekunder efter man lagt den under läppen.
Citera
2025-07-05, 06:09
Medlem
67arigGubbes avatar
Det roliga är att snus förvaras i kassaskåp på bensinmackar som ej är kylda, likt ciggen.

Sen tas de fram vid behov, läggs in o kylskåpet vid disken…
Citera
2025-07-05, 08:11
Medlem
gubbhorans avatar
Spela roll... Snuset är ju kallt i typ 3 sekunder när man stoppat in den.
Köp snuset online för bättre pris och lägg den i kylen hemma istället.
Citera
2025-07-05, 09:18
Medlem
Ingen av mina snusande vänner har den i kylskåpet på jobbet så varför ens bry sig om att köpa den kyld. I-landsproblem deluxe. Bättre systembolaget sålde kall öl……
Citera
2025-07-05, 11:04
Medlem
Snuset håller väl ca +35 när snusaren har det i sin byxficka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in