2025-08-13, 17:23
Medlem
Känns som att det var två rövhål som fann varandra
Citera
2025-08-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
När polisen använder elchock vid en körkortskontroll av en vanlig bilist är det en uppseendeväckande händelse som de efteråt på eget bevåg borde kunna visa är nödvändig.

När polisen använder elchock vid en körkortskontroll av en vanlig bilist som hävdar att han inte gjorde något samtidigt som utredningen lades ner har uppseendeväckande information sannolikt utelämnats.
Citera
2025-08-13, 17:44
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Trams. När jag tog körkortet så sa provledaren att man inte måste det, och jag har aldrig med mig det, så att polisen inte kan ta det.

Så du litar mer på provledaren än polisen, lagboken och en typ alla svar man får vid en googling?
Citera
2025-08-13, 17:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Hade polisen reagerat likadant om det var Bianca bakom ratten?

Då hade han nog blivit teasad.
Citera
2025-08-13, 18:07
Medlem
PTHJs avatar
Satt han kvar i bilen eller hade han gått ur bilen och blivit för närgången mot polisen och inte backat trots uppmaning?
Citera
2025-08-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men å andra sidan så är det väl bara att se till att ha en kamera som filmar sidorutan där polisen kommer samt att göra som hen säger.

Alltså om polisen säger att man ska lämna över körkortet så är det så enkelt att man lämnar över det. Hur kan det ens bli svårt?

Lite oklart om han vägrat visa det eller vägrat lämna över det.

Här står det att han ifrågasatt varför han skulle visa det. Märkligt. Om man är 52 borde man blivit stoppad och ombedd att visa /överlämna körkortet många gånger. Det måste ju varit något mer i situationen?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...et/ar-AA1KjQ5S
Citera
2025-08-13, 18:27
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Så att de inte kan ta det?

När ett körkort återkallas är det Transportstyrelsen som gör det, polis, tull, kustbevakningen eller åklagare beslutar bara där på plats. Tror du att du glatt får köra vidare efter trafikbrott om du inte kan uppvisa körkort?

Det enda som kommer hända då är att du dessutom får penningböter för det.

Återigen: I de flesta fall där man blir stoppad så kollar de inte i sin databas, utan bara på kortet. Dessutom kör jag mest utomlands, och där kan de definitivt inte kolla i någon databas.
Citera
2025-08-13, 18:48
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDevil
Ok, jag har bara läst 2-3 sidor, ber om ursäkt om frågan redan ställts och besvarats.
Som jag förstått det har det hänt en mc-olycka och polisen är där. När Magnus ska passera måste han visa körkortet, varför då? Ska alla som passerar en olycka som inträffat legitimera sig?
Vad är det jag missat med detta, varför behöver han legitimera sig för att passera en olycksplats?

Någon skrev nånstans tidigare i tråden att polisen hade tyckt att han kört alldeles för fort förbi en olycksplats och att det var därför han stoppades och ombads visa körkortet, vilket jag definitivt också håller för starkt sannolikt att en sån som Magnus mycket väl kan tänkas ha gjort.
Citera
2025-08-13, 18:54
Medlem
SirDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Någon skrev nånstans tidigare i tråden att polisen hade tyckt att han kört alldeles för fort förbi en olycksplats och att det var därför han stoppades och ombads visa körkortet, vilket jag definitivt också håller för starkt sannolikt att en sån som Magnus mycket väl kan tänkas ha gjort.
Tack 👍🏻😊
Citera
2025-08-13, 18:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Förvisso, men den är också tydlig med att du slipper straff om du omedelbart kan identifieras på annat sätt. Kan vara genom annat id eller genom att helt enkelt uppge sitt personnummer.

Polisen brukar av uppenbara anledningar inte lägga så stort fokus på icke straffbara brott.

Ja, förutsatt att kraven ovan är uppfyllda.
Citera
2025-08-13, 19:00
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
I de flesta fall där man blir stoppad så kollar de inte i sin databas, utan bara på kortet. Dessutom kör jag mest utomlands, och där kan de definitivt inte kolla i någon databas.

Jodå, är du inom EU så går det utmärkt.
Citera
2025-08-13, 19:06
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Jodå, är du inom EU så går det utmärkt.

Nej. De måste ringa till svenska polisen och fråga om det är giltigt. Men det gör de så klart inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in