2025-08-13, 15:54
Medlem
Hade polisen reagerat likadant om det var Bianca bakom ratten?
Citera
2025-08-13, 16:05
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Var elden uppfunnen när du körkort?

Annars, välkommen till den digitala eran, om ditt körkort är makulerat men du har din plastkopia, så är det fortfarande makulerat i alla system.

I de flesta fall där man blir stoppad så kollar de inte i sin databas, utan bara på kortet. Dessutom kör jag mest utomlands, och där kan de definitivt inte kolla i någon databas.

Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Det verkar som att det där galna fenomenet "sovereign citizen" börjar sprida sig här på hemmaplan.

Jag har ingen aning om vad det har med sovereign citizens att göra.
Citera
2025-08-13, 16:11
Medlem
BengtAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det låter ju lite knepigt med tanke på att man inte är juridiskt skyldig att ha med sig sitt körkort när man kör i Sverige.

Flashback i ett nötskal?
Gissar du att man inte behöver ett körkort fysiskt med sig när man kör bil?
Dvs 50%chans
Citera
2025-08-13, 16:19
Medlem
sfrges avatar
Det måste ju vara något mer som ligger bakom detta. Inte fan tazade dom honom direkt bara för att han inte ville ge dom körkortet.
Citera
2025-08-13, 16:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Riktigt vidrigt beteende. Magnus är ingen hård brottsling.

Jag har sett en amerikansk polis zappa en civilist en gång, då civilisten kört på o dödat minst en person. Civilisten, stor, försökte motsätta sig arrest och köra därifrån. Då tyckte jag polisen gjorde rätt.

Det här är övervåld.

Fast vi vet ju inte vad som har hänt. Vi får ju som vanligt bara höra en sida av historien.
Citera
2025-08-13, 16:35
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
På formuleringen låter som han visade körkort men ej ville lämna över det?

Varför lämnade han inte över det då? Polisen kollar körkorten så dom inte är förfalskade, det är en orsak till att dom vill hålla i det och titta på det. Sedan undrar jag ju hur mycket bråk som föranletts händelsen då han blev skjuten med en tazer. Sedan undrar jag ju också om det var motiverat av polisen att elchocka han? En bodycamera hade ju varit bra att ha, många poliser har det numera, det har införts på senare år.

Kanske har dom sagt till han att gå ut ur bilen och så har han vägrat det också? Sedan pfbzzzzz....
Senast redigerad av Hegamon 2025-08-13 kl. 16:38.
Citera
2025-08-13, 16:48
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Du menar att bara för du inte har körkortet med dig så kan inte polisen förr eller senare spärra eller avregistrera ditt körkort digitalt om det blir aktuellt?

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Tror du att det spelar någon roll?

Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Du menar att det går inte att spärra ditt körkort ändå så det inte ens gäller som ID?

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Trams. Om du har plastbiten eller inte påverkar inte att körkortet är återkallat.

I de flesta fall där man blir stoppad så kollar de inte i sin databas, utan bara på kortet. Dessutom kör jag mest utomlands, och där kan de definitivt inte kolla i någon databas.
Citera
2025-08-13, 16:49
Medlem
SirDevils avatar
Ok, jag har bara läst 2-3 sidor, ber om ursäkt om frågan redan ställts och besvarats.
Som jag förstått det har det hänt en mc-olycka och polisen är där. När Magnus ska passera måste han visa körkortet, varför då? Ska alla som passerar en olycka som inträffat legitimera sig?
Vad är det jag missat med detta, varför behöver han legitimera sig för att passera en olycksplats?
Citera
2025-08-13, 16:57
Medlem
Det är lag på att lämna över körkort som förare av ett fordon om polisen ber en göra det.

Körkortslagen 3 kap, paragraf 15.
Lag (2014:729).
https://lagen.nu/1998:488#L2014:729

Magnus glömmer helt klart att berätta något i denna historien då det som händer mellan vägran och elchoken bara beskrivs som "diskussion uppstår".

Så jo Magnus 52 har gjort sig skyldig till ett lagbrott trots att artiklen säger att han inte gjort det.
Kan mycket väl tänka mig att diskussonen som uppstod var så pass hotfull så polisen upplevde att dem var tvugna att avfyra sin elpistol.
Citera
2025-08-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
ja, det är klart det saknas bitar. DUmskallen satte sig på tvären och började mucka - sånt leder aldrig till nåt bra. Det går liksom inte att vara rättshaverist i en situation med polisen där och då. Han var säkert aggressiv och otrevlig också och polisen behövde zappa för att få honom lugn.

Det behöver man inte alls vara. Vill polisen leka med sin elpistol så gör de det och detta utan konsekvenser.
Det vore intressant att få reda på om personen verkligen var aggressiv.

Polisen har väl kroppskameror? De gillar ju att övervaka allting så varför inte sig själva?
Citera
2025-08-13, 17:04
Medlem
Investigating Michigan’s Most Aggressive Police Officer
https://www.youtube.com/watch?v=98laIS3E-3c
Citera
2025-08-13, 17:12
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Trams. När jag tog körkortet så sa provledaren att man inte måste det, och jag har aldrig med mig det, så att polisen inte kan ta det.
Så att de inte kan ta det?

När ett körkort återkallas är det Transportstyrelsen som gör det, polis, tull, kustbevakningen eller åklagare beslutar bara där på plats. Tror du att du glatt får köra vidare efter trafikbrott om du inte kan uppvisa körkort?

Det enda som kommer hända då är att du dessutom får penningböter för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in